Vatten som luktar illa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • katta
    • December 2002
    • 385

    Vatten som luktar illa?

    Läser här och där om vatten som luktar illa.
    Nu har vi inte kommit så långt som lukt-dator, men jag är nyfiken på vad som klassas som lukta illa (vattnet i akvariet alltså).
    Jag har lite svårt att föreställa mig en låda med fisk i vatten ska lukta jordgubb...

    Självklart är jag inte dummare än att jag förstår att det inte ska lukta själva "pip", men som sagt lite mindre angenäm doft undkomer man väl inte?
    För i sådanafall har jag misslyckats med mina akvarier iallafall

    Hur illa ska vattnet lukta för att något ska vara fel, och i sådanafall...vad är felet?



    ** http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75273 **
  • katta
    • December 2002
    • 385

    #2
    ...och framför allt: vad gör man åt det?
    ** http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75273 **

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
      Läser här och där om vatten som luktar illa.
      Nu har vi inte kommit så långt som lukt-dator, men jag är nyfiken på vad som klassas som lukta illa (vattnet i akvariet alltså).
      Jag har lite svårt att föreställa mig en låda med fisk i vatten ska lukta jordgubb...<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

      Akvarier luktar ofta litegrann som jord, gräs, eller multna löv - dvs inte gott men inte heller direkt obehagligt. Det är helt normalt och ingenting att oroa sig över.

      Om akvariet däremot har en skarp, elak, rutten, lukt, med dragning åt ammoniak, då är det fara å färde. Vattenkvaliteten är då mycket dålig, och du löper faktiskt risk att dina fiskar dör.

      Vad man omedelbart bör göra om det börjar lukta illa om vattnet är stora vattenbyten - 50% eller så, flera gånger i rad - plus att man kollar så inte lukten kommer från nån död fisk som ligger och surnar. Har man möjlighet är filtrering över aktivt kol väldigt bra.

      Det tar hand om den akuta krisen, men sen måste man komma på varför vattenkvaliteten blev dålig. Att mata för mycket är den vanligaste orsaken till 'ruttet' vatten.


      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • katta
        • December 2002
        • 385

        #4
        det var väl det jag tänkte!
        Blir ju lite nojjig när man läser sånt där
        ** http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75273 **

        Kommentar

        • jekman
          • October 2002
          • 54

          #5
          ...och framför allt: vad gör man åt det?

          Jag hade problem med "oönskad odör" från mina akvarier. Detta för att jag hade/har dålig cirkulation i rummet. Jag fick tipset att jag skulle ta en ordentlig titt på insidan utav akvariet. När vattnet avdunstar sjunker vattenytan och de alger (behöver inte vara många) som kommer ovanför ytan börjar lukta lite unket och "jordaktigt".

          Lösningen är att skrapa eller tvätta bort dem, det tar två minuter och man märker skillnad direkt.

          mvh
          Jonas
          mvh
          Jonas

          Kommentar

          • Gurami
            • March 2003
            • 414

            #6
            En gång hade en fisk dött i mitt akvarium. Jag hittade den ingen stans (platy) först så tänkte jag "katten tog den, den hoppa ut" men det var inte så stor risk eftersom täckglaset sitter ganska tätt..

            Sen efter en vecka stank de... (ska inte säga mer).. det stänk.. ehum... går inte förklara. Så då fick jag ta ut allt. Och då hittade jag ett uppätet lik. bara vitt kött och lite ben kvar. Tydligen uppäten av guldguramisarna.. usch! mina händer och armar stankt säkert 3 dar efter fortfarande

            MVH Daniel
            MVH Daniel

            Kommentar

            • NinaStina
              • March 2003
              • 314

              #7
              hejzan!!!
              är de mycket skit eller nå på botten?

              MVH Ida

              Kommentar

              Arbetssätt...