Högt pH men låg hårdhet.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henrix9
    • April 2008
    • 67

    Högt pH men låg hårdhet.

    Ska ta och starta ett 400liters Juwel akvarium i kommande veckorna. Jag tog och ringde och bad kommunen skicka en rapport på provtagning av det kommunala vattnet.

    Det visade sig att pH-värdet låg runt 8.1 och hådhet på 3.8 dH

    Min fråga då, hur sänker jag pH-värdet utan att ändra hårheten?

    Tack på förhand: Henke.
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Det är vanligt svenskt komunalt kranvatten du har. Häll upp det i akvariet och vänta en dryg vecka så ställer ph sig själv strax över 7. Lägre än så är inte hälsosamt i akvarium.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Nilsrolf
      • November 2006
      • 549

      #3
      Vad jag förstår är det som kommer ur kranen, av någon anledning som sannolikt andra kan förklara bättre förändras det, d v s är vad jag skulle kalla artificiellt från kranen, men sedan som sagt förändras. Min erfarenhet säger att det förändras, men samma sak dagen/-arna efter? Du inte släppt i vattenet väl.

      Kommentar

      • Henrix9
        • April 2008
        • 67

        #4
        Jag har ju inte fyllt upp akvariet än, men jag får väl prova att fylla på det och vänta någon vecka och se om det blir ok.

        Tack för svaren.

        Henke.

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Kommunalt vattenledningsvatten behandlas för att höja pH då ett lägre pH koroderar ledningarna mer med tiden.
          pH't är som högst vid vattenverket och sjunker sedan något innan det når fram till kranen. Det pH som vattenverket anger är troligtvis inte det pH som du får ut i kranen.
          Och som sagt pH't kommer efter ett par dagar att stabilisera sig runt pH 7.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          Arbetssätt...