37 grader???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raggsockan
    • April 2007
    • 644

    37 grader???

    Brukar inte använda mig av doppvärmare då vattnet ändå brukar vara runt 25 grader men lysrör och rumstemperatur. Men efter några "kallare" dagar så har vattnet varit nere i 20 grader. Där av satte jag i doppvärmaren för att höja och så en jämn temperatur eftersom vi har jordvärmepump och reglerar värmen här inne i huset. Men mellan 3 och 8 plusgrader ute så blir det kallare här hemma.

    Nu på morgonen visade tempen 37 grader. Ett under att ingen dog!

    Ska göra mitt vattenbyte idag och jag undrar om det är något jag ska tänka på? Och om det kommer att bli problem med vattnet senare?

    PS. Doppvärmaren är borta nu.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Du kan även kyla vattnet genom att ha PET-flaskor med is i, som du lägger i akvariet. Har temperaturen gått ner, behöver du dock inte byta vatten för den skull...men den ökade tempen har nog också satt full fräs på nedbrytningen i akvariet, vilket kan orsaka en ammoniak-peak om du har pH över 7.Om inte akvariet är igång helt i övrigt kommer sedan en nitrittopp efter ett tag. Så vattenbyte är bra!

    Om du ha en ställbar doppvärmare, så provkör den i en hink först, där du mäter tempen vid olika inställningar. Det är väldigt vanligt att de är felinställda från början.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Ja det var verkligen tur att ingen dog En del fiskar kan börja dö vid betydligt lägre temperaturer. vad är det för arter i ditt akvarium? *Nyfiken*

      Frågan är varför doppisen höjde tempen så vansinnigt mycket. Är den gjord för större akvarier eller är den fel inställd?
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13135

        #4
        Ta inte bort den utan ställ istället in den så den värmer till det gradantal du vill ha!!!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • nelly.trott
          • December 2007
          • 355

          #5
          håller med åheim , och jag skulle nog byta lite vatten då syresomsättning är sämre i varmt vatten

          annars kan du provköra doppvärme i enskild spann eller nåt . så du vet hur det skall vara inställd /annars kan du byta ut den om den var ny .
          När du vill att något skall försvinna,
          kan du låta svavelsyra över detta rinna.

          Kommentar

          • firefox75
            • April 2007
            • 1806

            #6
            Räkna ut skillnaden på din temp idag och den du vill ha.
            Sen är det bara att sänka doppvärmaren med det gradantal du fick fram.

            Misstänker att doppvärmaren antingen hakat sig eller att du inte ställde in den ordentligt.

            Bra skala är...vill ha 26grader 21grad inne sätt doppvärmaren på 23grader.
            Dels så har du ett bra målspann så att inte doppvärmaren reagerar i onödan.

            Sen att byta vatten är vettigt vid för hög temperatur...dock så är ett varningensfinger på plats...för stor skillnad i sänkning av vatten temperaturen är inte heller bra då du kan chocka dina fiskar.
            Så byt 10% vatten nu och 10% om två timmar och sen 20% innan du går o lägger dig....samt rikta/sätt utblåset från filtret ovanför vattenytan...
            Frånvarande nu mera men här ibland.

            Kommentar

            • nelly.trott
              • December 2007
              • 355

              #7
              Ursprungligen postat av firefox75
              Räkna ut skillnaden på din temp idag och den du vill ha.
              Sen är det bara att sänka doppvärmaren med det gradantal du fick fram.

              Misstänker att doppvärmaren antingen hakat sig eller att du inte ställde in den ordentligt.

              Bra skala är...vill ha 26grader 21grad inne sätt doppvärmaren på 23grader.
              Dels så har du ett bra målspann så att inte doppvärmaren reagerar i onödan.

              Sen att byta vatten är vettigt vid för hög temperatur...dock så är ett varningensfinger på plats...för stor skillnad i sänkning av vatten temperaturen är inte heller bra då du kan chocka dina fiskar.
              Så byt 10% vatten nu och 10% om två timmar och sen 20% innan du går o lägger dig....samt rikta/sätt utblåset från filtret ovanför vattenytan...
              mycket bra kompletering Firefox =) !
              När du vill att något skall försvinna,
              kan du låta svavelsyra över detta rinna.

              Kommentar

              • firefox75
                • April 2007
                • 1806

                #8
                Tackar...

                Ursprungligen postat av nelly.trott
                mycket bra kompletering Firefox =) !
                Nu vet du ju vilken tråd jag satt o svarade på medans du svarade i den andra

                Grymt mycket man hinner svara på trots att man är på jobbet
                Frånvarande nu mera men här ibland.

                Kommentar

                • Raggsockan
                  • April 2007
                  • 644

                  #9
                  Hej igen. Jag har VB på torsdagar i vanliga fall så jag bytte 40 % innan jag for till jobbet. Men jag tog inte för kallt utan den "vanliga temperaturen.

                  Jag har guppysar och malar i de akvariet.

                  Ska testa doppvärmaren imorgon. Den har inga siffror så man får gissa sig till hur det ska vara.

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ursprungligen postat av Sockan2005
                    Hej igen. Jag har VB på torsdagar i vanliga fall så jag bytte 40 % innan jag for till jobbet. Men jag tog inte för kallt utan den "vanliga temperaturen.
                    Du hade kunnat använda kallt vatten för att sänka tempen, bara du gör det långsamt. 37 grader är verkligen inte nyttigt för fiskarna.

                    Ursprungligen postat av Sockan2005
                    Jag har guppysar och malar i de akvariet.
                    Det finns väldigt många olika arters malar med väldigt olika egenskaper och behov, så när du säger malar säger det tyvärr inte så mycket..
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • firefox75
                      • April 2007
                      • 1806

                      #11
                      Då får du kalibrera doppvärmaren.
                      Försök sänka tempen i akvariet till det du vill ha.
                      26grader eller vad det nu kan vara.
                      Sen sätter du i din doppis och vrider på vredet tills indikationslampan slocknar.
                      Då vet du att om indikationslampan tänds så är tempen under 26grader.
                      Och doppisen kommer bara värma upp till 26grader...inget mera.

                      Du har ingen metalhalogen eller något som avger massa värme???


                      Om du inte har någon indikationslampa eller vred på doppisen så rekommenderar jag att du köper en ny doppvärmare.
                      Frånvarande nu mera men här ibland.

                      Kommentar

                      • Raggsockan
                        • April 2007
                        • 644

                        #12
                        Ursprungligen postat av batski
                        Det finns väldigt många olika arters malar med väldigt olika egenskaper och behov, så när du säger malar säger det tyvärr inte så mycket..
                        Jag har 4 fläckiga pansarmalar och en ancistus(stavning).

                        Ska köpa mig en ny doppvärmare istället för att hålla på och test.
                        Indikator finns men inga siffror.

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Ursprungligen postat av Sockan2005
                          Jag har 4 fläckiga pansarmalar och en ancistus(stavning).
                          Oh shit det är ett under att pansarmalarna har överlevt. Om de är C. paleatus ska de helst inte ha varmare än 25 grader. Ancistrus tål lite mer värme, men långt ifrån 37.

                          När du har fått ordning på tempen borde du skaffa minst 2 till kompisar till pansarmalarna. De är ju gruppfiskar och 4 st är lite väl få.

                          Ursprungligen postat av Sockan2005
                          Ska köpa mig en ny doppvärmare istället för att hålla på och test.
                          Indikator finns men inga siffror.
                          Fast alla doppisar måste kalibreras så de fungerar rätt för akvariets storlek. Eller så går man efter termometern bara.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • firefox75
                            • April 2007
                            • 1806

                            #14


                            Ursprungligen postat av Sockan2005
                            Jag har 4 fläckiga pansarmalar och en ancistus(stavning).

                            Ska köpa mig en ny doppvärmare istället för att hålla på och test.
                            Indikator finns men inga siffror.
                            Om du har Djur Magazinet i den stad du bor i så skulle jag varmt rekommendera deras Aqua Stabil värmare.
                            Special pris 198kr och halvapriset som avdrages i kassan.
                            Annars finns ju Elite värmarna för 159kr.

                            Samtliga med tydlig gradinställning, vred uppetill, indikationslampa.
                            Frånvarande nu mera men här ibland.

                            Kommentar

                            • Gaffel
                              • December 2007
                              • 6200

                              #15
                              Skulle tro att din termometer flyter uppe vid vattenytan och i så fall har kanske fiskarna tryckt mot botten i något hörn där cirkulationen inte är optimal, vad är det för märke på doppvärmaren?
                              Life's a bitch and then you die..
                              "I might be right handed but im always left-winged"
                              Skriv på!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...