Bättre att inte byta vatten så ofta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #16
    Ursprungligen postat av AquaGold
    Näää.. jag har ingen aning om det är själva vattnet eller vad det är som är fel..
    Aaa.. kan det vara pHt som är på gränsen till för högt? Det visste jag inte.


    Ursäkta om jag skrattar men det låter attans roligt!!!!
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #17
      De fiskar du har tål ett pH på 8.
      Malroten är den ny eller gammal
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • AquaGold
        • October 2005
        • 46

        #18
        Roten köpte jag ny ett tag efter uppstarten för nästan 2 år sen. Den hette.. . mopani.. eller nått liknande.. Läste sen att den var lite för hård för malen egentligen.. så det vet jag. La den i hinken i vatten några dar innan jag la i den i akvariet och där har den legat sen. Men den är väl ny i den bemärkelsen att den inte används tidigare i något akvarium.

        Kommentar

        • Grodlund
          • January 2008
          • 560

          #19
          Eftersom alla fiskar dör och uppvisar samma symptom sulle jag endå gissa på någon form av förgiftning.

          Dedär stenarna du hittade utomhus och plockade in, gjorde du rent dom ordentligt? Skrubbade? Kokade?

          Kan det vara sprängsten med kemikalier eller tungmetaller i?

          fiskarna blir utmärglade och kan få lite fransiga fenor innan de dör.
          Någon som tror det kan vara bakteriell fenröta eller något sådant?

          Kommentar

          • Xul
            • January 2007
            • 709

            #20
            Om fiskarna är sjuka tycker jag definitivt inte att du skall tro vilken temperatur det är i tanken de är ju känskligare i alla avseenden då... 22-23 gr +- 5 grader är säkert OK för de flesta friska fiskar men för sjuka kanske inte...
            Byter du vatten 10-30 % varje vecka tror jag inte på förgiftning från ev stenar då tungmetaller från stenar tar ett tag för att anrikas i vattnet.
            jag tror på sjukdom.... lycka till helt enkelt.

            Jag har själv ingen termometer i mina akvarier men jag mäter ibland..

            Gör det (och sen kan du förhoppningsvis utesluta temperaturen som orsak)

            Kommentar

            • Grodlund
              • January 2008
              • 560

              #21
              Vad menar du med att det "tar ett tag för tungmetaller att anrikas"?
              Jag har ingen aning, men det är däremot uppenbart att akariet inte är ny-uppstartat.

              första året bytte jag 1 gång i veckan .. sen blev jag tillsagd i akvariebutiken att det räcker med varannan vecka så det har jag kört sista tiden.
              Sen är det väl inte bara tungmetaller utan även kemikaler som kan följa med stenar, i allra högsta grad om det är sprängsten - eller?

              Jag tycker också det låter som någon sjukdom som hänger med hela tiden men man skall inte uteslåta något förrens man helt och hållet kan utesluta det

              Kommentar

              • Xul
                • January 2007
                • 709

                #22
                Att så länge du bara har stenar av ev olämplig (och inte kross eller mjöl) sten löses inte ev metaller ut tillräckligt fort för att skapa problem...

                Om en sten tex släpper ut 10 % av en farlig dos varje vecka tar det 10 veckor innan vattnet blir otjänligt....

                Men om du byter ut 10 % varje vecka så behåller du bara ca 90 % av gifterna... fisken överlever..

                exempel V= vecka

                V1 10 % gift
                V2 90 % av 10 % = 9% + 10 nya procent
                V3 90 % av 19 % = 17 % + 10 nya procent
                V4 90 % av 27 % = 24 % + 10 nya procent
                V5 90 % av 34 % = 31 % + 10 nya procent
                V6 90 % av 41 % = 37 % + 10 nya procent
                V7 90 % av 47 % = 42 % + 10 nya procent
                V10 90 % av 52 % = 47 % + 10 nya procent
                V12 90 % av 57 % = 51 % + 10 nya procent
                V13 90 % av 61 % = .....

                VOändlig 90 % av 95 % = 85 % + 10 nya procent


                Kort sagt... tungmetaller anrikas inte i vattnet till farliga nivåer med regelbundna vatten byten....även med "giftig" sten
                Senast redigerad av Xul; 02 April 2008, 14:32.

                Kommentar

                • Grodlund
                  • January 2008
                  • 560

                  #23
                  Hmmm.. intressant
                  Men det innebär att det du tidigare sa, att det "tar ett tag", i praktiken betyder att det ALDRIG anrikas, om man inte helt och hållet slutar att byta vatten.

                  Och åter igen ställer jag frågan om inte kemikalier är vanligt förekommande i sprängsten

                  Kommentar

                  • AquaGold
                    • October 2005
                    • 46

                    #24
                    Har kollat tempen lite extra nu. Har nog faktiskt varit lite slarvig med att kolla den.. lite varmare än jag trodde var det.. 24 grader. Kanske lite FÖR varmt..? Kollade igår eftermiddag och tidigt imorse... tänkte ifall det var så att lysrampen värmde under dagen kanske och vattnet blir kallt under natten.. men nä.. fortfarande 24 grader. Om tempen funkar.. bäst och kolla det med lite närmare kom jag på nu..

                    Stenarna kan jag ju plocka bort för säkerhets skull ändå. Växterna är ju ganska stora så fiskarna kan ju gömma sig lite där.

                    Bakteriell fenröta.. såg på SVA att det kunde orsakas av olika bakterier... Hur blir man kvitt något sådant då ifall det är det?

                    Kommentar

                    • Grodlund
                      • January 2008
                      • 560

                      #25
                      Finns en sektion med info om olika sjukdommar och hur man undviker och botar dom här på Zoopet.

                      Den ligger under Artiklar >> Sjukdomar

                      Eller här: Olika Sjukdomar

                      Kommentar

                      • FredrikH
                        • February 2007
                        • 724

                        #26
                        Ursprungligen postat av AquaGold
                        Har kollat tempen lite extra nu. Har nog faktiskt varit lite slarvig med att kolla den.. lite varmare än jag trodde var det.. 24 grader. Kanske lite FÖR varmt..? Kollade igår eftermiddag och tidigt imorse... tänkte ifall det var så att lysrampen värmde under dagen kanske och vattnet blir kallt under natten.. men nä.. fortfarande 24 grader. Om tempen funkar.. bäst och kolla det med lite närmare kom jag på nu..
                        24 grader celsius har jag i mitt kar. Det är en bra temp, tror inte problemet ligger där.
                        200l SA
                        Pågång: Biotopakvarium Östasien!

                        - Vem är den där lol alla snackar om?

                        Kommentar

                        • AquaGold
                          • October 2005
                          • 46

                          #27
                          Har läst den sidan massa med gånger.. men aldrig fattat vilken sjukdom det varit.. men ska definitivt prova med medicinen om det kommer tillbaka. Känns iof inte som att det löser grundproblemet - dåligt vatten.. Men tror ni ev smitta kan finnas kvar i gruset och i filtret och så eller dör smittan med fisken.. jag menar.. nu känns det som att jag lika gärna kan vänta med att skaffa nya till det är tomt i akvariet.. har bara två sorgmanteltetror kvar. Ska jag behandla grejorna oxå med medicin kanske i förebyggande syfte?

                          Kommentar

                          Arbetssätt...