Starta nytt, hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Håller inte alls med Xul om att man skall byta vattnet. Tvärtom ju mer du byter desto mer späder du ut de nyttobakterier du får med dig från det gamla vattnet och det gamla filtret.
    Så jag rekommenderar tvärtom.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Grodlund
      • January 2008
      • 560

      #17
      Snabbväxande växter som vattenpest och hornsärv är bra.
      Har även hört att Javaormbunken skall äta amonium/amoniak väldigt bra.

      Jag är inne på dag 5 på mitt nyuppstartade akvarium och om växter använder avfallsämnen som gödning så kan jag ju påpeka att mina vallisneria har tiodubblats i storlek och längd.

      Kommentar

      • Xul
        • January 2007
        • 709

        #18
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Håller inte alls med Xul om att man skall byta vattnet. Tvärtom ju mer du byter desto mer späder du ut de nyttobakterier du får med dig från det gamla vattnet och det gamla filtret.
        Så jag rekommenderar tvärtom.
        Men ammoniumen (som senare blir nitrit) späds ju oxå ut..... men OK om du kör med köpta nyttobakterier så har Kjell faktiskt en poäng, annars får du se till att tillföra i motsvarande grad till åtminstone de första 5 bytena eller så...

        Jag håller dock inte med om att man skall värna om nyttobakterierna till varje pris..(nog inte kjell heller) fiskarna skall ju överleva oxå... So what om inkörningen tar 3 månader i stället för en vecka... bråttom skall man ha i dagen samhälle....

        Kommentar

        Arbetssätt...