Högt Gh lågt Kh

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trancemaster79
    • March 2008
    • 10

    Högt Gh lågt Kh

    Hej!
    Har precis startat igång ett 375 l akvarium, (inga fiskar i än).
    Har mätt Ph, Gh, Kh samt No2- med hjälp av Tetratest:s dropptester.

    Värden i akvariet:
    Ph 7,5, No2- under 0,3mg/l, Kh 3-4, Gh över 20!! (slutade med dropparna efter 20 st)

    Värden i kranvattnet:
    Ph 7,5, No2- under 0,3mg/l, Kh 3-4, Gh 4

    Hur kan det vara så stor skillnad på Gh:t??? Hur farligt är detta??

    Läste i "Den stora Akvarieguiden" att om Kh är mindre än 75% av Gh så har man problem.

    Har ett Fluval 4+ filter. Har lagt 5,8 kg Tetraplant CompleteSubstrate i botten. Har planterat ett 10 tal växter. Har också lagt i 6 st TetraAqua Bactozym.
    4 st till att börja med och sedan 2 st i går efter att jag gjort ett ca 40% vattenbyte.
    Akvariet har varit igång sedan i lördags.

    Med hopp om hjälp

    Mvh
    Martin
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Underligt att du får högt gH i akvariet...har du öst något salt i? Jag vet inte vad vad Complete substrate innehåller, och kanske är det därifrån du får det.

    Iallafall...ditt höga gH är inte så mycket att bekymra sig om, och du har ett ok kH. Så du har inga problem...bara gå vidare med uppstarten.

    Läs gärna den här artikeln: http://www.zoopet.com/index.php?opti...=168&Itemid=88
    Senast redigerad av Jens A.; 20 March 2008, 10:14.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Undrar också över om du lagt i något i vattnet.

      Läste i "Den stora Akvarieguiden" att om Kh är mindre än 75% av Gh så har man problem.
      Knappast - ligger KH på 4 eller över så är det inte instabilt vilket är det primära.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13134

        #4
        Jag har också läst det där om 75% av gh... men i ditt fall visar kranvattnet ungefär samma gh och kh och uppvisar därför inget konstigt! ditt problem måste vara nått i ditt kar eller nått som påverkar ditt dropptest!?
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • trancemaster79
          • March 2008
          • 10

          #5
          Tack för svaren.

          När ni nu säger det, så fick jag med en burk med nått salt som jag hällde i också.
          Kommer inte ihåg varför det skulle vara bra...

          Då tror ni att det bara ska vara att införskaffa fiskar då?!

          /Martin

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av trancemaster79
            Tack för svaren.

            När ni nu säger det, så fick jag med en burk med nått salt som jag hällde i också.
            Kommer inte ihåg varför det skulle vara bra...

            Då tror ni att det bara ska vara att införskaffa fiskar då?!

            /Martin
            Sedan vet jag inte varför du först lägger i en bakteriekultur och sedan byter vattnet - dvs häller kulturen i avloppet.
            Bakteriekultur finns ingen anledning till att lägga i innan fisken kommer i.
            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 18 March 2008, 19:35.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Lasse
              • October 2002
              • 1965

              #7
              Stopp nu

              Är ditt GH över 20 så skall du inte stoppa i någon fisk förrän du konstaterat hur hårt ditt vatten är. Dem enda föklaringen till ditt höga GH (om det är riktigt) är att saltet du la i innehöll kalcium eller magnesium klorid/sulfat. Om det var kalciumkarbonat eller magnesiumkarbonat så skulle ditt KH ha följt med. Jag har varit med om skador på Malawiungar vid GH över 20 så GH måste du ta ner. Kan bara hoppas att det var saltet och inte ditt bottensubstrat. Det kan vara något i ditt kar som stör mätningarna men det är inte så vanligt vad gäller GH. Du kan testa lite genom att ta ca 10 ml akvarievatten och 90 ml kranvatten, blanda och köra en test där. Sedan ökar du mängden akvarievatten (exempelvis 20 ml a.vatten och 80 ml K-vatten osv.) Får du en linjär ökning så är det troligt att testet visar rätt - störningar brukar vara olinjära.

              MVH Lasse
              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ändrade i mitt inlägg ovan efter att Lasse skrivit sitt

                Har du kvar saltburken - vore intressant att veta fabrikat
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • trancemaster79
                  • March 2008
                  • 10

                  #9
                  Saltet låg tyvärr i en genomskinnlig plastburk bara, utan nån text.

                  Så jag har ingen aning om vad det var. Litade på Butiksägaren som sa att det behövdes. Får väl ta och fråga honom i morgon, vad det var för något.

                  Har redan lagt i 10 st Guldtetror och 5 st Gul-svarta mollys. De verkar pigga och glada i alla fall.

                  /Martin

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ursprungligen postat av trancemaster79
                    Så jag har ingen aning om vad det var. Litade på Butiksägaren som sa att det behövdes. Får väl ta och fråga honom i morgon, vad det var för något.
                    Förklarade han inte varför du skulle ha i det saltet? Själv skulle jag inte vilja tillsätta nånting i mina akvarier utan att veta vad medlet i fråga gör.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • trancemaster79
                      • March 2008
                      • 10

                      #11
                      Kommer inte riktigt ihåg vad han sa.... Tror han sa nått om att det skulle motverka sjukdomar hos fiskarna el. nått.
                      Första akvariet för mig=ställa mängder med frågor och får massa info. tillbaka. Då blir det svårt att komma ihåg allt.

                      /Martin

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Ursprungligen postat av trancemaster79
                        Kommer inte riktigt ihåg vad han sa.... Tror han sa nått om att det skulle motverka sjukdomar hos fiskarna el. nått.
                        Ok, det låter som Ektonzonsalt eller motsvarande. I så fall - om du inte har överdoserat - borde det inte påverka GH på det sättet.

                        Det råder delade meningar om detta med att salta i sötvattensakvarier. Personligen tycker jag inte man ska göra det utom då det behövs. En del andra har som vana att göra det vid varje vattenbyte. Fast nu vid uppstart och under den första känsliga månaden kan det vara bra med salt i vattnet.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        Arbetssätt...