Fiskarna dör trots "bra" vatten - varför?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kalina
    • January 2008
    • 9

    Fiskarna dör trots "bra" vatten - varför?

    Lite historik: Jag startade mitt 56-literskar i december. Några fiskar dog i början tills jag fick ordning på värdena. Den sista månaden har jag haft en molly, två guppy, en ancistrus och en mollybebis. För två veckor sedan lånade jag in två små praktbotior pga snäckproblem. Dagen därpå fick guppyhonan yngel. Det planerade vattenbytet fick därför vänta lite, så de fick lugn och ro ett tag. I söndags slamsög jag botten och bytte ut ca en tredjedel av vattnet.

    I förrgår dog den ena praktbotian och guppyhonan, nästan samtidigt. Guppyhannen ser väldigt tunn och blek ut. Den kvarvarande praktbotian verkar må bra, men den håller sig undan nu när den är ensam. Snäckbeståndet växer också i rasande takt. Mollyn och ancistrusen verkar må bra och tre av guppyynglen återstår (de andra har blivit uppätna förstås, men det var liksom meningen).

    Igår testade jag vattnet och nitriten är i stort sett obefintlig. PH ligger på 7.5. Jag matar med flingfoder, ett par flingor per fisk, varannan dag. Temperaturen ligger på 26 grader.

    Vad kan vara fel? Vilka andra tester kan jag göra? Jag är så orolig för de fiskar som är kvar och vågar inte köpa några fler innan jag vet att de har god chans att överleva. Mitt snäckproblem håller på att växa rejält dessutom, men jag vet att jag har för litet akvarium för praktbotior egentligen så det var bara en tillfällig lösning. Vad kan jag göra istället?

    Tacksam för svar!
  • gizmogirl
    • August 2006
    • 2214

    #2
    Du skriver att nitriten nästan var obefintlig och även låga nitrithalter kan göra att fisken dör, var det med en sticka eller dropptest du kollade? stickor är inte att lita på är mångas erfarenhet (även min).Att du får mycket snäckor kan tyda på att du kanske matar lite väl mycket.

    Kommentar

    • jesper_b
      • June 2006
      • 1201

      #3
      Vet inte om jag skulle nöja mig mer ett par flingor per fisk varannan dag i ett ingånget akvarium....Du skriver att en ser smal och blek ut äter den när du matar? isf räcker ju inte maten till...prova att öka maten lite och håll koll på värdena.

      Snäckor kan du ju även bli av med på andra sätt än praktbotior. finns ju snäck medel som tar död på dem.

      Precis som gizmogirl skriver så litar inte jag heller på stickor utan dropptest är det som gäller.
      Senast redigerad av jesper_b; 13 March 2008, 11:49.
      www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
      Mina Malar:
      L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13135

        #4
        allt som oftast beror sånt här på underdimensionerade filter, så se till att ha ordentlig volym på filtermaterialet! 1% av akvarievolymen så är man under naturliga förhållanden på den säkra sidan, 54L= 5,4dl (;
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • kalina
          • January 2008
          • 9

          #5
          Oj, här kommer det lite olika bud om maten...

          Jag tycker att de äter med god aptit när jag matar, men med tanke på era svar vet jag inte om jag borde öka eller minska på maten... Känslan säger mig att de inte får för mycket i alla fall! Tanken var ju att praktbotian skulle äta upp snäckorna, men den verkar föredra flingorna...

          Jag har kollat nitriten med dropptest, så det ska nog stämma.

          Filtret ingick i kitet när jag köpte akvariet, så det borde väl vara i rätt storlek. Jag har ju inte mätt filtret förstås, men själva behållaren är väl ca 15 cm lång och 4-5 cm bred och djup. Jag rengjorde även filtret sist genom att krama ur det några gånger. Kanske det blev för rent?

          Jag vet faktiskt inte vilken åtgärd jag ska börja med... kanske mata mer?

          En fråga till: hur stor betydelse har syrehalten i vattnet? Man kan ju öppna eller strypa åt med den lilla "hatten" på slangen, och jag har antagit att det är bra med hög syresättning. Men det kanske det är inte är? Ska jag strypa åt den kanske?

          Kommentar

          • gizmogirl
            • August 2006
            • 2214

            #6
            Vad gäller just filtret har jag själv en aquael fun 2 plus och själv filterdelen där var för liten så jag bytte till en större filterpatron som jag satte i och har inte behövt göra rent efter det .Har du bra rörelse på vattnet vid ytan så ger ju det syre själv har jag syrehatten öppen och fiskarna trivs stänger jag den så är de uppe vid ytan ganska snart.Ditt akvarium är rätt nystartat så jag skulle inte slamsuga eller göra rent filtret nu då bakterierna som bryter ner nitrit måste växa till sig.En regel man brukar gå efter är att göra rent filtret först när genomströmningen är märkbart dålig.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13135

              #7
              Kalina: tyvärr så är det ingen garanti att filtret räcker även fast det följe med karet... gissar att du har en aqauel fan 1 och den kan funka om du har en låg belastning men du verkar ha lite mycket fisk, botia, molly, guppy, ancistrus mm. Du kan lätt fixa större filtervolym genom att köpa patronen till fan3 och kapa längden lite och trä på den istället men du kan inte använda kåpan då! Har du inga växter så kan du med fördel använda bubbelmunstycket men annars ta bort den då det driver ut co2 som växter vill ha!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • oskarwallin
                • February 2008
                • 1080

                #8
                vad använder du För att mäta nitrit? föt när jag använde sticka så sa den att jag hade under 0,5 men sen när jag mätte med Vätske test hade jag 1 ...... nu ligger mitt på 0 med det testet och mitt kar e 3 veckor gammalt....
                60,58 liter
                **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
                *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

                Kommentar

                • Lilibet
                  • June 2007
                  • 346

                  #9
                  [quote=kalina;1110031]Lite historik: Jag startade mitt 56-literskar i december.

                  Hej! Det är roligt med akvarier, så jag hoppas du inte ger upp nu fast det krånglar litet för dig. Det första rådet jag ger dig är att kontrollmäta ditt akvarium (mitt var mindre än kartongen sade). Mät i dm så får du literantalet direkt, dvs 6 dm längd x 3 dm höjd = 18 dm x 3 dm djup= 54 dm = 54 liter.


                  Som några redan nämnt, så kan för litet innerfilter vara en bov. Köp ett innerfilter med för stor kapacitet. Har du 56 liter, borde kanske ditt filter vara för ett akvarium 50-150 liter. Detta för att du ska kunna ha en del fisk. (Ungefär 1 cm fisk per liter på ett inkört akvarium, dvs ett akvarium som varit igång några månader).

                  Belysning 10 timmar per dag, en timer är en underlättande investering!

                  Snäckor finns i de flesta akvarier. Man får lära sig leva med dem. Dra ner ännu mer på matandet, så minskar snäckornas mat. Du kan också handplocka snäckorna samt sätta ut ett vitt fat med ett salladsblad på (ankra med en sten), på kvällen. På morgonen finns där många snäckor, bara att ta bort.

                  Bra att du inte tänker skaffa fler fiskar förrän akvariet är i balans!

                  Var noga med regelbundna delvattenbyten och förse dig själv med litet tålamod, så kommer problemen att ge sig med tiden. Jag tror själv inte på att laborera för mycket med medel i vattnet, men det är en ytterst personlig åsikt. Enligt min erfarenhet (som endast sträcker sig ett drygt år tillbaka) räcker regelbundna vattenbyten i de flesta fall. Lycka till med ditt akvarium och berätta gärna hur det går!
                  Den som har flest saker när han dör vinner!

                  Kommentar

                  • Xul
                    • January 2007
                    • 709

                    #10
                    Tänker tillägga en sak..

                    Att diskutera vattenbyten och filter utan att veta om du har snabbväxande växter eller ej är i min mening lite svårt.... de tar hand om lite av ammoniumet (i ammonium eller amoniakform är irrellevant) förser med lite syre... Med lägre ammoniumhalter så får du automatiskt lägre nitrithalter..

                    Så växande växter är bra men ruttnande skall ut ( också "djungel" för att växter kan faktiskt konsumera lite syre nattentid eller om ljuset inte kommer igenom)

                    Enligt min mening behövs dubbelt så mycket filtervolym utan växter...

                    Kommentar

                    • kalina
                      • January 2008
                      • 9

                      #11
                      Hej igen!

                      Detta har hänt sen sist: min andra praktbotia och den kvarvarande guppyn har också dött. Kvar finns nu bara en ancistrus och en molly samt fem-sex guppyyngel.

                      För att svara på några andra frågor ni ställt så har jag ingen aning om volym och genomflöde på mitt filter, men det heter PowerClean 250 och ska enligt förpackningen passa för 25-150 liter.

                      Jag har ganska mycket växter varav en sort är extremt snabbväxande.

                      Det tålamod jag borde haft är dock redan slut. Jag har idag inhandlat ett större akvarium, närmare bestämt 96 liter. Det är begagnat och alla tillbehör medföljde. Vi tappade ur det mesta av vattnet men sparade upp till ett par cm över gruset, för att inte städa bort alla goda bakterier. Jag ska fylla det ikväll och låta stå över natten innan jag börjar värma och plantera i växter. Sedan ska jag flytta över några fiskar i taget under de första två veckorna (ett tiotal mindre fiskar följde med och får bo i mitt 56-liters så länge).

                      Nu har jag en fråga till: pumpen som följde med är åtta år gammal och ser inte särskilt modern ut. Den har inget filtermaterial utan består av ett långt rör som är förankrat i botten. Jag är skeptisk till att fortsätta använda det, men å andra sidan, det har ju hållt ett tjugotal fiskar vid liv hemma hos sin förra ägare. Ska jag istället flytta över mitt nya filter? Om förpackningen inte ljuger ska den ju klara upp till 150 liter. Om jag begriper mig på hur man gör ska jag försöka infoga en bild på det gamla filtret...

                      Kommentar

                      • kalina
                        • January 2008
                        • 9

                        #12


                        Nähäpp, här kan man visst inte infoga bilder... men här är en länk så man kan se hur den ser ut!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...