en dryg vecka igång - nitrit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • taiyo
    • February 2008
    • 99

    en dryg vecka igång - nitrit

    Nu har vårt 300L akvarium varit igång en dryg vecka, med 5 svärdbärare. När jag nu mätte NO2 med dropptest så visar den 0,1!! Ska jag göra ett delvattenbyte då (20%?) och hälla i vattenberedningsmedel? Vi har Easy-Life Flytande filtermedium. Det skulle fungera som Nitrivec fast bättre sa han i akvariebutiken. (vi har inget nitrivec). Något annat jag ska tänka på?
    Nybörjare med 300L
  • jesper_b
    • June 2006
    • 1201

    #2
    Ursprungligen postat av taiyo
    Nu har vårt 300L akvarium varit igång en dryg vecka, med 5 svärdbärare. När jag nu mätte NO2 med dropptest så visar den 0,1!! Ska jag göra ett delvattenbyte då (20%?) och hälla i vattenberedningsmedel? Vi har Easy-Life Flytande filtermedium. Det skulle fungera som Nitrivec fast bättre sa han i akvariebutiken. (vi har inget nitrivec). Något annat jag ska tänka på?
    Tycker att det låter jätte bra som du tänker men bytt mer än 20%. 40% skulle jag nog minst byta. Sedan vattenberedningsmedel. sen efter någon timme när vattenberedningsmedel har verkat har du i flytande filtermedium...Sen matar du ingenting förens nitriten är borta...
    www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
    Mina Malar:
    L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

    Kommentar

    • taiyo
      • February 2008
      • 99

      #3
      Ok, tack för svaret! Nu har jag bytt ca 40%. Hoppas det gör susen! Det var första gången jag gjorde vattenbyte. Vi ska ju åka bort på onsdag och vara borta i 5 dagar så jag hoppas nitrithalterna håller sig nere... blir lite orolig.
      När borde jag mata nästa gång då? Matade dem i förmiddags (har matat varannan dag) men eftersom vi som sagt ska bort, ska jag ändå hålla upp med matningen? De klarar väl kanske en hel vecka utan mat utan några problem?
      Nybörjare med 300L

      Kommentar

      • oskarwallin
        • February 2008
        • 1080

        #4
        köp en sån dära tratt som matar också häller du i för ca 2 dagar så borde de klara sig 5 dagar efteråt
        Nitriten blir nog bara lägre under tiden du e borta om du inte "tröst matar" dom för att de inte ska få mat på flera dagar..
        60,58 liter
        **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
        *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

        Kommentar

        • taiyo
          • February 2008
          • 99

          #5
          ahh, bra idé, det får vi göra. Och nej, jag ska inte tröstmata, ska också se till att inte min sambo gör det, haha! (tur att det är jag som sköter matningen här... :P han verkar tro att de är hungriga jämt)
          Nybörjare med 300L

          Kommentar

          • jesper_b
            • June 2006
            • 1201

            #6
            Ursprungligen postat av taiyo
            Ok, tack för svaret! Nu har jag bytt ca 40%. Hoppas det gör susen! Det var första gången jag gjorde vattenbyte. Vi ska ju åka bort på onsdag och vara borta i 5 dagar så jag hoppas nitrithalterna håller sig nere... blir lite orolig.
            När borde jag mata nästa gång då? Matade dem i förmiddags (har matat varannan dag) men eftersom vi som sagt ska bort, ska jag ändå hålla upp med matningen? De klarar väl kanske en hel vecka utan mat utan några problem?
            Bra, jag tycker att du ska mäta nitriten ett par dagar i rad nu och minsta tecken på nitrit byt då 30-40% vatten för att inte riskera att det blir värre.
            Och mata inte förens nitriten är borta helt, fiskarna klarar sig fint en vecka utan mat. dom klarar långa perioder utan mat.

            Men när du sen börjar mata igen, mata lugnt och kanske bara varannan dag i början och bara så att fiskarna får i sig några flingor. Sedan när akvariet är igång ordentligt kan du mata som vanligt igen....

            Ps kolla nitriten innan du åker bort med så det inte är nitrit under flera dagar när du är borta, men är det bra innan du åker så är det bara positivt att dom inte får mat under tiden du är borta.

            Lycka till
            Senast redigerad av jesper_b; 17 March 2008, 18:40.
            www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
            Mina Malar:
            L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

            Kommentar

            • taiyo
              • February 2008
              • 99

              #7
              Okej, uppfattat! Tack så mycket för hjälpen!!
              Nybörjare med 300L

              Kommentar

              • jesper_b
                • June 2006
                • 1201

                #8
                Ursprungligen postat av taiyo
                Okej, uppfattat! Tack så mycket för hjälpen!!
                Det var så lite så säg bara till om du undrar nåt...
                www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                Mina Malar:
                L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                Kommentar

                • Lasse
                  • October 2002
                  • 1965

                  #9
                  Jag vet inte varifrån de här råden om att byta vatten vid nitrit i ett nystartat akvarium kommer ifrån. Enligt min mening är det bland det sämsta man kan göra och skall bara tillgripas om det är total fara för fisken. I ett nystartat akvarium finns inte alla de kolloider och annat som hjälper till att skydda fisken. Det finns heller inga biologiska rester i vattnet som behövs för att det skall vara i balans. Det man , enligt min erfarenhet, skall göra är att om man läser av lite nitrit (0,1 är lite) är att lägga i några matskedar vanligt bords eller havsalt salt per 300 liter vatten (det tar bort mycket av giftverkan hos nitriten), stoppa matningen, ge bakteriekultur varje dag samt kolla KH i akvariet. Är KH under 4 så buffrar man upp med lite bikarbonat. Detta går även att göra när nitrithalterna är höga.

                  Jag vet att ett argument varför man kan byta vatten är att nitrifikationsbakterierna inte förekommer frisimmande - detta stämmer men ett akvarievatten (nystartat eller inte) innehåller mycket partiklar och på dessa sätter sig gärna nitrifierarna - att byta vatten i onödan är alltså att släppa ut babyn med badvattnet.

                  Jag vill bara tillägga att jag aldrig, aldrig lyckats med att späda ut nitrit med vattenbyten - efter några timmar så är den tillbaka igen. Salttillsatsen gör att fiskarna inte skadas så det är det bästa man kan göra i väntan på att filtren skall komma igång. Dessutom - om du har kommunalt vatten som är klorerat så kommer du att riskera att döda de få bakterier som du fått att börja växa i ditt filter.

                  Reser du bort i 5 dagar så behöver du inte mata och nitrithalten stiger inte om du inte matar och du skall definitivt inte mata dem extra innan du åker.

                  MVH Lasse
                  Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                  Kommentar

                  • jesper_b
                    • June 2006
                    • 1201

                    #10
                    Alla zooaffärer nu för tiden säger att man ska byta vatten om man har nitrit i ett nystartat akvarium. Man följer råden och det har funkat jätte bra för mig i alla fall, så jag ser inte några negativa saker med att byta vatten i ett nystartat akvarium med nitrit.

                    Det jag brukar göra är att alltid ha dunkar med 24 timmar gammalt vatten för att kloret ska försvinna, får jag nitrit byter jag med det vattnet och tillsätter ev. bakteriekultur. Funkar jätte bra.
                    www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                    Mina Malar:
                    L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                    Kommentar

                    • Lasse
                      • October 2002
                      • 1965

                      #11
                      Idag med de kloreringsmetoder man använder på de flesta reningsverk så går inte kloret bort genom att det står några dagar eller genom att man luftar det. Detta gällde för 20 år sedan - inte idag. Kloreringsmetoderna är ändrade så man lägger inte i så mycket klor men det som läggs i lämnar inte vattnet som en gas (det är den som luktar) utan kloret ligger kvar med "långtidsverkan".

                      Sedan tror jag inte att alla zooaffärer ger detta råd idag - vattenbyte - (ja man kan väl säga att jag vet att de inte gör det) - men det var ett vanligt råd förr i tiden. I dag brukar nog de flesta ge rådet med en liten salttillsats och bakterietillsättning. Att man får en liten stigning av nitriten vid nystart är ett nödvändigt ont och man förlänger bara smärtan med vattenbyten för tidigt. Det jag brukar rekommendera är att inte byta vatten de första tre veckorna.

                      MVH Lasse
                      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                      Kommentar

                      • jesper_b
                        • June 2006
                        • 1201

                        #12
                        Okej, detta är bra att veta.

                        Men funkar det även att tillsätta salt om man skulle göra som många köpa ett akvarium och efter nån dag köper man kanske 5 platy, 2 ancistrus, 20 neontetror och lite annan fisk med.

                        Då borde ju nitriten komma långt upp på skalan, räcker det då att tillsätta salt eller ska man då rekomendera ett vattenbyte??
                        Senast redigerad av jesper_b; 17 March 2008, 21:35.
                        www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                        Mina Malar:
                        L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                        Kommentar

                        • Lasse
                          • October 2002
                          • 1965

                          #13
                          Saken är det att man, trots att salt hjälper för de flesta fiskar, inte skall starta på detta sätt. Mitt råd gällde när nitriten redan kommit. För att undvika nitrit i uppstartfasen så brukar jag numera starta alla mina kar (salt som sött) genom att dag 1 i med vatten, dag 2 en eller några (mer än en så måste karet vara på över 100 liter tycker jag) tåliga fiskar (i saltvatten brukar jag här också plocka in städpatrullen). Dag 2 börjar jag också dosera nitrifieringsbakterier från någon tillverkare (eller genom att krama ut lite gegga från ett redan inkört filter) - detta gör jag sedan varje dag de närmaste tre veckorna. Dag 3 börjar jag mata ytterst lite - bara några flingor/korn eller vuxna. frysta artemia var annan till var tredje dag. Efter en vecka ökar jag frekvensen, kanske matar varje dag men med lika lite. Efter tre veckor kan jag stoppa in ny fisk men jag matar försiktigt i början där också för att öka efterhand. KH bör ligga på 3-4 (mätt i akvariet efter någon dag). Jag brukar också på dag 3 lägga i ett preparat från Tetra som heter bactozym och efter sju - åtta dagar om jag startat med fryst artemia så har jag lagt i lite kaliumnitrat. På detta sätt har jag startat många akvarier utan tillstymmelse till nitrittopp men det kräver lite diciplin. Saltet tar jag till bara om det gär rejält åt helsike och är det totalt kört så kan även jag tänka mig ett vattenbyte.

                          MVH Lasse
                          Senast redigerad av Lasse; 17 March 2008, 21:50.
                          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                          Kommentar

                          • oskarwallin
                            • February 2008
                            • 1080

                            #14
                            Ursprungligen postat av Lasse
                            Jag vet inte varifrån de här råden om att byta vatten vid nitrit i ett nystartat akvarium kommer ifrån. Enligt min mening är det bland det sämsta man kan göra och skall bara tillgripas om det är total fara för fisken.

                            Reser du bort i 5 dagar så behöver du inte mata och nitrithalten stiger inte om du inte matar och du skall definitivt inte mata dem extra innan du åker.

                            MVH Lasse
                            jo håller med om det dära med vattenbyten, nu skulle han vara borta 7 dagar eller? och jag vet att de klarar sig iaf 5 dagar utan mat, men jag va osäker på om de skulle klara 2 till.. därfär föreslog ja att han skulle köpa nån tillfällig matning så de får mat iallafall 1 dag extra
                            60,58 liter
                            **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
                            *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

                            Kommentar

                            • jesper_b
                              • June 2006
                              • 1201

                              #15
                              Okej, då hänger jag med det var mycket bra information för mig. Det tackar jag för!

                              det värsta är ju att många inte startar akvariet sakta utan köper massa fisk andra dagen och nitriten blir högre och högre till slut dör en fisk och dom går då med vattentest till zoobutik och nitriten är skyhög och vill då har råd. det är ju oftast då man får rådet att byta massa vatten tillsätta vattenberedning sedan bakteriekultur efter ett par timmar.
                              www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                              Mina Malar:
                              L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                              Kommentar

                              Arbetssätt...