Jaha mjölkigt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • firefox75
    • April 2007
    • 1806

    Jaha mjölkigt vatten

    Till min fasa så hade strömmen gått i lägenheten inatt och där av hade alla pumpar slutat gå...
    När strömmen kom på igen så brummade filterna igång...givetvis så rengjorde jag filtermaterialen ordentligt innan samt bytte vatten i karet.

    Nu så är hela karet mjölkigt...asså även fast jag petat i två ytterfilter och ett innefilter så klarnar det inte.
    OBS karet är på 540liter och filtrerna jag kör med är eheim 2217, 2215 samt brio4 innefilter från project(nödlösning).

    Har bytt vatten 30% och tillsatt aquatan, nitrivec.
    Vad är det som hänt????
    Hur blir jag av med detta?
    Verkar som att det aldrig vill klarna.
    Har kört med endast 1 ytterfilter på och innefiltret samt även testat att strypa flödet...
    Vattnet jag fyllde på var rumstempererat(23grader).

    Är första gången jag råkat ut för detta.

    Kan på peka att jag har relativt mycket fisk i samt att jag har både hornsäv, vattenpest, cabomba, vallisinera o anubias, java ormbunke...asså en hel del växter...(cirka 10st av varje art)
    Slängde dessutom i 13 plantor av vattenpest och hornsäv för tre timmar sen...
    Frånvarande nu mera men här ibland.
  • Hagi
    • December 2007
    • 240

    #2
    Har du gjort rent alla filter noga innan du satte igång pumparna igen så kan det bero på det. Ett kortare strömavbrott är normalt inget problem, då är det bättre låta grejerna vara i mitt tycke. Jag antar att du använt endast kallt-ljummet vatten för rengjöringen.

    Man ska aldrig tvätta filtren NOGA (finns undantag) anser jag. Det ställer bara till problem, däri har man ju en massa "godis" som man inte återfår i brådrasket...
    "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

    Kommentar

    • firefox75
      • April 2007
      • 1806

      #3
      Men det godis jag skulle fått om jag inte tvättade filtrerna skulle varit livsfarligt för fiskarna.
      Men har du några råd om vad jag ska göra?
      Frånvarande nu mera men här ibland.

      Kommentar

      • Hagi
        • December 2007
        • 240

        #4
        Kortare avbrott på någon timma är inget problem enligt min uppfattning, jag har aldrig fått några problem i sådana situationer. Och skall man rengjöra filtren så är det bara att klämma ur dem lite försiktigt i svalt vatten som gäller.

        Nä egentligen bara - kör de filter du brukar ha, för fullt -det är nog bara en tidsfråga innan vattnet klarnar. Du verkar ju ha mycket växter så de klipper ju en del nitrat och ammonium dessutom. Håll koll på nitrit och mata ej (eller väldigt försiktigt) tills det gett sig. Brukar kunna ta 1-2 dygn
        "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Kanske du skulle införskaffa dig ett UV-filter...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • rtgrtg
            • August 2007
            • 29

            #6
            Firefox,jag misstänker att du har fått infusorier.Det hände mig när jag slängde i en hel del växter.Många säger att det har att göra med att man matar för mycket,för täta vattenbyten etc.Jag själv misstänker att det kan sitta på växterna man köper och att vattenfloran krockar med varann.
            Det hände mig strax efter jag hade varit på auktion och köpt väldigt mycket växter.
            Jag provade att först mörklägga akvariet några dagar,typ 3-4 men det kom tillbaka.Till slut tröttnade jag och köpte en innerfilter med UV-ljus.Det tog bort ungefär 95% av dimman.Sedan köpte jag ett preparat som hette flockningsmedel och hällde i det.Till blotta förskräckelsen så blev vattnet totalt gråvitt igen men det släppte efter ett par dagar och tills sist efter det kommande vattenbytet har jag ej haft problem igen. Kanske ska nämna det att på flaskan med flockningsmedlet så stod det att vattnet kan få en gråvit nyans efter ihällning.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13129

              #7
              Ursprungligen postat av firefox75
              några råd om vad jag ska göra?
              absolut ingenting men har du inget tålamod så är det väl hårt packad filtervadd som gäller!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Koi-fantast
                • October 2007
                • 193

                #8
                Det mjölkvita tror jag beror på att du har en kraftig bakterietillväxt i karet. Jag tror inte att det är någon fara om du ger det tid att stabillisera sig och att du har koll på vattenvärdena i övrigt. Ju mer du pillar ju mer riskerar du att sabba. Fenomenet är ju normalt med ett nystartat akvarium, och din rengöring kan ha gett samma effekt. Du är ju van inom detta och dina växter kommer säkert ta upp all kväve så allt är lugnt. Ta en kopp kaffe och njut av det vita...
                Ibland förändras min åsikt http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1728683 http://www.ciklid.se http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                Kommentar

                • Hagi
                  • December 2007
                  • 240

                  #9
                  Håller till fullo med "Koi-fantast". Vänta och se, det troligaste är att det ger sig själv...

                  I Allmänhet så tycker jag att många överreagerar och förvärrar tillstånd genom att "pilla" för mycket med grejerna. Många "tillstånd" uppkommer ju i burken pga av att man "pillar" för mycket, sen tror man att man kan pilla lite till för att det ska bli bra
                  "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

                  Kommentar

                  • firefox75
                    • April 2007
                    • 1806

                    #10
                    Ja nu har det klarnat...ska köpa en uvc idag också.

                    Någon som kan rekommendera någon bra uvc enhet som passar från 300-700liter?
                    Frånvarande nu mera men här ibland.

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Säger bara en sak, köp så stort som möjligt om stålarna räcker till!
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • firefox75
                        • April 2007
                        • 1806

                        #12
                        okej

                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Säger bara en sak, köp så stort som möjligt om stålarna räcker till!
                        Men vad är rimligt???

                        Någon som kan ge några bra förslag?

                        Är ju relativt ny med uvc så jag har ingen bra koll.

                        Vad bör man tänka på osv???
                        Frånvarande nu mera men här ibland.

                        Kommentar

                        • Koi-fantast
                          • October 2007
                          • 193

                          #13
                          Äh, skippa uvc när du har mycket växter.

                          Men du skulle säkert kunna köpa en riktigt fet en som du kan använda till alla kar och flytta runt mellan karen om du är rädd för ex parasiter..
                          Ibland förändras min åsikt http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1728683 http://www.ciklid.se http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                          Kommentar

                          • andersfiskar
                            • March 2007
                            • 384

                            #14
                            Håller med koi-fantast. Skippa uvc och se om det klarnar av sig själv.
                            Du har fått dessa (troligtvis infusorier) av en anledning. Om karet stabiliserar sig och du får tillbaka den bakteriebalans som rubbades vid rengöringen så försvinner det av sig själv, möjligtvis om du kan hjälpa till lite med extrabakterier i form av nitrivec. Annars tar du ju bort symptomet utan att bota felet. UVC:n dödar ju infusorierna men du har kanske fortfarande obalans. Så tycker allafall jag.
                            //
                            Mvh
                            Anders

                            Kommentar

                            • firefox75
                              • April 2007
                              • 1806

                              #15
                              Blev ett Aquarium System UV 16w.
                              Frånvarande nu mera men här ibland.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...