Vattenkvalite

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

    Vattenkvalite

    Har i mitt 450L

    ph 6.5
    kh 3´d
    gh > 4´d
    nitrit 0mg/L
    Nitrat 50mg/L

    De i butiken tyckte att 50 är aldeles för mycket, stämmer detta? har sj fått veta att 100 är farligt men att 50 är okej.

    Kommer nitraten öka av användning av pmdd?

    Andra synpunkter?
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!
  • åheim
    • April 2006
    • 13135

    #2
    50 i nitratvärde kan vara skadligt to.m dödligt för vissa känsligare arter om de utsätts för det en längre tid men vissa tål det bra! och ja du tillsätter nitrat om du använder pmdd!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Amaro
      • January 2007
      • 1709

      #3
      Åheim hmm, hur fan ska jag göra nu då? Kan knappast mata mindre då mina fiskar börjar hugga varandra då de blir för hungriga.

      Vad jag vet så har jag alltid haft nitrat på runt 50, aldrig blivit något större problem med detta gällande fiskdöd eller annat jag kan komma på.

      Vad ska jag göra för att förhindra detta då? Göra 2 mindre vattenbyten i veckan istället för ett vattenbyte? detta blir ju jobbigt tycker jag. Någon enklare metod?

      Ps om mitt nitrat ligger på 50 i snitt, hur stor höjning kan jag då räkna med om jag tillsätter pmdd?

      Kommer ju köra i 45ml x 3 vid varje vattenbyte. samt 10ml av en annan produkt som tillkommer med pmdd. Hur stor höjning kan jag räkna med?

      Ps han som säljer pmdd över nätet sa att pmdd inte skulle påverka mina vattenvärden :S
      If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

      Kommentar

      • [lum]
        • June 2007
        • 137

        #4
        Vad jag har hört så är 20 "lagom", om man nu kan säga så, och 40 är övre gränsen. Rekomenderar vattenbyte.

        Om du skaffar många snabväxande och gärna flytväxter så kommer de växa som #"¤ och ta upp nitraten. Om fiskarna inte tillåter det kan du göra en loop med en cirkulationspump och en balja/stor kruka för att odla flyväxterna i. Flytväxterna är bäst till detta då kan växa myckett effektivare pga. mer ljus och bätre gasutbyte.

        Då bytar du ut ditt nitratproblem mot att rensa bort växter varje vecka.
        Senast redigerad av [lum]; 19 February 2008, 18:09.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13135

          #5
          jag kör inte med pmdd själv men du kan nog låta bli att dosera kno3 som väl är nitrat och kalium? Men som du säger dina fiskar mår bra och håller sig friska så då kanske du inte behöver oroa dig så mycket för nitratvärdet. samtidigt matar du väldigt mycket säger du och då kanske du ska göra ett STÖRRE vattenbyte varje vecka för att ändå försöka hindra att den stiger alldeles för mycket...?! har du mätit nitraten i kranen, om inte så gör det så du vet vad du har att utgå från! precis som du matar jag en hel del och göder därför bara micro (TMG)
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Amaro
            • January 2007
            • 1709

            #6
            hmmm blir riktigt förvirrad nu, fyfan. Inte kul o veta att man haft för mycket nitrat hela tiden.

            Flytväxt iden gillar jag, problemet är bara att silverhajarna tycker dem e goda, måste göra mig av med dem men ingen verkar nappa på annonsen haha.

            Lum hur menar du med loop med cirkulationspump och resten av det du skrev.

            Menar du att ja tex tar en balja o ställer utanför karet, och kopplar den till en C-pump som pumpar in och suger ut vatten från karet? låter som för mycket projekt men det var en riktigt bra ide iallafall.
            If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

            Kommentar

            • Amaro
              • January 2007
              • 1709

              #7
              3x KNO3
              3x KH2PO4
              3x K2SO4
              3x NutriSI
              3x C6H8O7 (Citronsyra)

              Detta är vad jag ska beställa.

              Du menar alltså att jag ska skippa kno3, kommer inte detta försämra effekten mycket??

              Jo visst mina fiskar mår bra som det är nu, fast en extra 20 i nitrat kanske blir deras död. Vill inte ta den risken.

              Gör jag ett större vattenbyte, alltså på mer än 30% så leder väll detta till andra problem kanske? Nyttobakterierna blir ju färre, spelar inte detta in negativt?
              If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

              Kommentar

              • [lum]
                • June 2007
                • 137

                #8
                Ja: Akvarium => c-pump => balja/kruka/back => akvarium.
                Alt: Akvarium => balja/kruka/back => c-pump => akvarium
                om du vill gömma pumpen i baljan.

                Har du baljan på samma höjd som vattennivån i karet så kommer ju hävertefekten jämna ut dem om du har slangöpningarna under ytan. Och man slipper oroa sig för översvämning som det kan bli om man har en sump under/över karet och är klantig.
                Senast redigerad av [lum]; 19 February 2008, 19:24.

                Kommentar

                • Piscator
                  • August 2006
                  • 735

                  #9
                  När du fulldosdoserar PMDD rekommenderas att du gör ett 50% vattenbyte 1ggr/veckan för att jämna ut eller nollställa mängden gödningsämnen.

                  Har du mycket växter borde inte nitrathalten behöva bli något problem i ett akvarium utan PMDD gödning. Så jag undrar om du har anledning att använda PMDD överhuvud taget, kanske räcker det med någon micro-gödning?
                  Hälsningar, Tomas!
                  "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #10
                    Om du skall köra pmdd och har 50 ppm i nitrat så skall du utesluta kno3 och köra med k2so4 istället.

                    50 ppm nitrat är inget farligt för fiskarna, så inte heller 100. Jag har sett välmående saltvattensakvarium med 250ppm.

                    Nitrat är en oerhört svårmätt jon vilket gör att de flesta test på marknaden är undermåliga, tipset att mäta på kranvattnet är bra. Men även att korsshecka ditt test mot annat pålitligt test kan vara bra.

                    Antingen är för högt nitrat ett problem som du löser med vattenbyten ELLER så är för låg nitrat ett problem som du löser med kno3. Det kan inte vara båda två samtidigt.

                    EDIT: Jag tycker inte att du skall förändra en vattenbytesregim som funkar. PMDD förutsätter inte jättebyten, det är estimated index som gör det.
                    MVH
                    Magnus
                    Senast redigerad av Tropfrog; 19 February 2008, 19:49.
                    min zoon

                    Kommentar

                    • Amaro
                      • January 2007
                      • 1709

                      #11
                      Jag har massor med växter i karet men för svag belysning för att de ska må optimalt. Därför vill jag köra med pmdd.

                      Enligt vad jag fått veta om pmdd så ska jag göra såhär:

                      "Vattenbyte och dosering
                      Gör ett vattenbyte på 30-50% en gång i veckan och tillsätt 10 ml per 100 liter vatten från en av var flaska.
                      Har du tex. ett 300 liters akvarium tillsätter du 30 ml med KNO3, 30 ml med KH2PO4 och 30 ml NutriSI med K2SO4"

                      Karet är som sagt på 450L så det blir 45ml från varje flaska per gång, Men jag ska alltså skippa KNO3 då denna och endast denna höjer nitraten elleR?
                      If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                      Kommentar

                      • Tropfrog
                        • October 2002
                        • 8078

                        #12
                        Jag har massor med växter i karet men för svag belysning för att de ska må optimalt. Därför vill jag köra med pmdd.
                        Du kan inte kompensera för dåligt ljus med mer näring. PMDD är en lösning för att höja näringshalterna när växterna tar slut på det för fort, dvs ett sätt att kompensera för för mycket ljus.

                        Enligt vad jag fått veta om pmdd så ska jag göra såhär:

                        "Vattenbyte och dosering
                        Gör ett vattenbyte på 30-50% en gång i veckan och tillsätt 10 ml per 100 liter vatten från en av var flaska.
                        Har du tex. ett 300 liters akvarium tillsätter du 30 ml med KNO3, 30 ml med KH2PO4 och 30 ml NutriSI med K2SO4"
                        Recepten är nog lika många som användarna. Om du har höga nitrathalter i karet så har du troligtvis tillräckligt med fosfat också.


                        Karet är som sagt på 450L så det blir 45ml från varje flaska per gång, Men jag ska alltså skippa KNO3 då denna och endast denna höjer nitraten elleR?
                        Om vi antar att mätvärdena är riktiga så skulle jag dosera endast små mängder micro och k2so4 och ge fan i vattenbytena. Men glöm inte att verifiera dina tester på något sätt, det mest troliga här är felaktiga mätresultat.
                        MVH
                        Magnus
                        min zoon

                        Kommentar

                        Arbetssätt...