När kommer nitriten? Och, hur sänka pH?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mlip
    • March 2008
    • 64

    När kommer nitriten? Och, hur sänka pH?

    Körde för tva och en halv vecka sedan igang tva kar, ett 60-liters och ett 200-liters. Fick radet att vänta med fiskar till efter en tre-fyra veckor för att slippa döingar under nitrit-peaken. Har tänkt testa vattnet varje dag under den här veckan för att ha koll pa när den kommer, men än sa länge verkar det lugnt - stabilt pa 0.3 - 0.8 mg i det stora och under 0.3 i det lilla. Enligt testintruktionerna ska iaf dessa värden vara ok, stämmer det?

    Vi har för övrigt ganska högt pH, omkring 8-8.5. Detta känns inte optimalt, da firrarna vi tänkt oss vill ha omkring 6.5-7. Nagon som har ett bra tips pa hur man hyfsat enkelt och stabilt sänker pH? Inte torvfiltrering - vi har inte tänkt oss färgat vatten (for now :P).

    Funderat sa smatt pa ett CO2-system, det borde väl kunna köra ner pH? Eller är jag inne pa galet spar? Känns dock lite dyrt efter att spenderat omkring 15,000 senaste manaden utan att ha fatt köpa en enda fisk än...

    Tacksam för svar!

    Marlene
  • åheim
    • April 2006
    • 13135

    #2
    om du inte har fiskar som smutsar ner så kommer inte kvävecykeln igång och då ska det inte kunna finnas nitrit, som är ett led i cykeln! det finns mycket att läsa om uppstart mm... mm... i menyn Artiklar högst upp! börja inte tänka på ph sänkning och co2 innan du har bra koll på hur allt funkar, för co2 kan slå ut alla fiskar och ph kan krascha också då dör fisk samt att nitrifieringen i filtret mer eller mindre upphör att fungera
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Som sagt det handlar inte om att vänta (även om du väntar ett år) med att lägga i fisk eftersom det är först när fiskarna kommer i som risken för nitrit uppstår.
      Om man inte har speciellt olämpligt kranvatten så kan man mycket väl lägga i fiskar efter 1-2 dagar, det viktiga är att är lägga i få fiskar vid starten och sedan att mata försiktigt.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Mlip
        • March 2008
        • 64

        #4
        Ursprungligen postat av åheim
        om du inte har fiskar som smutsar ner så kommer inte kvävecykeln igång och då ska det inte kunna finnas nitrit, som är ett led i cykeln! det finns mycket att läsa om uppstart mm... mm... i menyn Artiklar högst upp! börja inte tänka på ph sänkning och co2 innan du har bra koll på hur allt funkar, för co2 kan slå ut alla fiskar och ph kan krascha också då dör fisk samt att nitrifieringen i filtret mer eller mindre upphör att fungera
        Tack för snabbt svar!

        Jag har läst igenom sa mkt jag kunnat av uppstart, men i affärerna jag varit hävdar de bestämt att karet ska sta tre-fyra veckor och ha en nitritpeak innan man släpper i firrar. är de med andra ord helt ute och cyklar? Vi har tillsatt duplabacter och ytterligare nagon typ av bakteriekultur, tillsammans ska de vara nog för att köra igang den naturliga bakteriebildningen savitt jag förstatt. Växter har vi haft en del sen tva veckor, men merparten sen en knapp vecka tillbaka.

        Hur kan nitriten vara högre i det ena karet än i det andra om den inte ska kunna bildas över huvud taget utan fiskar? Vi har en bunt sma snäckor som glider runt här och var i det stora, savitt jag kan se inga i det lilla.

        Ska vi med andra ord kanske starta bada karen med typ guppy eller molly som gillar högre pH, ochi nte vänta pa nitritpeak? Och se till att fa ner pH senare, innan vi köper de firrar som föredrar lägre?

        mvh,

        Marlene

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ja affären är ute och cyklar. Jag har själv använt Dupla Bacter och det är ett väldigt bra preparat, men som sagt jag har först använt det efter att jag lagt i fisken.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • janne dansk
            • June 2004
            • 1740

            #6
            vad har du att mäta nitrit med, om det är stickar är det naturligt att det visar olika, stickar , om dom uppbevaras o användes på rätt sätt, givar bara en "fingervisning" om resultatet , det er mao inget att lita på .
            det enda rätta är att starta med , beroende på storlek på karet, 1-2 fisk låt gå 1-2 va innan du tillför flera fiskar, mata sparsamt , o som sagt introducerar få fisk med 1-2 veckor mellanrum .
            när det har gått någon månad är det fritt att fylla på med fisk som motsvarar storleken på karet
            mvh janne
            Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13135

              #7
              Glöm bort va de sa i affären! ingen fisk eller andra djur i akvariet = ingen nitritpeak! ha i ett par startfiskar och dosera fulldos nitrivec lr annan bakterikultur från dag 1 och i 3 veckor framåt, mata väldigt sparsamt och vänta gärna 3-4 veckor innan första delvattenbytet! därefter utöka fiskantalet. De allra flesta fiskar som vill ha lågt ph klarar utan problem ditt ph (som kommer sjunka) det är bara vid avel ph kan vara avgörande!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                dosera fulldos nitrivec lr annan bakterikultur från dag 1 och i 3 veckor framåt!
                Olika bakteriekulturer fungerar helt olika. Nitrivec som du nämner skall man lägga under en längre period.
                Dupla Bacter Mlip kör med är "engångs". Jag har alltid bara lagt i detta en gång och det funkar perfekt
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13135

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Olika bakteriekulturer fungerar helt olika. Nitrivec som du nämner skall man lägga under en längre period.
                  Dupla Bacter Mlip kör med är "engångs". Jag har alltid bara lagt i detta en gång och det funkar perfekt
                  Ok! trodde alla va lika
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Mlip
                    • March 2008
                    • 64

                    #10
                    Sa, med andra ord är det bara att puttra iväg till fiskaffären och införskaffa en tre-fyra stycken per akvarium? Och sen se till att ha koll pa nitriten?

                    Innebär inga fiskar att var nitritpeak har blivit uppskjuten till tva-tre veckor efter fisk?

                    Kommentar

                    • Mlip
                      • March 2008
                      • 64

                      #11
                      Janne dansk - jag använder dropptest, som väl ska vara hyfsat precisa. och det är inte lite det skiljer i färg mellan de tva nitrittesten, heller...

                      Kommentar

                      • janne dansk
                        • June 2004
                        • 1740

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mlip
                        Janne dansk - jag använder dropptest, som väl ska vara hyfsat precisa. och det är inte lite det skiljer i färg mellan de tva nitrittesten, heller...
                        dropptest är "ok" dett kan vare en "synvilla". men dett viktiga är , tillsät lite fisk i början , mata lite , så lösar det sig för dig
                        mvh janne
                        Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                        Kommentar

                        • Lasse
                          • October 2002
                          • 1965

                          #13
                          Jag skulle trots allt vad Dupla skriver använda det varje dag eftersom om man inte har något ammonium eller nitrit så växer det inte till och genom att tillföra varje dag så ger man filtret en större chans att klara sig och de som man stoppar i hinner bryta ner en del innan de inaktiveras.

                          MVH Lasse
                          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                          Kommentar

                          Arbetssätt...