Trodde jag skulle slippa nititen =(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Temeraire
    • January 2008
    • 385

    #46
    Nu har jag hällt i en matsked salt.
    Vad menas med skogsbacke? en vanlig skog antar jag? ska jag bara gräva upp lite jord och ta den jorden? blanda med vatten? filtrera genom kaffefilter? hur blir det med insekter och annat som kan finnas i jorden?
    Ska jag sedan hälla i 50-60ml varje dag i akvariet? på något speciellt sätt? nära filtrets utblås? blir inte vattnet missfärgat då?
    Jag bor på landet och har skog runt om, men vet som sagt inte riktigt vad som menas med skogsbacke? men en vanlig skog antar jag?

    Alltså, jorden ska jag blanda/slamma ihop med lite vatten? sedan lägger jag jorden i ett kaffefilter och häller i vatten, som om jag skulle brygga kaffe? sedan tar jag det vatten som gått igenom och använder det, men slänger jorden som är kvar i filtret? Ska jag göra på samma sätt som om det vore kaffe jag skulle brygga? bara att jag inte kör det genom kaffebryggaren
    Senast redigerad av Temeraire; 23 March 2008, 12:24.
    " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #47
      Ursprungligen postat av Temeraire
      Jag ska nu först då hälla i en matsked salt, vanlig salt som man använder till att salta maten med?
      Mycket av det finsalt som man använder till att salta maten med innehåller tillsatser, som jod och/eller klumpförebyggandemedel. Men det är bara salt helt utan tillsatser som man ska använda. Det gäller att läsa ingrediensförtäckningen.

      Ursprungligen postat av Temeraire
      Hur mycket salt ska jag ha i sedan vid vattenbyten då jag byter t.ex. 25-30% ?
      Om man doserar en matsked per 100 liter vatten, så blir det ½ sked per 50 liter, en kvarts sked per 25 liter osv. Du räknar alltså antalet liter som du byter och tillsätter salt till det nya vattnet. Doseringen beror på hur mycket du byter.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #48
        Ursprungligen postat av Temeraire
        Vad menas med skogsbacke? en vanlig skog antar jag? ska jag bara gräva upp lite jord och ta den jorden? blanda med vatten? filtrera genom kaffefilter? hur blir det med insekter och annat som kan finnas i jorden?
        Gå bara ut i skogen och hämta lite jord. Eftersom du ska filtrera vattnet så skulle eventuella insekter hamna i kaffefiltret, men det är nog bra att kolla jorden innan du blandar den med vatten så du inte fått med nån objuden gäst hem

        Ursprungligen postat av Temeraire
        Ska jag sedan hälla i 50-60ml varje dag i akvariet? på något speciellt sätt? nära filtrets utblås? blir inte vattnet missfärgat då?
        Jag skulle hälla i det försiktigt nära filtrets insug. Bakterierna ska in i filtret ju.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Temeraire
          • January 2008
          • 385

          #49
          Så först ska jag slamma ihop jorden med vatten? så att det blir typ som lera?
          Hur mycket jord ska jag ha i kaffefiltret? testade förut, hade väll kanske 3dl jord, och det gick hål i filtrets botten. Hur mycket vatten ska jag hålla i filtret? lite lite lite då och då? jag hällde väll kanske i en halv eller en hel dl vatten, men det droppade väldigt lite. Kommer det inte att ta flera timmar innan det är klart?
          Någon speciell slags jord? jorden jag grävde upp var ljus och påminde om sand. Ska det vara mörk/svart jord?
          " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

          Kommentar

          • janne dansk
            • June 2004
            • 1740

            #50
            Ursprungligen postat av Temeraire
            Så först ska jag slamma ihop jorden med vatten? så att det blir typ som lera?
            Hur mycket jord ska jag ha i kaffefiltret? testade förut, hade väll kanske 3dl jord, och det gick hål i filtrets botten. Hur mycket vatten ska jag hålla i filtret? lite lite lite då och då? jag hällde väll kanske i en halv eller en hel dl vatten, men det droppade väldigt lite. Kommer det inte att ta flera timmar innan det är klart?
            Någon speciell slags jord? jorden jag grävde upp var ljus och påminde om sand. Ska det vara mörk/svart jord?
            det skall vare jord med mycket humus , dvs svart jord, sedan tar du 1 dl jord bandar med 1 l 30 gr vatten låtar det stå 1-2 dygn, sedan filtrerar du geggan i ett kaffe filter , obs om du hällar försiktigt så får du mest vatten, du behövar inte att ta bottensatsen, det "rena"vatten du får fram , doserer du 1 msk 1 ggr dagligen,
            mvh janne
            Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

            Kommentar

            • Temeraire
              • January 2008
              • 385

              #51
              Ursprungligen postat av janne dansk
              det skall vare jord med mycket humus , dvs svart jord, sedan tar du 1 dl jord bandar med 1 l 30 gr vatten låtar det stå 1-2 dygn, sedan filtrerar du geggan i ett kaffe filter , obs om du hällar försiktigt så får du mest vatten, du behövar inte att ta bottensatsen, det "rena"vatten du får fram , doserer du 1 msk 1 ggr dagligen,
              mvh janne
              1dl jord blandar jag med 30gr vatten och låter sedan jorden stå i två dygn? sedan filtrerar jag det genom ett kaffefilter? jag ska hälla i mycket vatten alltså när jag ska filtrera, jag ska inte hälla försiktigt? jag behöver inte ta bottensatsen, vad är det? vadå rent vatten? vad är det jag ska dosera 1msk 1ggr dagligen?
              " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #52
                Ursprungligen postat av Temeraire
                1dl jord blandar jag med 30gr vatten och låter sedan jorden stå i två dygn? sedan filtrerar jag det genom ett kaffefilter? jag ska hälla i mycket vatten alltså när jag ska filtrera, jag ska inte hälla försiktigt?
                Det beror ju på hur igenomsläppig jorden är. Häll i i lagom takt så det blir ungefär som när man brygger kaffe så ska det funka.

                Ursprungligen postat av Temeraire
                jag behöver inte ta bottensatsen, vad är det?
                Jag tror Janne menar att det kanske samlas lite grumligt bös på botten även om man har filtrerat vattnet igenom ett kaffefilter. Det böset som eventuellt samlas på botten är ju bottensatsen och den behöver du ju inte hälla ner i akvariet. Fast det skulle inte heller vara farligt om du gjorde det.

                Ursprungligen postat av Temeraire
                vadå rent vatten?
                Filtrerat vatten utan bottesats

                Ursprungligen postat av Temeraire
                vad är det jag ska dosera 1msk 1ggr dagligen?
                Det vattnet som blir kvar när du har filtrerat blandnigen av jord och vatten igenom kaffefiltret. Det förvarar du i kylen och tillsätter sen en matsked dagligen i akvariet.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Temeraire
                  • January 2008
                  • 385

                  #53
                  Okej, så jag ska göra följande:

                  Blandar 1dl jord med lite vatten så det blir en gegga. Jag låter det stå i 1-2 dygn, sedan så filtrerar jag det?

                  Stämmer det?
                  " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #54
                    Ja. Och det filtrerade vattnet kan du förvara i kylen så bakterierna håller sig levande i några dagar. Sen får du göra en ny blandning. Tänk bara på att börja med nästa omgång några dagar innan den förra omgången blir gammal
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • janne dansk
                      • June 2004
                      • 1740

                      #55
                      Ursprungligen postat av Temeraire
                      Okej, så jag ska göra följande:

                      Blandar 1dl jord med lite vatten så det blir en gegga. Jag låter det stå i 1-2 dygn, sedan så filtrerar jag det?

                      Stämmer det?
                      nej , du skall blanda 1 l vatten med 1 dl jord så får du en soppa , den skall du låte stå 1-2 dygn, sedan filtrerer du denna soppa , vattnet som du får är jämförtbart med nitriväck,du skall altså inte filtrere över jord, du skall låte dett stå så bakterierna kan växa sig till ,i vattnet.
                      mvh janne
                      Senast redigerad av janne dansk; 23 March 2008, 18:13.
                      Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                      Kommentar

                      • tobias.nero
                        • January 2008
                        • 384

                        #56
                        Skynda dig nu innan nitriten går ner av sig själv
                        MVH /Tobias

                        Kommentar

                        • Temeraire
                          • January 2008
                          • 385

                          #57
                          Ursprungligen postat av janne dansk
                          nej , du skall blanda 1 l vatten med 1 dl jord så får du en soppa , den skall du låte stå 1-2 dygn, sedan filtrerer du denna soppa , vattnet som du får är jämförtbart med nitriväck,du skall altså inte filtrere över jord, du skall låte dett stå så bakterierna kan växa sig till ,i vattnet.
                          mvh janne
                          Nu kommer folk med olika åsikter så nu blir jag förvirrad. Ska jag blanda 1 liter vatten med 1dl jord så att det blir en soppa? sedan ska den soppan stå i 1-2 dygn? sedan så filtrerar jag soppan? vad ska jag filtrera genom då? ett TOMT kaffefilter?

                          1 hel liter vatten låter vädligt mycket och 1dl jord låter väldigt lite om man ska blanda det med 1 liter vatten.

                          Vad menar danske janne med ''1 dl jord bandar med 1 l 30 gr vatten'' ? 1dl jord blandar med 1 liter 30gr vatten, 1l 30gr vatten? vilket är det? 1l vatten eller 30gr vatten? en liter vatten är ju ett kilo vatten?
                          Senast redigerad av Temeraire; 23 March 2008, 20:27.
                          " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

                          Kommentar

                          • tobias.nero
                            • January 2008
                            • 384

                            #58
                            Jag tror inte du behöver tänka så mycket, blanda ihop skiten, ta en tratt, tryck i ett tomt kaffefilter (ett sånt där brunt dom kan vara vita också) i tratten, häll i geggan och det som rinner igenom använder du.

                            Och som janne skriver 1liter vatten till 1dl jord (Detta är nog inget du ska lägga så mycket vikt på), det ska inte vara som cement utan som en soppa så att det kan rinna igenom filtret.

                            Kör hårt!

                            MVH /Tobias
                            MVH /Tobias

                            Kommentar

                            • Temeraire
                              • January 2008
                              • 385

                              #59
                              Idag på morgonen var nitriten mycket låg, under 0,3mg/l. Jag köper Nitrivec i morrn.
                              Hur använder man Nitrivec?
                              " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

                              Kommentar

                              • batski
                                • October 2004
                                • 8891

                                #60
                                Skönt att det har sjunkit

                                Man tillsätter bara vattnet en viss dos varje dag. Hur mycket man ska dosera kommer jag inte ihåg, men det står på flaskan. Har man problem med för höga nitritnivåer bör man tillsätta dubbla dosen.
                                "The animals of the world exist for their own reasons.
                                They were not made for humans
                                any more than black people were made for whites
                                or women for men." - Alice Walker

                                Kommentar

                                Arbetssätt...