Mystiska saker på min ruta!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lilla jag
    • January 2008
    • 113

    Mystiska saker på min ruta!!!

    Satt och kikade i akvariumet nu ikväll och upptäcker att det sitter några mikroskopiska vita saker på insidan av rutan. Man kan knappt se vad det är, inte ens när man använder lupp, men det gick att fotografera någorlunda med mitt macroobjektiv.

    Det ser ut som långa trådar, men en massa knoppar på. Som blommande grässtrå, i alla former. Vad i hela friden är det? Såg också någon form av mask som rörde på sig (infusorie kanske?? ) Det täcker nederdelen av framrutan ( man kan bara ana att det finns något om man kollar upp mot ljuset, annars ser rutan helt ren ut.

    En del av sakerna ser ut som nykläckta zebrafiskyngel ( en lång tråd med två bollar på - fast enormt mycket mindre. Någon som vet vad det är och om jag bör bli orolig?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det första skulle kunna vara hydror:


    Masken kan vara vadsomhelst. Kanske en katenulid plattmask, de är nästan glasklara, långsmala, 0.5 - 2 mm långa, och mycket vanliga i akvarier. Rör sig genom att glida som en snigel; kan ibland simma. http://protist.i.hosei.ac.jp/PDB3/PCD0240/C/01.jpg

    "Zebrafiskynglen" skulle kanske kunna vara hoppkräftor:

    Finns i alla akvarier där det finns växter.
    Senast redigerad av Azur; 26 February 2008, 20:28.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Lilla jag
      • January 2008
      • 113

      #3
      Nej, det ser inte ut som något av det. Jo, kanske lite som hydrorna fast det sitter bollar i ändarna i så fall på en del sitter det up till tio bollar, och på en del bara några stycken.

      Men "sakerna" går nästan inte att se med blotta ögat, och min lupp förstorar 16 gånger, men jag såg knappt med den heller. Det är som miniatyr-mjölpluttar.. som pyttesmått damm..
      Den lilla masken eller vad det nu är har en bula mitt på kroppen...

      Kommentar

      • Lilla jag
        • January 2008
        • 113

        #4
        Kan det vara dammalger?? (+ en och annan liten mask)

        Kommentar

        Arbetssätt...