Nytt akvarium - nitrit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CeciliaW
    • January 2008
    • 71

    Nytt akvarium - nitrit

    Hallådär forumister!
    Har ett hyfsat nystartat akvarium (ca 1 månad gammalt) och såg igår att ena guppyhanen kliade sig mot gruset, misstänker nitrit... har därför precis gjort ett vattenbyte på 1/3 av vattnet, och tillsätter nu Sera Nitrivec, kommer behandla med det framöver samt göra täta vattenbyten. Någon som har fler tips om vad man kan göra?

    Hoppas att vattenkvaliten går till sig, filtret jag har är gammalt och jag har introducerat fisk sparsamt (först 4 guppys efter 3-4 dagar, därefter ytterligare 4 fiskar (molly+guppy) två veckor senare), hoppades att det skulle ge resultat... nåja. Alla är vi nybörjare i början och jag antar att nitrit är ett vanligt nybörjarbekymmer


    //Cecilia
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Du har gjort precis rätt. Men det vore bra om du köpte ett nitrit-test. Tropic Marines kombinerade nitrit-nitrattest är bra, ochdär kan även se när nitratbakterierna kickat igång ordentligt.
    Det finns att köpa bl a på pwss.se.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • CeciliaW
      • January 2008
      • 71

      #3
      Jo, nitrittest vet jag att jag borde ha... dock gjorde jag som många andra - handlade först och tänkte (dvs läste här) sen , och köpte Aquavitals Multisticks... enligt dem har jag väldigt lite nitrit, men jag valde att göra ett större vattenbyte och starta behandling ändå, i och med min guppyhanes reaktioner.

      Nåja, fortsättning följer antar jag...

      Kommentar

      Arbetssätt...