Gult vatten HJÄLP!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sarabara_
    • January 2008
    • 37

    Gult vatten HJÄLP!

    Har ett 6-kantigt kar på ca 60 liter med
    8 indianplaty
    4 svärdbärare
    1 slöjstjärt
    1 liten Gippiceps

    Och vattnet är alldeles gult. jag får inte bukt på det och det verkar inte vara så jättemycket nitrit i, i och för sig nitriten sviktar väldigt beroende på när jag bytt vatten (byter ca 1/5 i veckan). Nu har jag beslutat att ge bort mina 4 svärdbärare för att jag fick känslan av att det var överbefolkat. Någon som kan kommentera?

    Har jag rätt eller är det något annat som är fel? Kan det vara växterna som färgar? Jag har rött grus i som jag köpte i en zoobutik kan det vara det som färgar?
  • Raggsockan
    • April 2007
    • 644

    #2
    Luktar det illa? Har du provat Nitrivec det kan hjälpa. Mata din fiskar lite mindre om det är det som kan vara orsaken.

    Kommentar

    • patdah
      • November 2007
      • 659

      #3
      Har du någon trärot i akvariet?
      /Patrik

      I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

      Kommentar

      • Guest

        #4
        Tror också det kan vara trärot om det finns.

        Kommentar

        • Vic
          • November 2006
          • 1533

          #5
          Om vattnet blir färgat brukar det bero på rötter som färgat av sig. Helt harmlöst för fiskarna.
          Dock så tycker jag att de 3 senast nämnda fiskar kräver större akvarium, speciellt gibbicepsen. Den kommer växa ur karet fort.
          Mvh Viktor


          Apistogramma för hela slanten!

          Kommentar

          • Sarabara_
            • January 2008
            • 37

            #6
            Jag har inga rötter i...

            Nitrivec, är det medlet som "tar bort" nitrit eller är det vattenberedningsmedlet?
            För jag har ektozon och det där vattenberedningsmedlet som tar bort tungmetaller när jag byter vatten.
            Testade vattnet idag innan jag bytte och hade hög nitrithalt..
            Ska kanske göra rent filtret?
            Vill inte städa ihjäl fiskarna bara, och har inte haft igång det sålänge därför är man ju lite rädd att städa filtret...

            (Jag har köpt ett 310 L kar som jag ska flytta över Gippicepsen i sedan, han funkar bara som bra städredskap i mitt lilla medans han är liten.)

            Kommentar

            • Agnez
              • February 2007
              • 337

              #7
              Vad du än gör så gör INTE rent filtret om du har problem med nitrit i ett nystartat kar, förutsatt att det inte är igengrott och inte vattnet cirkulerar bra. Nitrivec är en bakteriekultur (ska hjälpa till att få bra bakterier i vattnet) och kan dessutom vara bra att använda om man har nitrit. Har aldrig själv använt det. Ville bara hejda dig så du inte gör rent filtert. Gör små vatten byten kanske 2 - 3 ggr per dag ca 10% per gång och mata inget innan nitriten är nere på noll. GÖR INTE RENT I ONÖDAN nånstans i karet innan du har kört in det och allting verkat stabilt. Lycka till!
              Agnez

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ursprungligen postat av Sarabara_
                Har ett 6-kantigt kar på ca 60 liter med
                8 indianplaty
                4 svärdbärare
                1 slöjstjärt
                1 liten Gippiceps

                Och vattnet är alldeles gult. jag får inte bukt på det och det verkar inte vara så jättemycket nitrit i, i och för sig nitriten sviktar väldigt beroende på när jag bytt vatten (byter ca 1/5 i veckan). Nu har jag beslutat att ge bort mina 4 svärdbärare för att jag fick känslan av att det var överbefolkat. Någon som kan kommentera?

                Har jag rätt eller är det något annat som är fel? Kan det vara växterna som färgar? Jag har rött grus i som jag köpte i en zoobutik kan det vara det som färgar?
                Om jag vore du skulle jag vara mycket mer orolig över nitriten än över det gula vattnet. Nitrit färgar inte vattnet men är mycket giftigt och kan vara skadligt även vid låga icke-dödliga doser. Om du får nitrit hela tiden är det nånting som inte funkar i akvariet. Är akvariet nystartat? I så fall är det alldeles för många fiskar däri. Om inte så misstänker jag att ditt filter är underdimensionerat eller att den biologiska filtreringen av någon anledning inte funkar.

                Om jag vore du skulle jag omplacera alla fiskar utom platiesarna. Du kan istället skaffa andra mindre fiskar som kan trivas i ett akvarium av den storleken.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                Arbetssätt...