Göra rent akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Temeraire
    • January 2008
    • 385

    Göra rent akvarium?

    Ska man bara använda varmt vatten och en trasa? hur gör man om det finns kalkavbildningar eller vad det heter på det? typ vitgråaktiga småfläckar.
    " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "
  • Temeraire
    • January 2008
    • 385

    #2
    Ättiksprit läste jag någonstans, men hur mycket, och hur? ska jag ta det på en trasa?
    " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Du kan också prova med citronsyra (dvs vanlig citronsaft i de där gula platscitronerna) eller Coca-cola (innehåller fosforsyra). Ta det rent på en trasa och låt verka ett tag. Torka sedan av det med vatten.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • Temeraire
        • January 2008
        • 385

        #4
        Ursprungligen postat av Jens A.
        Du kan också prova med citronsyra (dvs vanlig citronsaft i de där gula platscitronerna) eller Coca-cola (innehåller fosforsyra). Ta det rent på en trasa och låt verka ett tag. Torka sedan av det med vatten.
        Vanlig Coca-cola som man kan köpa t.ex. på Netto?
        " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Precis, ja.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • Temeraire
            • January 2008
            • 385

            #6
            Ska man inte spä ut ättikspriten med vatten? det är ju farligt starkt ju, mor min sa att man måste ha mask på sig om man ska ta det rent.
            Coca-cola, bara att hälla lite på en trasa och sedan torka? blir det inte cola fläker på hela karet då?
            Jag ska torka i själva akvariet också.
            " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

            Kommentar

            • Temeraire
              • January 2008
              • 385

              #7
              Testade alla tre, inget funkade, all kalk kvar. Hur länge ska det verka?
              " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #8
                Låt det verka i en halvtimme eller så. Fast jag fick heller väck allt mitt, det är precis som att glaset självt reagerat med kalken.
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • MagArne
                  • December 2006
                  • 424

                  #9
                  Rakbladsskrapa för t.ex glashällsspisar brukar fungera på det mesta som sitter fast på glas.

                  Kommentar

                  • Totmes
                    • December 2007
                    • 181

                    #10
                    Tipps från Danmak...

                    Har använt ketchup med bra resultat, låt det verka ½-1 timme bara, gnugga med en svamp ( En sådan liten en som har en mjuk och en grov sida och oanvänd!) använd den grova sidan. Torka rent med ren fuktig trasa.

                    Det finns förstås många sätt att ta bort kalken på! Denna lösning funkar för mig Se bara till att du torkar efter ordentligt!
                    Senast redigerad av Totmes; 05 March 2008, 15:37.

                    Kommentar

                    • Lilibet
                      • June 2007
                      • 346

                      #11
                      Ursprungligen postat av MagArne
                      Rakbladsskrapa för t.ex glashällsspisar brukar fungera på det mesta som sitter fast på glas.
                      Jag rekommenderar också den. Jättebra!
                      Den som har flest saker när han dör vinner!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...