Nitrit?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Passat
    • February 2008
    • 611

    Nitrit?

    Jag har ett 54 L akvarium med guppys, platy en clownpleco och en massa guppyyngel i olika storlekar. Nu undrar jag om det är risk för att jag har för högt nitrit(vet inte hur det stavas) värde i akvariumet? Jag har aldrig gjort något pov. jag har inte märkt något på min nuvarande fiskar, är guppys okänsliga för nitrit?


    Vad ska jag köpa för att testa? Hur mycke kostar det?
    240L SA
    70L
    54L
  • 3 guppy
    • February 2007
    • 2068

    #2
    Ursprungligen postat av Passat
    Jag har ett 54 L akvarium med guppys, platy en clownpleco och en massa guppyyngel i olika storlekar. Nu undrar jag om det är risk för att jag har för högt nitrit(vet inte hur det stavas) värde i akvariumet? Jag har aldrig gjort något pov. jag har inte märkt något på min nuvarande fiskar, är guppys okänsliga för nitrit?


    Vad ska jag köpa för att testa? Hur mycke kostar det?
    Om fiskarna inte beter sig konstigt och flåsar vid ytan eller liknande är det nog inget att oroa sig för. Men om du vill vara på säkra sidan köp ett test. Be om nitrittest bara. Det kostar olika beroende på vilken affär du går till.

    Kommentar

    • Lasse
      • October 2002
      • 1965

      #3
      Hur länge har akvariet varit igång?

      MVH Lasse
      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

      Kommentar

      • oskarwallin
        • February 2008
        • 1080

        #4
        ett test e alltid bra , det kostar runt 150-200kr skulle jag gissa för ett nitrittest, Ta dropptest inte doppstickor även om de är billigare...
        sen Guppys är ofta uppe vid ytan och äter av proteinlagret där, så om guppysarna e vid ytan e det inte ett tecken på nitrit....

        men som sagt skaffa ett test, och hur nystartat e ditt akvarium?
        60,58 liter
        **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
        *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

        Kommentar

        • Passat
          • February 2008
          • 611

          #5
          jag tror att det har varit i igång i snart 3 mån.stod en vecka med en kilfläcksbora sedan fick jag restan av en kompis.

          Jag har inte märkt att fiskarna skulle bete sig konstigt på något sätt och honan har fått yngel två gånger under den här tiden jag har haft dem.

          Men jag ska nämligen lämna bort min guppys och funderar på att skaffa andra fiskar och då tänkte jag att det kanske är risk för att jag har för höga värden och de nya kanske inte klara sig. Hade tänkt att försköa skaffa nya nästa vecka. Har tittat på någon sort av dvärgciklider.

          Tack för alla snabba svar!
          240L SA
          70L
          54L

          Kommentar

          • oskarwallin
            • February 2008
            • 1080

            #6
            det verkar ju inte vara några problem, efter 3 månader bör karet vara Väl inkört. som som jag sa tidigare, skaffa tester, det är alltid bra att veta...
            60,58 liter
            **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
            *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

            Kommentar

            • Passat
              • February 2008
              • 611

              #7
              Ursprungligen postat av oskarwallin
              det verkar ju inte vara några problem, efter 3 månader bör karet vara Väl inkört. som som jag sa tidigare, skaffa tester, det är alltid bra att veta...
              Tack så mycke för snabbt svar. ja jag tänkte ju försöka köpa nya nästa vecka och vill ju kunna komma igång så bra som möjligt, men en tester är ju inte dumt att skaffa. Ska ringa idag och höra om de har öppet något i helgen.
              240L SA
              70L
              54L

              Kommentar

              • AllaFiskar
                • September 2007
                • 294

                #8
                Ursprungligen postat av oskarwallin
                ett test e alltid bra , det kostar runt 150-200kr skulle jag gissa för ett nitrittest, Ta dropptest inte doppstickor även om de är billigare...
                Dropptestet "Tetratest" kostar 121:- i min Arkenbutik. Borde vara samma i andra arkenbutiker om någon sådan finns att tillgå. Pålitligt och drygt, räcker till 45 tester.

                Kommentar

                • Lasse
                  • October 2002
                  • 1965

                  #9
                  3 månader och inga problem. Vad oroar du dig för? Titta på fiskarna - nitritförgiftning visar sig som om de har syrebrist. Mata lungt och öka inte din fiskbelastning för mycket och krama ur ditt filter med jämna mellanrum och byt vatten varje vecka. Spar pengarna till någon rolig fisk istället.

                  MVH Lasse
                  Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                  Kommentar

                  • Passat
                    • February 2008
                    • 611

                    #10
                    Ursprungligen postat av Lasse
                    3 månader och inga problem. Vad oroar du dig för? Titta på fiskarna - nitritförgiftning visar sig som om de har syrebrist. Mata lungt och öka inte din fiskbelastning för mycket och krama ur ditt filter med jämna mellanrum och byt vatten varje vecka. Spar pengarna till någon rolig fisk istället.

                    MVH Lasse
                    Tack så mycke för svaret.Nej jag var mest orolig över att de nya fiskarna jag skulle köpa skulle vara lite mer känsliga och jag ville att de skulle få en bra start i sitt nya hem. Nu har jag lämnat bort ungeför 20 guppyyngel och det verkar inte vara någon fara med akvriumet. Jag har nu köpt min nya fiskar och det verkar trivas Lite blyga bara. Ska lämna iväg de två vuxna guppysarna också så fort som möjligt. I affären tyckte de inte heller att jag behövde köpa ett test om jag inte såg några problem i akvariumet.
                    240L SA
                    70L
                    54L

                    Kommentar

                    • Grodlund
                      • January 2008
                      • 560

                      #11
                      Är det tecken på nitrit om fiskarna hänger vid ytan som om de led av syrebrist?
                      Vad är de då om en fisk helt plötsligt ligger ovanligt mycke på botten?

                      Kommentar

                      • Lasse
                        • October 2002
                        • 1965

                        #12
                        Tja - tusen olika orsaker

                        Vi nitritförgiftning så andas fiskarna tungt, precis som vid syrebrist. Enligt min erfarenhet behöver de inte vara vid ytan utan den tunga andhämtningen kan ske vart som helst i akvariet och nästan all fiskar brukar visa samma symptom. Är det någon enstaka så brukar beteendet ha en annan förklaring än nitrit.

                        MVH Lasse
                        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                        Kommentar

                        Arbetssätt...