Fråga Lasse!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    Fråga Lasse!

    Hej Lasse, ang väteperoxiden(oxydator) menar du att en katalysator i form av den metall som används inte behövs för att splitta 2H2O2 och frigöra syre molekylerna?

    Har som sagt bestämt mig för en söchtingens oxydator som ska inhandlas under nästa turne bort från den här av socionomer, kris-terapefter och byrådirektörer tillfullo förpestade sovjetrepubliken ner till det härliga landet i söder.

    Den jag tittat på är halvliters modellen för upp till 400 liters baljor, föredrar hellre att köpa denna färdig eftersom den lille hemkemisten i mig inte av misstag vill tappa flaskan med 25% väteperoxid i fiskvattnet, dessutom är den en skön blandning av tysk ingenjörskonst och innovativ design när den är som bäst, när vätskan med H2O2 är förbrukad flyter behållaren upp till ytan och man blir påmind att det är dax att fylla på.

    Eftersom jag fått en viss tilltro till dina blygsamma kunskaper vad beträffar vattenkemi ber jag dig motivera eller fördöma införskaffandet av denna produkt.

    MVH Gaffel
    P.s.
    Ursäkta rubriken men vad ska man annars med gamla gubbar till
    D.s.
    Senast redigerad av Gaffel; 06 March 2008, 00:30.
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!
  • 3 guppy
    • February 2007
    • 2068

    #2
    Ursprungligen postat av Gaffel
    Hej Lasse, ang väteperoxiden(oxydator) menar du att en katalysator i form av den metall som används inte behövs för att splitta 2H2O2 och frigöra syre molekylerna?

    Har som sagt bestämt mig för en söchtingens oxydator som ska inhandlas under nästa turne bort från den här av socionomer, kris-terapefter och byrådirektörer tillfullo förpestade sovjetrepubliken ner till det härliga landet i söder.

    Den jag tittat på är halvliters modellen för upp till 400 liters baljor, föredrar hellre att köpa denna färdig eftersom den lille hemkemisten i mig inte av misstag vill tappa flaskan med 25% väteperoxid i fiskvattnet, dessutom är den en skön blandning av tysk ingenjörskonst och innovativ design när den är som bäst, när vätskan med H2O2 är förbrukad flyter behållaren upp till ytan och man blir påmind att det är dax att fylla på.

    Eftersom jag fått en viss tilltro till dina blygsamma kunskaper vad beträffar vattenkemi ber jag dig motivera eller fördöma införskaffandet av denna produkt.

    MVH Gaffel
    P.s.
    Ursäkta rubriken men vad ska man annars med gamla gubbar till
    D.s.
    Sänd Lasse ett pm istället...

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      Nu var frågan skämtsamt ställd till alla med kunskap om väteperoxid och akvaristik, att jag valde Lasse som representant för seniorerna och inte Kjell.F eller någon annan gammal räv är en ren tillfällighet, dessutom ställde jag inte frågan här i forumet för att reta dig utan för att jag tror att den kan vara värd att belysa, nästa gång kan du väl skicka mig ett PM eller anmäla inlägget men drick ditt kaffe först..
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • 3 guppy
        • February 2007
        • 2068

        #4
        Ursprungligen postat av Gaffel
        Nu var frågan skämtsamt ställd till alla med kunskap om väteperoxid och akvaristik, att jag valde Lasse som representant för seniorerna och inte Kjell.F eller någon annan gammal räv är en ren tillfällighet, dessutom ställde jag inte frågan här i forumet för att reta dig utan för att jag tror att den kan vara värd att belysa, nästa gång kan du väl skicka mig ett PM eller anmäla inlägget men drick ditt kaffe först..
        Näe kaffet e slut...

        Kommentar

        • Anna_mvb
          • September 2007
          • 436

          #5
          ungdomar utan kaffe...sitter sent på natten vid datorn och vaknar tidigt
          inte konstigt med kommentarer...

          Kommentar

          • 3 guppy
            • February 2007
            • 2068

            #6
            Ursprungligen postat av Anna_mvb
            ungdomar utan kaffe...sitter sent på natten vid datorn och vaknar tidigt
            inte konstigt med kommentarer...
            Nej, jag vet!

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Söchting-oxydatorer använder brunsten som katalysator, och behöver ingen metall.
              Hemmagjorda oxydatorer brukar däremot använda bitar av silver, platina, eller bly som katalysator.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              Arbetssätt...