Flämtande fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • brevid
    • November 2007
    • 113

    Flämtande fiskar

    Fiskarna går upp till ytan och "chippar" efter luft.
    Detta visar sig endast på morgonen inann ljuset tänds.

    kör med co2 från Ph 7,1 ner till 6,4(phkontroller) mycket liten ytcirkelation

    frågan är vad jag ska göra åt det?
    ska jag koppla in en syrepump eller powerhead och ventilera ut co2 på natten?

    lite fakta
    180 lit
    6 st discus 3-5cm
    20 cardinal tetror
    5 små fjäils ciklider
    4 små malar
    5 amono räkor
    Alla stavfel är medvetna
  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

    #2
    Du har troligtvis syrebrist under natten. När ljuset tänds börjar växterna producera syre och problemet försvinner. Vore nog bra med ytcirkulation under natten så du får ner syre i karet nattetid. Luftning är inte bra eftersom du får ut mer koldioxid den vägen men en powerhead (eller varför inte en liten saltvattensstreamer - sök på Koralia så får du veta vad det är) som går på under natten vore nog inte helt fel.

    MVH Lasse
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

    Kommentar

    • brevid
      • November 2007
      • 113

      #3
      har ändrat lite på utströmmarröret från filtret så att det blåser lite upp mot ytan.
      får se imorgon hur det funkar.

      har tänkt på en powerhead/streamer som går nattetid
      dock ökar nog co2 förbrukningen ,men det får man väll leva med!
      Alla stavfel är medvetna

      Kommentar

      • petrol
        • January 2002
        • 124

        #4
        Ursprungligen postat av Lasse
        Du har troligtvis syrebrist under natten. När ljuset tänds börjar växterna producera syre och problemet försvinner. Vore nog bra med ytcirkulation under natten så du får ner syre i karet nattetid. Luftning är inte bra eftersom du får ut mer koldioxid den vägen men en powerhead (eller varför inte en liten saltvattensstreamer - sök på Koralia så får du veta vad det är) som går på under natten vore nog inte helt fel.

        MVH Lasse
        Det är ytterst sällan jag har något att tillägga på Lasses inlägg. Men skippa streamern om du har diskusar. De kommer att sitta som frimärke på pumpen (saltvattensstreamer) när de sover om natten. När mitt nuvarande saltvattenskar var ett discuskar så hade jag samma problem som dig. Det läste jag med en ytavrinning (fluval) som var kopplad till en powerhead.
        -----------------------------
        5 meter salt
        http://www.saltvattensguiden.se/foru...t=13083&page=2

        Kommentar

        • Lasse
          • October 2002
          • 1965

          #5
          Ursprungligen postat av petrol
          Det är ytterst sällan jag har något att tillägga på Lasses inlägg. Men skippa streamern om du har diskusar. De kommer att sitta som frimärke på pumpen (saltvattensstreamer) när de sover om natten. När mitt nuvarande saltvattenskar var ett discuskar så hade jag samma problem som dig. Det läste jag med en ytavrinning (fluval) som var kopplad till en powerhead.
          Det är taget

          MVH Lasse
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

          Kommentar

          • brevid
            • November 2007
            • 113

            #6
            Nu verkar allt lungt ,de är inte i ytan längre.
            men som extra säkerhet ska jag sätt in en ehnem 1005 (~300l/t) som "streamer" som går på natten. eller?
            Alla stavfel är medvetna

            Kommentar

            • Lasse
              • October 2002
              • 1965

              #7
              Jag tror att det är en bra idée, låt den göra ytvattensrörelse bara

              MVH Lasse
              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

              Kommentar

              • brevid
                • November 2007
                • 113

                #8
                Eller räcker det med att den startar på morgonen?
                det bör finnas tillräckligt med syre på natten (har mycket växter som bubblar ordentligt på kvällen)
                Tänker lite på co2 förbrukningen
                Alla stavfel är medvetna

                Kommentar

                Arbetssätt...