Grumligt vatten...??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sarabara_
    • January 2008
    • 37

    Grumligt vatten...??

    Jag har ett kar på ca 60 liter med 8 platy och en slöjstärt i.
    Vattnet blir alldeles grumligt efter ett tag om jag inte gör kontinuerliga vattenbyten, vissa säger att man inte ska byta vatten för ofta för att det påverkar och gör att vattnet blir grumligt.
    Själv har jag läst att det är bäst att byta en gång i veckan ca 1/3.

    Jag funderar på om min mals algtabletter gör att det blir så grumligt?
    Sist jag fick byta vatten såg man knappt termometern som sitter på väggen längst in.

    HJÄLP!
  • andersfiskar
    • March 2007
    • 384

    #2
    Hur mycket matar du?
    Du kanske kan testa att mata mindre eller ingenting under en vecka. Blir det ändå grumligt kanske det är svävaralger (om det är gröngrumligt) eller infusorier (om det är vitgrumligt). När du vet det kan du söka på forumet så finns det massor av info.
    Hur länge har du haft akvariet?
    Kan det blivit obalans av ngn anledning?
    //
    Mvh
    Anders

    Kommentar

    • Sarabara_
      • January 2008
      • 37

      #3
      Ursprungligen postat av andersfiskar
      Hur mycket matar du?
      Du kanske kan testa att mata mindre eller ingenting under en vecka. Blir det ändå grumligt kanske det är svävaralger (om det är gröngrumligt) eller infusorier (om det är vitgrumligt). När du vet det kan du söka på forumet så finns det massor av info.
      Hur länge har du haft akvariet?
      Kan det blivit obalans av ngn anledning?

      Tack för svaret!
      Jag har haft karet sen i december och detta problemet har kommit de sista 1-2 månaderna ungefär.
      Dör inte fiskarna om man inte fodrar på en vecka då? Möjligen om min pump är för dålig, kan det vara det? För filtret är alltid JÄTTEgeggigt de gånger jag har tagit isär och kollat..

      MVH Sara

      Kommentar

      • Jemmba
        • January 2008
        • 432

        #4
        dom överlever 2 veckor utan mat om det skulle va så.
        När solen går upp betyder det mörker för nån annan.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13134

          #5
          Ursprungligen postat av Sarabara_
          Tack för svaret!
          Jag har haft karet sen i december och detta problemet har kommit de sista 1-2 månaderna ungefär.
          Dör inte fiskarna om man inte fodrar på en vecka då? Möjligen om min pump är för dålig, kan det vara det? För filtret är alltid JÄTTEgeggigt de gånger jag har tagit isär och kollat..

          MVH Sara
          om pumper sätter igen fort som du säger betyder det att den är alldeles för liten till den mängd fisk du har! vad är det för pump?
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Sarabara_
            • January 2008
            • 37

            #6
            Jag har en fan-filter..fan-1 som då är för 60-100 L kar.
            Jag har 8 platy en slöjstjärt o en liten gippiceps. (som förövrigt snart ska flytta.)
            Är det för dåligt? Jag vill ju inte ha för kraftigt blås så att säga..

            Ursprungligen postat av åheim
            om pumper sätter igen fort som du säger betyder det att den är alldeles för liten till den mängd fisk du har! vad är det för pump?

            Kommentar

            • andersfiskar
              • March 2007
              • 384

              #7
              Att filtret är geggigt är bra. Det SKA vara geggigt. Du skall bara rengöra om flödet är för dåligt, och flödet är för dåligt när ytan inte längre krusas. När du rengör ska du bara lite försiktigt krama ur filtret i en hink med akvarievatten. Om du rengjort filtret för noga kan du tappat de goda bakterierna och fått obalans. Då får du bygga upp balansen på nytt genom väldigt sparsamma vattenbyten och väldigt sparsam matning under någon månads tid. Kolla Nitriten med ett nitrittest.
              //
              Mvh
              Anders

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13134

                #8
                Ursprungligen postat av Sarabara_
                Jag har en fan-filter..fan-1 som då är för 60-100 L kar.
                Jag har 8 platy en slöjstjärt o en liten gippiceps. (som förövrigt snart ska flytta.)
                Är det för dåligt? Jag vill ju inte ha för kraftigt blås så att säga..
                när pumptillverkaren skriver hur stora kar som de passar till så är det bara cirkulationen de tar hänsyn till och inte den mekaniska och biologiska reningen, eftersom det är omöjligt att veta folk tänker stoppa i karet så den biten får man klura ut själv och jag tillämpar alltid regeln om ungefär 1% filtervolym av akvariets totala volym! jag har lika pump och storlek på kar som du men jag har tagit bort filterkåpan på fan 1 pumpen och satt dit en filtermatta som är 5,5x5,5x13cm och får på det viset en filtervolym på nästan 4dl istället för ca.1,6dl och får då en bra biologisk rening eftesom jag sällan behöver rengöra det! Tips: använd filtermattan de säljer till juwelfiltret och skär till önskad storlek
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Sarabara_
                  • January 2008
                  • 37

                  #9
                  MATEMATIK?? :P
                  Nej men det var ett bra tips, ska kolla på detta!


                  Ursprungligen postat av åheim
                  när pumptillverkaren skriver hur stora kar som de passar till så är det bara cirkulationen de tar hänsyn till och inte den mekaniska och biologiska reningen, eftersom det är omöjligt att veta folk tänker stoppa i karet så den biten får man klura ut själv och jag tillämpar alltid regeln om ungefär 1% filtervolym av akvariets totala volym! jag har lika pump och storlek på kar som du men jag har tagit bort filterkåpan på fan 1 pumpen och satt dit en filtermatta som är 5,5x5,5x13cm och får på det viset en filtervolym på nästan 4dl istället för ca.1,6dl och får då en bra biologisk rening eftesom jag sällan behöver rengöra det! Tips: använd filtermattan de säljer till juwelfiltret och skär till önskad storlek

                  Kommentar

                  Arbetssätt...