Tetratest och Kh värde

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tjommila
    • February 2008
    • 30

    Tetratest och Kh värde

    Hej

    Testade mitt vatten med Tetra test 5 i 1 stickor och Kh värdet gick inte att läsa av enligt skalan. Det var lila på stickan vilket inte ens finns med på skalan. Det var bra på grönt förut. Det jag har ändrat på är att jag haft i bikarbonat och salt. kan det påverka så att mina teststickor visar fel? Ph ligger på 8 enligt skalan.

    /Danne
  • 3 guppy
    • February 2007
    • 2068

    #2
    Du råkade inte få i något annat krafs då? Bara man får i lite smuts,salt,peppar,en halv droppe nitrittest eller liknande så kan resultatet bli helt förvrängt...

    Kommentar

    • tjommila
      • February 2008
      • 30

      #3
      Nej jag tror inte det. Verkar som Ph värdet är för högt nu också. Jag gjorde ett delvattenbyte.

      Kommentar

      • 3 guppy
        • February 2007
        • 2068

        #4
        Ursprungligen postat av tjommila
        Nej jag tror inte det. Verkar som Ph värdet är för högt nu också. Jag gjorde ett delvattenbyte.
        Vilka fiskar har du då?
        Några arter trivs med ph runt 7,8 - 8,0 medans andra gillar 7,0 till 7,4 bättre.

        Kommentar

        • tjommila
          • February 2008
          • 30

          #5
          Satte i 6st malawi idag.

          Kommentar

          • 3 guppy
            • February 2007
            • 2068

            #6
            Ursprungligen postat av tjommila
            Satte i 6st malawi idag.
            Är det nystartat idag?
            Har du koll på vilken malawi då?

            Kommentar

            • tjommila
              • February 2008
              • 30

              #7
              Nej det är inte nystartat, det har varit igång några veckor. Jag har Golden ciklider.

              Kommentar

              • MagArne
                • December 2006
                • 424

                #8
                Bikarbonat höjer pH till max 8,2 om jag inte mins fel men kH kan bli nästan hur högt som hällst om du har i för mycket. Jag tror helt enkelt att du har haft i för mycket bikarbonat.

                Om du gör exakt lika stora vattenbyten varje gång så lär du dig snart hur mycket du ska dosera för att få t.ex kH 8. Är pH fortfarande lite lågt för malawi får du ha i lite till.

                Kommentar

                • 3 guppy
                  • February 2007
                  • 2068

                  #9
                  Ursprungligen postat av MagArne
                  Bikarbonat höjer pH till max 8,2 om jag inte mins fel men kH kan bli nästan hur högt som hällst om du har i för mycket. Jag tror helt enkelt att du har haft i för mycket bikarbonat.

                  Om du gör exakt lika stora vattenbyten varje gång så lär du dig snart hur mycket du ska dosera för att få t.ex kH 8. Är pH fortfarande lite lågt för malawi får du ha i lite till.
                  Normal ph för Malawi är 7,5 - 8,5.

                  Kommentar

                  • tjommila
                    • February 2008
                    • 30

                    #10
                    Ursprungligen postat av MagArne
                    Bikarbonat höjer pH till max 8,2 om jag inte mins fel men kH kan bli nästan hur högt som hällst om du har i för mycket. Jag tror helt enkelt att du har haft i för mycket bikarbonat.

                    Om du gör exakt lika stora vattenbyten varje gång så lär du dig snart hur mycket du ska dosera för att få t.ex kH 8. Är pH fortfarande lite lågt för malawi får du ha i lite till.
                    Jag har gjort nya tester nu, var och köpte dropptester. Mitt Ph låg mellan 8 och 8,5 så det stämmer nog att man inte kan höja det mer än till 8,2.

                    Mitt Gh låg på 120 mg/l vilket är moderatly hard enligt skalan. Detär väl rätt bra?

                    Mitt Kh var tokhögt, det låg på ca: 200 mg/l, har nog haft i för mycket bikarbonat. Tog så mycket som dom sa i affären. Är detta skadligt för fiskarna? Jag hade i det igår, det kanske blir mindre efter ett tag?

                    /Danne

                    Kommentar

                    • tjommila
                      • February 2008
                      • 30

                      #11
                      Ingen som har svar på det jag frågade?

                      Kommentar

                      Arbetssätt...