Höja KH med hjälp av snäckor och hammare ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin85
    • February 2008
    • 465

    Höja KH med hjälp av snäckor och hammare ?

    Hej.

    Har lite problem i ett av karen med lågt KH. Det ligger på 2 (dropptest)

    Tyvärr har jag bara 2-3 i kranvattnet och PH på 6.0-6.2.

    Ska göra ett delvattenbyte och tillsätta lite bikarbonat men tänkte om det gick bra att gå våldsamt på gamla dekorationssnäckor, självklart äkta och göra kross av dem och sätta i filterinsatsen. Är det som att spotta i havet eller hjälper det. Ska skaffa krossad kalksten när jag kommer åt.

    Läste om en som rekommenderade krossat och tvättat äggskal i brist på annat för att kalka på vattnet lite och höja KH. Åsikter om detta!?

    Tänkte undvika att köra för mycket med bikarbonat då vattnet i akvariet redan fått bra PH på 7.

    Nå, vad säger ni... Idé att krossa gamla snäckor/koraller eller vänta till jag kommer över riktig kalksten eller kross?

    mvh / Martin

  • [lum]
    • June 2007
    • 137

    #2
    Altså KH och PH är förbundna. Ganska svårt att höja det ena utan att höja det andra. Iaf. med simpla metoder.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Ja visst kan du höja pH och KH med dina snäckor och koraller. Jag är inte alls övertygad om att du behöver hamra sönder dem heller - det ökar visserligen ytan och därmed går reaktionen snabbare, men de funkar om du har dem i ett stycke i akvariet också.

      Snäckor, koraller och annan kalksten höjer pH till 7.5, och låser det där.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      Arbetssätt...