Kokt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JLi
    • December 2004
    • 773

    Kokt vatten

    Då jag byter vatten i akvariena fyller jag på med kallt vattenledningsvatten. Nu har det blivit vinter även i södra finland och vattnet är verkligen kallt. Jag undrar hur det är att blanda i kokt vatten (före påfyllning) så att temperaturen blir lagom? Påverkar kokningen vattenvärden? Jag vill inte använda varmt vattenledningsvatten då jag har varmvattenslinga av koppar i värmepannan.
    h. Johan
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Visst kan du blanda med kokt vatten om du anser att det behövs.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Det enda som händer är att du avhärdar vattnet, vilket inte gör så mycket om du har något kalkhaltigt i akvariet eller har fiskar som skall ha hårt vatten. Dessutom blandar du ju det med "vanligt" vatten, så det är ingen fara.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • MattiasL
        • September 2006
        • 1479

        #4
        Det smidigaste och mest energisparande är kanske att fylla på en dunk vatten kvällen innan, så att den hinner få rumstemperatur till nästa dag, och då göra bytet.
        Qui audet adipiscitur!

        Kommentar

        • JLi
          • December 2004
          • 773

          #5
          Ursprungligen postat av MattiasL
          Det smidigaste och mest energisparande är kanske att fylla på en dunk vatten kvällen innan, så att den hinner få rumstemperatur till nästa dag, och då göra bytet.
          Är helt av samma åsikt. Problemet är avsaknaden av lämpliga kärl och förvaring av dessa.

          I övrigt kan jag väl tolka svaren så att det är riskfritt att lägga i lite kokhett vatten. Det rör sig trots allt om en rätt liten del av totalmängden.
          h. Johan

          Kommentar

          • Xul
            • January 2007
            • 709

            #6
            Sedan kan man fråga sig hur känsliga fiskarna är....

            Ett dropp på 6 grader klarar i princip alla fiskar...

            Så "extrem"* fallet 1/3 av vattnet bytes ( vilket motsvarar 1/4 av akvariets massa = ung värmelagringskapacitet)

            Om du tillsätter 0 gradigt vatten 3 / 4 25 gradigt vatten + 1 / 4 0 gradigt vatten ger 18,8 gradigt vatten. Borde ju vara OK så länge du inte fyller på för fort. Så länge du kan slå på filtrerna och värmarna igen kan du ju pausa påfyllnaden några timmar på slutet.

            * Om du byter mer kan du delvis ignorera mitt inlägg men du har ju klor problematiken kvar.... om du inte har egen brunn.

            Kommentar

            Arbetssätt...