När börjar rötter bli för gamla?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eva Karlsson
    • May 2007
    • 14

    När börjar rötter bli för gamla?

    Hejsan, Vi håller på och kämpar med vårt stora kar på 220 liter. Botior med vita pricksjukan och är inne på medicinering omgång 3. (Har en tråd om det i sjukdomar.) Har ju kört med sticktester för alla värden och efter allt läsande här bland olika trådar införskaffat Ph och Nitrittest igen och PH värdet var väldigt dåligt. Håller nu på att kämpa med att få upp Ph värdet till sju, vilket också förklarade varför inte medicinen biter så bra som den borde. Har 27 grader i vattnet.
    Har tillsatt kalksten i akvariet för att hjälpa till.
    Akvariet har varit igång i drygt tre år och har många rötter i det. Har läst här att man inte ska städa för mycket i botten och där finns gott om gojs om man rör till sanden lite, med ser i övrigt ren ut när man tittar på botten. Lite gröna alger på lite stenar finns det och några bruna tofsalger på växtblad, men inte mycket. Ska erkänna att vi hade en period när vi var slarviga med vattenbytet, det blev väl var fjortonde dag eller var tredje vecka ett tag. Då bytte vi en tredjedel eller halva karet åt gången. Har alltid haft i Biotop och en timme senare Denitrol. Var det då PH började sjunka? Eller har det pågått längre? Men kan rötterna nu vara orsaken till det dåliga PH? Byter med vårt dricksvatten där PH ligger över 8.
  • patriksg
    • May 2007
    • 1705

    #2
    Jag har hört att rötter ska göra så att ph´t blir lågt.
    Men! Bikarbonat ska göra så att det ökar. jag har 7,9 - 8,0 I mitt tanganyika efter att ha slängt i det. kanske kan vara något?
    Mvh Patrik

    Kommentar

    • Eva Karlsson
      • May 2007
      • 14

      #3
      Tja inte högre än 7 i PH i vårt kar vill jag ha.
      Tyvärr fick jag plocka bort en botia idag , hoppas jag kan rädda resten av dem.

      Kommentar

      • MagicFingers
        • November 2003
        • 3136

        #4
        tror mer att problemet ligger i svajiga vattenvärden...
        om fiskarna går i pH .. säg 6,7 i 2veckor, och du sedan tar och byter med 50% pH8 så tro F att det är chockartat för dom....

        mindre och tätare vattenbyten framöver.,
        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

        Nunc Est Bibendum

        Kommentar

        • MattiasL
          • September 2006
          • 1479

          #5
          Om rötter känns mjuka och svampiga ska man ta bort dem. (Händer med drivved) Då har de tjänat ut. Men detta tar otroligt lång tid med mangroverötter som hållar bättre än det mesta.
          Qui audet adipiscitur!

          Kommentar

          Arbetssätt...