Löjliga fosfathalter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    Löjliga fosfathalter

    Jag har nyligen försökt ta ihjäl mina älskade Cyanobakterier med Erythromycin (1000 mg på 300 liter i 2 omgångar). Det gick väl sisådär. Dom har säkert blivit resistenta med min vanliga Cyanobakterie-tur.

    Hursomhelst.

    Under dessa Cyanobakteriedödardagar så kollade jag fosfathalten med ett Sera PO4-test. Först kollade jag mitt kranvatten varvid det inte färgade ut alls. Ingen fosfat där.

    Men någon dag efter behandlingen och vattenbytena så var fosfathalten hög igen. Jag har tappat legenden så jag vet tyvärr inte exakta värdena, men jag har för mig att om testet blev uppenbart blått så var det alldeles för högt värde. Det blev uppenbart blått.

    Så något ligger helt klart och läcker en jäkla massa fosfat någonstans i burken. Men var? Bottnen? Filtret?

    Eftersom jag inte gjort rent filtret på ganska länge så gjorde jag det och tog helt ur perlonvadden jag tidigare kört med. Nu har jag bara skumgummipatronerna + 4 behållare med makaroner+Ehfisubstrat i min Fluval 404:a. Efter detta har jag inte mätt fosfathalten.

    Så nu undrar jag naturligtvis var all fosfat kommer ifrån? Jag göder inte med KH2PO4 (längre) och gödningspinnar var väldigt länge sedan jag tryckte ner i bottnen (har inga rotätare). 40 Rasbora espei, 4 Chokladgurami, 2 Fjärilsciklider, 10 Otocinclus på 310 liter matade mycket sparsamt varannan dag.

    Antingen har jag totalt underskattat firrarnas fosfatproduktion eller så är jag slarvig med något annat. Tips! Förslag!

    _@_, www.akvarie.net _@_,
    http://www.defblog.se
  • olof
    • July 2002
    • 445

    #2
    Hej!

    Helt ovetenskapligt eftersom jag helt saknar kemikunskaper men... Vid högre PH värden kan överskottsfosfat sedimenteras i tex bottnen eller filtret. Sjunker PH av något skäl kan fosfatet fällas ut.

    Troligen är fiskarnas direkta fosfatproduktion vid varje givet tillfälle inte särskiljt stort. Men om en längre tids fosfatproduktion delvis sedimenteráts och sedan plötsligt börjar lösas ut i vattnet kan detta förståss leda till en cyanobakterie attack.

    Lösning?

    Jag skriver några förslag imorgon...

    Mvh

    olof

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Aha spännande! Det låter helt klart som det precis kan vara så då jag för några månader sedan doserade väldigt mycket KH2PO4 och hade problem att få ner pH-värdet pga dålig CO2-reaktor.

      Nu har jag åter lågt och fint pH-värde och det bubblar som fasen överallt. Dock probbs med Cyano fortfarande (som gillar fosfat). Skäggalgerna har dock ersatts av vackra prickalger på framrutan (vilket jag helt klart föredrar över skäggalger).

      Nitrathalten ska ligga runt 10 och järnhalten har jag mycket svårt att hålla uppe. Förmodligen för att det blir någon fiffig reaktion med all fosfat.

      _@_, www.akvarie.net _@_,
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      Arbetssätt...