Angående vattenbyte hos vanliga "svenssons"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pumis
    • December 2006
    • 118

    Angående vattenbyte hos vanliga "svenssons"

    Hej!

    Tänkte ställa våran fråga här hos er som jag och min kompis har diskuterat hela dagen.. Hur ofta BÖR man byta vatten i ett akvarie?? Vet att det beror på hur många fiskar och storlek på akvariet man har.. men låt säga några exempel där antalet fiskar är ok med antalet liter!

    Ett på ca:

    20 liter - vattenbyten?
    280 liter - vattenbyten?
    720 liter - vattenbyten?

    Så vi får slut på våran evighetsdiskussion.

    Mvh/Hanna
    Pumis, sannerligen fiskbesatt från topp till tå!
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2
    1 gång/vecka
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      10-20% i alla kar en gång per vecka.
      Men jag tror inte den diskussionen dör ut för det!
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Thomas&Anna
        • January 2006
        • 1030

        #4
        I 20 liters karet skulle jag inte ha fisk i och i dom andra så gäller vilken fisk går i karen vissa är känsligare än andra.Vilken typ av rening? Hur mycket och vilken mat?
        I vårat 260 l kar byter jag 1/3 varje vecka
        I vårat 400 l kar var tredje vecka men nu går det diskus där så det blir oftare.

        Thomas
        Thomas & Anna

        www.annaothomas.com

        Kommentar

        • Pumis
          • December 2006
          • 118

          #5
          Hmm .. man tackar för de svar som inkommit. Nee, ansjo.. diskussionen kommer säkerligen inte dö ut. Jag står också fast vid 1 gång/vecka för ett "vanligt" (54 liter och uppåt) Medans min kompis inte ger sig på frågan då hon anser endast 1 gång / månad räcker.. *suck* Kunde det inte finnas någon lag att följa.. hehe

          Mvh/Hanna
          Pumis, sannerligen fiskbesatt från topp till tå!

          Kommentar

          • patdah
            • November 2007
            • 659

            #6
            Det beror på flera saker olika saker.

            Flera växter renar vattnet mer än få växter. I ett lowtech/walstad byter man ju vattnet ett par ggr per år bara.

            Ett bra filtersystem gör att vattenkvalitén blir bättre och inte kräver lika frekventa vattenbyten.
            /Patrik

            I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #7
              Dock vill jag hävda att high-tech = 30% delvattenbyte på klockslaget varje vecka, oavsett hur bra och stor filtermassa/cirkulering.
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                I mitt hightec körde jag 50% vb var tredje månad, det funkade kanon.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • Wickberg
                  • October 2007
                  • 76

                  #9
                  Jag kör 50 % VB i alla kar 1 g/vecka

                  Kommentar

                  • _Lena_
                    • June 2006
                    • 1273

                    #10
                    Till ett svensonkar med fisksoppa och halvglada växter skulle jag byta 30% varje vecka.

                    Kommentar

                    • toccata
                      • January 2004
                      • 1238

                      #11
                      Det viktigaste av allt är iallafall att man aldrig ska byta allt vatten på en gång!
                      Jag har märkt att många nybörjade tror det, när de skaffar det första akvariet...

                      Själv tycker jag 20-50% en gång i veckan är lagom, allt beroende på hur mycket man göder växterna, vilka fiskar man har, osv. Jag byter 30% en gång i veckan i mina.
                      / Ebba

                      Kommentar

                      • morphriz
                        • October 2005
                        • 875

                        #12
                        Avhandlingsdags igen

                        För att göra det enkelt kan man ju brassa på och byta x % i veckan om man vill. För små vattenbyten kan ge problem och för stora vattenbyten kan ge problem.

                        Vad är det egentligen ett vattenbyte gör är väl den viktiga frågan. Ett vattenbyte flyttar koncentrationen av olika ämnen i akvariet mot den koncentration som finns i bytesvattnet. Bytet minskar på de ämnen som det finns mer av och ökar på de ämnen det finns mindre av.

                        Andra sätt att minska på saker är att binda det i växtmassa och ta bort det, gasövergågn till luft(O2 och CO2) eller genom kemisk fällning. Suga slam/tvätta filter räknas oxå hit.

                        Andra sätt att öka på saker är genom att hälla det man vill ha i karet och genom gasövergång från luft. Växtnäring och fiskmat, som bryts ner och blir näring, är exempel på "hälla i"

                        Low-tech akvarier visar klart att accumulation av sådan som inte binds i växer, inklusive bryts ner och sen binds, fälls ut eller går över till gasform är negligerbara. Low-tech kar kan gå i år med bara fiskmat in och växtdelar ut. Vattenbytet vid 6månader är nog mer av en korrigering än ett egentligt vattenbyte.

                        High/midtech kar kan oxå gå länge utan vattenbyten. Återigen handlar det om hur mycket man binder i växter, både av fiskskit/rester och doserade kemikalier.

                        I växtkar som körs enligt EI byter man 50% i veckan. Ett sådant kar får dock antas har en mycket stor aktivitet på växter, dvs de binder väldigt mycket näring och alger konkurreras ut av bra till perfekta förhållanden för växter pga den näring man fyller på.

                        Kom även ihåg att många alger triggas av för låga näringshalter, både på macro och micronäring. Cyano triggas exempelvis av för låga kväve(nitrat) halter. En del av ammoniumsvängningar, för lite biologisk filtrering, och några av "speciella" näringsförhållanden, typ tidigare nämnda BBAs relation till CO2.

                        Så för att göra det enkelt, det finns inte en exakt vattenbytes regim som gäller. Listan över de "bra" saker som man vill ska finnas i akvariet är:
                        1/ Inga snabba svängningar
                        2/ Inte för mycket av sånt som blir giftigt, Nitrit, Fosfat och diverse metaller.
                        3/ Inte för lite av näringsämnen som när de blir för låga triggar alger.

                        Överslagsmässigt så finns det ingen anledning att byta mer än 25% i veckan på ett "vanligt" akvarium med firrar och växter. Helt enkelt för att det inte finns tid för ämnen att accumuleras. Man behöver bara byta mer om man häller i en massa saker. Det är inte bara så att ju mer fisk man har desto mer vatten behöver man byta utan även så att ju mer fisk man har desto mer vatten "kan" man byta. "Kan":et kommer ifrån faktumet att mer fisk bygger upp större näringssamlingar i vattnet och minskar risken för att något näringsämne ska gå för lågt och trigga alger.

                        En undre gräns för vattenbyten är svårare iom att den beror mer på hur stor last det är i akvariet än vad den övre gränsen gör.

                        Hur ofta man byter vatten spelar oxå roll, 3%/dag är bättre än 28%/veckan, av stabilitetsskäl. Utryckt i näringshalter är stabilitet att näringsämnen håller sig inom det intervall som är bra för fiskar och växter. Ett stort vattenbyte löper större risk att trigga alger än flera små.
                        mvh Mattias
                        --
                        #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                        - Shakespeare.

                        Kommentar

                        • PatrikN
                          • November 2007
                          • 116

                          #13
                          Jag byter 20% två gånger i mina akvarium

                          Kommentar

                          • Gaffel
                            • December 2007
                            • 6200

                            #14
                            No.1 Morphriz..
                            Life's a bitch and then you die..
                            "I might be right handed but im always left-winged"
                            Skriv på!

                            Kommentar

                            • Peter_A_F
                              • January 2008
                              • 64

                              #15
                              Seriöst inlägg av Morphriz!!!

                              Men jag kör ett Malawi akvarim utan växter... innebär det att man bör byta mindre vatten än ifall jag hade växter då?

                              Nu i början har jag bytt 10% varje vecka för att låta filtret komma igång.
                              - 720 liter med Malawi.
                              Golden, Hongi, Socolofi, Elongatus mpanga, Afra, Röd Zebra, Moorii, Fryeri, Aulonocara "Fire fish" & Frontosa
                              http://franssonfamily.se/akvarie/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...