För högt pH!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Temeraire
    • January 2008
    • 385

    För högt pH!

    Hur ska jag sänka pH? det är 9,0 nu =O någon nämnde torra löv? kan man ta typ löv som fallit innan vintern och legat under snön och nu är bruna?
    någon nämnde nån form av kottar?
    Torv har jag läst om, menar man vanlig torv som man t.ex. kan köpa på Granngården?
    Senast redigerad av Temeraire; 26 March 2008, 17:34.
    " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "
  • Trollsvans
    • November 2007
    • 1118

    #2
    Japps, köp ett torvblock och lägg i en damstrumpa, så att det inte skitar ner så fasligt.
    Se bara till att det är REN torv, och inget gödsel eller annat äckelpäckel i.

    Annars brukar pH sänkas av mangroverötter eller kork.
    //Troll

    Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      pH är säkert inte 9.

      Hur har du mätt pH? Är det papper eller mätsticka så kan du glömma det direkt. Är det dropptest... Testa att mäta pH på ditt kranvatten.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        De kottar som du hört om är alkottar. Men ett pH på 9 låter otroligt.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          fungerar inte filtret ni installerade, det är ju bara en månad sen?
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • Temeraire
            • January 2008
            • 385

            #6
            Kranvattnet har 7-7,5 i pH, men enligt pH testset från både JBL och SERA är akvarievattnets pH 8-9.
            Kunde man använda torra löv från t.ex. ek som gulnat och legat under snön i vinter?
            Var får jag tag i alkottar?
            " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

            Kommentar

            • Temeraire
              • January 2008
              • 385

              #7
              Ursprungligen postat av Azur
              pH är säkert inte 9.

              Hur har du mätt pH? Är det papper eller mätsticka så kan du glömma det direkt. Är det dropptest... Testa att mäta pH på ditt kranvatten.
              Dropptest.
              " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #8
                Ursprungligen postat av Temeraire
                Kranvattnet har 7-7,5 i pH, men enligt pH testset från både JBL och SERA är akvarievattnets pH 8-9.
                Kunde man använda torra löv från t.ex. ek som gulnat och legat under snön i vinter?
                Var får jag tag i alkottar?
                8 kan det möjlitvis vara, men knappast 9. Alkottar....ähum....på alar, kanske?
                Kolla utefter vattendragen...står det träd där med kottar på, så är det al...för du känner väl igen gran, lärk och tall?
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Ursprungligen postat av Temeraire
                  Kranvattnet har 7-7,5 i pH, men enligt pH testset från både JBL och SERA är akvarievattnets pH 8-9.
                  Nej, det är inte rimligt om du inte tillsatt nån skum kemikalie till akvariet. Testet har fel.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Temeraire
                    • January 2008
                    • 385

                    #10
                    Ursprungligen postat av Jens A.
                    8 kan det möjlitvis vara, men knappast 9. Alkottar....ähum....på alar, kanske?
                    Kolla utefter vattendragen...står det träd där med kottar på, så är det al...för du känner väl igen gran, lärk och tall?
                    Jag menade mer var man kan hitta alar, men det svarade du också på ju så Men finns det kottar nu? mor säger att det inte finns kottar nu.
                    " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

                    Kommentar

                    • Temeraire
                      • January 2008
                      • 385

                      #11
                      Jo, det är pH 9! vad ska jag göra? alkottar finns ju inte nu?
                      Rötter? vad ska det vara för rötter? rötter från träd? rötter från växter?
                      " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

                      Kommentar

                      • Trollsvans
                        • November 2007
                        • 1118

                        #12
                        Rötter från akvarieaffär, bara att skölja bort damm och sånt från, sen ska det efter hand sänka phvärdet.

                        Vad har du i akvariet egentligen, eftersom du har så skyhögt pH?
                        Jag har 8 i mitt malawiakvarium, och där har jag ändå över 40 kilo kalksten...
                        //Troll

                        Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

                        Kommentar

                        • Temeraire
                          • January 2008
                          • 385

                          #13
                          Fyra stenar jag hittat i skogen, kan de vara orsaken?
                          " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

                          Kommentar

                          • Gaffel
                            • December 2007
                            • 6200

                            #14
                            Låter otroligt men ta en bild och lägg upp..
                            Life's a bitch and then you die..
                            "I might be right handed but im always left-winged"
                            Skriv på!

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Kollar du på marken så ligger det alkottar kvar, och jag har även sett att en del sitter kvar på träden fortfarande med.
                              Ta ur stenarna från karet, gör ett vattenbyte på 30% var dag och kolla pH:t igen om ett par, tre dagar vad det visar. Du måste tveklöst ha något som drar upp ditt pH i karet.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...