Slemmig yta (Ett Uppsala-problem?)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flugan
    • April 2005
    • 44

    Slemmig yta (Ett Uppsala-problem?)

    Hej!

    Har på sistonde fått väldigt "slemmig" yta i akvarierna. Jag skulle tro att det är en kombination av det väldigt kalkrika Uppsalavattnet och lite gammalt hederligt damm. Ytan är grå-vit och trögflytande. Drar man med fingret genom den så snöar det i akvariet. Fiskarna verkar inte må dåligt (tanganyikaciklider) men det är fult och ställer till problem vid matning eftersom t.ex. flingfoder inte sjunker lika snabbt som vanligt.

    Är det någon annan som känner igen problemet? Kan det bli så mycket kalk i vattnet eller är det något annat som är fel? Använder AQUA+ NUTRAFIN i vattnet. Hur löser man detta problem?

    mvh
    Christian
    "The stone age did not end for lack of stone, and the oil age will end long before the world runs out of oil." -Sheikh Zaki Yamani, former Saudi oil minister.
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Konstigt. Om man matar med proteinrikt foder så kan det bli som olja på vattenytan men gråvit??! Om man vill fånga upp det så ska man tydligen kunna lägga en tidning på ytan så suger den upp ytvattnet och beläggningen.

    Kanske något proffs ser tråden nu..
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Flugan
      • April 2005
      • 44

      #3
      Hej!

      Tack för svaret.

      Min teori är att det har blivit mycket kalk i vattnet eftersom man, pga avdunstningen, hela tiden fyller på lite mer vatte än man tappar ur vid vattenbyte. Jag har i dagsläget inget täckglas - vilket gör den effekten ännu starkare. Jag har även stött på problemet i mitt 25 l kar, men där har det försvunnit nu.

      Jag ska testa tidningspappersmetoden. Det är väldigt jobbigt att försöka suga upp ytvattnet med häverten.
      "The stone age did not end for lack of stone, and the oil age will end long before the world runs out of oil." -Sheikh Zaki Yamani, former Saudi oil minister.

      Kommentar

      • Flugan
        • April 2005
        • 44

        #4
        Nä... funkade inget vidare med tidningspapper. Det blir mer och mer slemmigt. Har stoppat i en extra cirkulationspump och riktat den mot ytan, men den gör snart inte ytan fri från slem.

        Hur är det allmänt med att ämnen ackumuleras pga avdunstning. De flesta har väll avdunstning, täckglas eller inte. Är det ett problem? Hur kommer man till rätta med det utan att göra väldigt stora vattenbyten (om man t.ex. har jullar är det ju ingen höjdare)?

        Ska nog skaffa ett pH-test, visst borde det kunna ge svar på om det är mycket kalk i vattnet?

        Ingen annan som haft liknande bekymmer, Uppsala eller resten av världen?

        mvh
        Christian
        "The stone age did not end for lack of stone, and the oil age will end long before the world runs out of oil." -Sheikh Zaki Yamani, former Saudi oil minister.

        Kommentar

        • Lasse
          • October 2002
          • 1965

          #5
          Uppsala lär ha infört något nytt reningsteg som skall minska kalciuminnehållet i vattnet - försök och ta reda på vad detta är och om det kan vara roten till problemet - iofs så bör flera ha samma problem då.

          Om du har hög avdunstning och ackumulering av ämnen som finns i ditt kranvatten så skaffar du en Reverse Osmos och fyller på det avdunstade med det vattnet (eller köper avjoniserat vatten).

          MVH Lasse

          MVH Lasse
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

          Kommentar

          • Flugan
            • April 2005
            • 44

            #6
            Ja, vattnet har blivit annorlunda. Tror att pH och hårdhet har gått ner lite båda två. Kanske ska forska mer i det.

            Slipper nog helst att hålla på med avjonat vatten eller nått, tror att täckglas är första investeringen, så får jag se om det hjälper.

            God natt
            Christian
            "The stone age did not end for lack of stone, and the oil age will end long before the world runs out of oil." -Sheikh Zaki Yamani, former Saudi oil minister.

            Kommentar

            • Barr
              • July 2004
              • 194

              #7
              Hmm... Jag har samma problem i ett av min kar. Det beror inte på vattnet om vi har samma sak. Men vad det beror på vet jag inte...

              Har du möjligvis planaria eller liknande i karet?

              Kommentar

              • Flugan
                • April 2005
                • 44

                #8
                Det vet jag inte. Vad är planaria?
                "The stone age did not end for lack of stone, and the oil age will end long before the world runs out of oil." -Sheikh Zaki Yamani, former Saudi oil minister.

                Kommentar

                • Barr
                  • July 2004
                  • 194

                  #9
                  Ursprungligen postat av Flugan
                  Det vet jag inte. Vad är planaria?
                  Små små vita maskar. Jag tror att begreppet används ganska brett i praktiken, i mitt fall är dom inte mycket större än ett dammkorn, och kan ses virvla omkring i vattnet om man tittar efter. Eller krypandes på glaset.

                  En möjlig förklaring jag har funderat på om det vita som samlas på ytan i själva verket är döda maskar.

                  För vad jag också har märkt är att det verkar smitta från akvarium till akvarium om man t.ex. har nere händerna i det med vitt gojs i ytan, och går vidare till ett rent akvarium utan att skölja av händerna emellanåt.

                  Kommentar

                  • Flugan
                    • April 2005
                    • 44

                    #10
                    Jag har vid några tillfällen haft liten vit mask i karet, men nu var det länge sedan man såg några. Tror inte att det kan vara bara död mask, då borde man se massa levande också.

                    Idag har ytan blivit väldigt slemmig och lite oljig. Om man drar med fingret genom den spricker ytan upp i sjok. Luftbubblor fastnar också i slemmet, och det krävs en del petande för att de ska spricka. Samma förlopp var det i mitt lilla kar, där började det bli slemmigare och slemmigare, och blev tillslut en oljig hinna. Men eftersom det var på 25 l var det lättare att byta allt vatten. Annars vet jag inte riktigt hur jag ska bli av med det.

                    En teori är att det kommer från algerna i karet, har haft problem med cyano förut, men den har släppt nu, till förmån för någon annan typ av grön/brun algmatta, som också ser lite slemmig ut i konsistensen.

                    Fiskarna verkar inte bry sig det minsta, men syresättningen blir lidande eftersom vattnet blir rätt stillastående. Ska nog byta lite vatten idag, och skrapa bort lite alger får vi se vad som händer.

                    Alla handfasta tips mottages tacksamt!

                    //Christian
                    "The stone age did not end for lack of stone, and the oil age will end long before the world runs out of oil." -Sheikh Zaki Yamani, former Saudi oil minister.

                    Kommentar

                    • Flugan
                      • April 2005
                      • 44

                      #11
                      Ursprungligen postat av Barr
                      Har du möjligvis planaria eller liknande i karet?
                      Om det är planaria... hur blir jag av med det?

                      //Christian
                      "The stone age did not end for lack of stone, and the oil age will end long before the world runs out of oil." -Sheikh Zaki Yamani, former Saudi oil minister.

                      Kommentar

                      • Barr
                        • July 2004
                        • 194

                        #12
                        Ursprungligen postat av Flugan
                        Om det är planaria... hur blir jag av med det?

                        //Christian
                        Jag har försökt med det mesta. Total mörkläggning, salt, sterazin, fungol, aquafuran. Uv har jag ingen erfarenhetav , men nå snart jag får tid till det ska jag göra en total clean out av mina drabbade akvarium. Tvätta igenom allt, skölja växterna, låta firrarna gå i karantänkar ett tag och så vidare...

                        De säger att de ska försvinna av sig själv om man drar ner på matningen ett tag, men så är det inte alls i mitt fall iallfall.

                        Är du säker på att du inte ser några små vita avlånga dammkorn i vattnet? De kanske ligger under gruset?

                        Kommentar

                        • Flugan
                          • April 2005
                          • 44

                          #13
                          Ursprungligen postat av Barr
                          Är du säker på att du inte ser några små vita avlånga dammkorn i vattnet? De kanske ligger under gruset?
                          Just nu är det massa vitt damm i hela akvariet, men om det är ett symptom från slemmet på ytan eller orsaken är svårt att säga. Har bytt vatten nu och gjort rent filtret så att de rör sig mer på ytan, så det yr ordentligt nu.

                          Jag tror inte att jag övermatat något av de akvarier där de blivit så här. Jag är snarare en sån som matar för sällan.

                          Vill inte hålla på och göra total-make-over, har inte plats för fiskar att gå i karantän. Hoppas att det löser sig... planerar att så småningom uppgradera till ytterfilter... lite bättre filtrering och bakterieflora kanske kan hjälpa.

                          Du tror inte att algerna kan vara problemet? Tycker fortfarande att det låter orimligt att det ska kunna bli så mycket gegg av de små maskarna.

                          //Christian
                          "The stone age did not end for lack of stone, and the oil age will end long before the world runs out of oil." -Sheikh Zaki Yamani, former Saudi oil minister.

                          Kommentar

                          • Barr
                            • July 2004
                            • 194

                            #14
                            Ja, jag har ingen aning faktiskt. Tillgång till ett ordentligt mikroskop skulle vara nice.

                            Det kan säkert vara någon form av alg som ställer till det, men om dina vita dammkorn är maskar, som det är för mig, så är det en anmärkningsvärd gemensam faktor tycker jag, även om det kanske inte är sååå ovanligt med planaria (eller vad det nu är) tror jag...

                            Kommentar

                            • TinaM
                              • February 2008
                              • 1040

                              #15
                              Vi hyr ju två akvarier på jobbet från AkvarieHobby i Uppsala och i ett av karen fick vi just detta problem med gråvit seg hinna på ytan . De satte in black molly i karet och sa att de skulle ta bort hinnan och även om jag inte trodde på det när jag hörde det, så var hinnan borta inom en vecka och har inte återkommit.
                              32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                              Kommentar

                              Arbetssätt...