Kan man mata mycket i början om vattenvärdena är okej?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jocks
    • March 2008
    • 210

    Kan man mata mycket i början om vattenvärdena är okej?

    Tjena.
    I nystartade akvarium ska man ju mata väldigt försiktigt, men är det bara för att man kan få en explosion ökning av nitrit? Jag har ett kar som de bott fiskar i 6 dar och jag har matat lite nästan varje dag men jag har ändå omätbara nivåer av nitrit, kan jag börja mata mera då? eller ska jag ta de lugnt i början i alla fall?
  • tessilago
    • July 2007
    • 373

    #2
    Hejsan! Hur länge har du haft akvariet igång?
    Administratör på http://www.rovfisk.se, forumet för rovfiskentusiaster.

    Kommentar

    • Ramnissan
      • October 2007
      • 514

      #3
      Ta det lugnt med matningen om det bara varit fisk i akvariet i 6 dagar. nitrifikationsprocessen tar tid. Så mata sparsamt ett tag till.

      Jag har för mig att det är efter dag 11 som man ska vara uppmärksam på nitritspikar, så du är inte där ännu.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13129

        #4
        Ursprungligen postat av jocks
        Tjena.
        I nystartade akvarium ska man ju mata väldigt försiktigt, men är det bara för att man kan få en explosion ökning av nitrit? Jag har ett kar som de bott fiskar i 6 dar och jag har matat lite nästan varje dag men jag har ändå omätbara nivåer av nitrit, kan jag börja mata mera då? eller ska jag ta de lugnt i början i alla fall?
        Du ska mata väldigt försiktigt första månaden och du har bara haft det med fisk i 6 dgr och nitrit börjar inta uppkomma förrän på åttonde dagen ungefär... så ropa inte hej riktigt än
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          Hur mycket fisk har du?
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          Arbetssätt...