Nödrop!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sme_h
    • November 2003
    • 625

    Nödrop!

    Vad finns det för preparat för att hålla koll på vattenvärdena. Fått sjuka algproblem. Förrut cyano, nu med PMDD massa gröna alger och växterna blir bara skit. Har alltid fått det att funka utan ansträngning men nu funkar inget. Har 720L med amazonas BTN och pumpar i hörnen. Funderar om genomströmningen bakom (viktigt?) måste vara bättre och hur mycket filtermaterial man ska ha?

    Sedan för att inte kämpa i blindo. Vad behöver man för att hålla koll på de viktigaste vattenparametrarna?

    *Nitrit
    *Nitrat
    *CO2
    *micro
    *etc, vad vet jag?

    Behöver man mäta allt eller vad bör man prioritera? Någon snabbskola i detta? har läst massa om både CO2 och low-tech men då jag inte vet grundproblemet med mitt kar så blir det nog inte bättre med ideer därifrån. Har dessutom testat mycket men i blindo då....
    1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349
  • sme_h
    • November 2003
    • 625

    #2
    Bilder

    Lite bilder...



    Missade ett vattenbyte pga yngel och då blev det så här på några dagar....
    1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

    Kommentar

    • Fuzzop
      • July 2007
      • 2380

      #3
      Har du nån form av CO2 tillskott? annars skulle jag föreslå easy carbo som är giftigt för alger och hjälper växterna.
      Sen om man kör med PMDD så är slarv med vattenbyten inget vidare (läs mycket dåligt) och om du nyligen börjat med pmdd så får du tyvärr räkna med lite extra alger i början, även om ditt kar ser lite extremt ut så har det nog med ditt skippade vattenbyte att göra.
      Vad gäller tester så är nitrit bra att ha vid uppstart av ett akvarium men annars tycker jag man kan skippa testerna och dina pumpar har inget med växterna att göra utan mer fiskarnas välmående.

      Kommentar

      • sme_h
        • November 2003
        • 625

        #4
        Ursprungligen postat av Fuzzop
        Har du nån form av CO2 tillskott? annars skulle jag föreslå easy carbo som är giftigt för alger och hjälper växterna.
        Sen om man kör med PMDD så är slarv med vattenbyten inget vidare (läs mycket dåligt) och om du nyligen börjat med pmdd så får du tyvärr räkna med lite extra alger i början, även om ditt kar ser lite extremt ut så har det nog med ditt skippade vattenbyte att göra.
        Vad gäller tester så är nitrit bra att ha vid uppstart av ett akvarium men annars tycker jag man kan skippa testerna och dina pumpar har inget med växterna att göra utan mer fiskarnas välmående.
        Tack, så CO2 brist är en trolig orsak då. Beställer en liter easycarbo så får vi se. Ska kolla nitrir också. Anledningen till gödningen var från början cyano men jag har faktiskt gödslat ganska sparsamt.

        Kan det förresten inte hända nåt om man har massa filtermaterial bakom akvariet utan tillräcklig cirkulation? (föruttnelse etc)

        Hur bör jag gå till väga från nu. Slänga alla växter, 50% vattenbyte, PMDD (heldos/halvdos), easycarbo och stoppa ner snabbväxande?

        Eller är det smartare att tömma allt och försöka böka ner lite blomjord under sanden på low-tech vis?

        När man använder easycarbo. Är det ca 30% byte i veckan då med normaldos PMDD eller gäller det bara med CO2 anläggning?
        1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
        http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

        Kommentar

        • Fuzzop
          • July 2007
          • 2380

          #5
          Ursprungligen postat av sme_h
          Tack, så CO2 brist är en trolig orsak då. Beställer en liter easycarbo så får vi se. Ska kolla nitrir också. Anledningen till gödningen var från början cyano men jag har faktiskt gödslat ganska sparsamt.

          Kan det förresten inte hända nåt om man har massa filtermaterial bakom akvariet utan tillräcklig cirkulation? (föruttnelse etc)

          Hur bör jag gå till väga från nu. Slänga alla växter, 50% vattenbyte, PMDD (heldos/halvdos), easycarbo och stoppa ner snabbväxande?

          Eller är det smartare att tömma allt och försöka böka ner lite blomjord under sanden på low-tech vis?

          När man använder easycarbo. Är det ca 30% byte i veckan då med normaldos PMDD eller gäller det bara med CO2 anläggning?
          Nä CO2 är troligtvis inte problemet utan det är mera så att när man ger så optimala förhållanden för växterna som möjligt så tar dom näringen och inte algerna.
          Byte på 30% i veckan funkar bra och gäller främst för att hålla jämna nivåer när man göder pmdd och påverkas inte om du kör med co2 eller easy carbo så det som är viktigt att du alltid byter lika mycket vatten och med en bestämd period (1 vecka funkar bra för dom flesta).
          Vore jag i din situation så hade jag nog rivit ut dom mest angripna växterna, såg att du redan hade lite snabbväxare så om det ser riktigt illa ut låt iaf deras rötter va kvar och nån cm som sticker upp så blir dom flera, att riva ut allt och kasta i jord låter lite väl jobbigt i mina öron
          Så kör på 30% vattenbyte, fulldos pmdd och easy carbo enligt anvisningarna på flaskan så ska det nog lösa sig även om det inte ser nåt vidare ut nu.
          Det där med stor filtermassa, så länge vattnet kan cirkulera igenom hela så lär du inte få några problem men blir det stopp kan det säkert ställa till lite problem, dock tror jag det drabbar fiskarna betydligt mer än växterna.

          Kommentar

          Arbetssätt...