nystartat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emmoo
    • January 2008
    • 47

    nystartat

    mitt akvarium har varit igång ca 2 veckor utan fisk.
    för 3 dar sen la jag i växerna.
    Idag släppte jag i några firrar.

    Tycker fortfarande vattnet är mjölkigt och lite grönaktigt.
    va noga med att tvätta sanden.
    kan det vara beredningsmedlet som färgat? det är ju blågrönt..
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Det är normalt att vattnet är lite vitaktigt under uppstart. Det beror på småpartiklar från sand/grus och fällningar från vattenberedningsmedlet. Det brukar lägga sig efter ett tag. Om det varar längre än 3-4 veckor kan du ha fått infusorier eller svävalger. Båda kan försvinna när växterna tar fart och börjar suga upp näringen i vattnet, men man kan också få bort dom med hjälp av ett UV-filter.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Jens A. har redan svarat på din från om mjölkigheten. Är vattnet lite grönaktigt kan du även ha fått svävalger.

      Sen skriver du att du har släppt i några fiskar. Tillsätter du bakteriekultur? Du vet väl att du ska ta det försiktigt med antalet fiskar och mata sparsam nu i början? Det tar ca 1 månad innan bakteriefloran har kommit igång och innan dess är risken för dödliga/skadliga ammoniak-och/eller nitrithalter stor. Och det är ett betydligt större problem än mjölkigt vatten.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Emmoo
        • January 2008
        • 47

        #4
        Jag har tetra easybalance i som skulle stabilisera värdena och hålla nitrit borta.
        Har gjort ett vattentest och allt verkade okej..

        Jag matar inte fiskarna nu de första dagarna. Jag tog vattnet från mitt förra akvarium
        och använde oxå.. ca 20 l, och sen tog jag och kramade ur det filtret som var i deras
        lilla akvarie så det blev lite gojs. var detta rätt att göra för att påskynda floran?

        Som sagt väldigt nybörjare så vi får väl se vad som händer..
        Dom är väldigt lyckliga och livliga i sitt nya hem, hoppas dom får fortsätta vara det..
        tack för snabba svar.

        Kommentar

        • Emmoo
          • January 2008
          • 47

          #5
          kanske skulle skriva att jag har en ny mangrove rot i också som äntligen sjunkt!!
          Läste lite längre ner på forumet att detta kan göra vattnet lite gul grönt..

          Kommentar

          • Orion
            • September 2007
            • 23

            #6
            mangrove rötter brukar färga vattnet rätt kraftigt,men släng i en påse aktivt kol om du tycker problemet kvarstår.

            Kommentar

            • nelly.trott
              • December 2007
              • 355

              #7
              Ursprungligen postat av Emmoo
              Jag har tetra easybalance i som skulle stabilisera värdena och hålla nitrit borta.
              Har gjort ett vattentest och allt verkade okej..

              Jag matar inte fiskarna nu de första dagarna. Jag tog vattnet från mitt förra akvarium
              och använde oxå.. ca 20 l, och sen tog jag och kramade ur det filtret som var i deras
              lilla akvarie så det blev lite gojs. var detta rätt att göra för att påskynda floran?

              Som sagt väldigt nybörjare så vi får väl se vad som händer..
              Dom är väldigt lyckliga och livliga i sitt nya hem, hoppas dom får fortsätta vara det..
              tack för snabba svar.
              Inte nitrit !!!!!!!! NITRAT !!! och det är stor skilnad ... Varför la du i växter efter typ 2 veckor ?? så sent . ??
              Meningen är väl att växter skall etablera sig innan fisken kommer just typ ca 2 veckor .
              När du vill att något skall försvinna,
              kan du låta svavelsyra över detta rinna.

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ursprungligen postat av Emmoo
                Jag har tetra easybalance i som skulle stabilisera värdena och hålla nitrit borta.
                Har gjort ett vattentest och allt verkade okej..

                Jag matar inte fiskarna nu de första dagarna. Jag tog vattnet från mitt förra akvarium
                och använde oxå.. ca 20 l, och sen tog jag och kramade ur det filtret som var i deras
                lilla akvarie så det blev lite gojs. var detta rätt att göra för att påskynda floran?

                Som sagt väldigt nybörjare så vi får väl se vad som händer..
                Dom är väldigt lyckliga och livliga i sitt nya hem, hoppas dom får fortsätta vara det..
                tack för snabba svar.
                Att krama ur filtret är ett bar sätt att få en bra start till bakterieflora. Fast du måste ändå räkna med att det kommer att ta några veckor innan bakteriefloran är tillräckligt kraftig för att effektivt bryta ner ammonium/ammoniak och nitrit.

                Skaffa ett nitrit-test så du kan hålla koll på vattnet under den första månaden.

                Ursprungligen postat av Emmoo
                kanske skulle skriva att jag har en ny mangrove rot i också som äntligen sjunkt!!
                Läste lite längre ner på forumet att detta kan göra vattnet lite gul grönt..
                Nja absolut inte grönt, men gulbrunt. Fast inte grumligt, utan då ska vattnet vara helt klart och vackert te-färgat. Det grumliga beror alltså inte på roten. Men det är som sagt vanligt att det blir så efter uppstart och det brukar försvinna efter några veckor. Det är helt ofarligt, så det bästa är att vänta. Det gröna är svävalger och de borde försvinna när växterna kommit igång. Du kan hjälpa dem genom att tillsätta PMDD: www.pmdd.se
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Emmoo
                  • January 2008
                  • 47

                  #9
                  Skulle bara meddela att vattnet blivit bättre nu så jag hoppas de försvinner helt.
                  Ser tillochmed bakgrunden nu.. =)

                  Kommentar

                  • Jens A.
                    • March 2007
                    • 5026

                    #10
                    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av Emmoo
                      Skulle bara meddela att vattnet blivit bättre nu så jag hoppas de försvinner helt.
                      Ser tillochmed bakgrunden nu.. =)
                      Jag kommer ihåg hur det kändes
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • Emmoo
                        • January 2008
                        • 47

                        #12
                        Ursprungligen postat av nelly.trott
                        Inte nitrit !!!!!!!! NITRAT !!! och det är stor skilnad ... Varför la du i växter efter typ 2 veckor ?? så sent . ??
                        Meningen är väl att växter skall etablera sig innan fisken kommer just typ ca 2 veckor .
                        För att jag beställde växterna från internet så jag startade akvariet,
                        efter en vecka fick jag växterna och efter en vecka till fick fiskarna flytta in.
                        Nu är karet klart och fint och det verkar funka fint!!!!

                        Kommentar

                        • Emmoo
                          • January 2008
                          • 47

                          #13
                          Ursprungligen postat av Jens A.
                          Det är normalt att vattnet är lite vitaktigt under uppstart. Det beror på småpartiklar från sand/grus och fällningar från vattenberedningsmedlet. Det brukar lägga sig efter ett tag. Om det varar längre än 3-4 veckor kan du ha fått infusorier eller svävalger. Båda kan försvinna när växterna tar fart och börjar suga upp näringen i vattnet, men man kan också få bort dom med hjälp av ett UV-filter.
                          tack jens för trevliga svar utan att man ska bli idiotförklarad som nybörjare.
                          Tycker många ska tänka på det faktiskt för jag tycker många forum man läser så är det snorkiga svar.. tråkigt tycker jag, alla är vi barn från början..
                          Tack =)

                          Kommentar

                          • Emmoo
                            • January 2008
                            • 47

                            #14
                            Ursprungligen postat av batski
                            Jens A. har redan svarat på din från om mjölkigheten. Är vattnet lite grönaktigt kan du även ha fått svävalger.

                            Sen skriver du att du har släppt i några fiskar. Tillsätter du bakteriekultur? Du vet väl att du ska ta det försiktigt med antalet fiskar och mata sparsam nu i början? Det tar ca 1 månad innan bakteriefloran har kommit igång och innan dess är risken för dödliga/skadliga ammoniak-och/eller nitrithalter stor. Och det är ett betydligt större problem än mjölkigt vatten.
                            tack till dej oxå för trevliga svar =)

                            Kommentar

                            • Gaffel
                              • December 2007
                              • 6200

                              #15
                              Det är lugnt Emmoo, bara Trotterskan som har klimakteriesvängningar eller en släng av gula juwelfebern, muta henne med en bild eller fråga henne om underliga juwelsekter så smälter hon..
                              Life's a bitch and then you die..
                              "I might be right handed but im always left-winged"
                              Skriv på!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...