Malar hänger ner skylten + PH/KH-frågor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ErikHalldin
    • February 2008
    • 58

    Malar hänger ner skylten + PH/KH-frågor.

    Hej.
    För ungefär en vecka sen införskaffade jag mig 2 Ancistrus Malar och en Fjärilsciklid. Igår dog en av malarna och idag dog en till, nu simmar Fjärilscikliden själv i mitt 60L akvarium.
    Jag har mellan 5 och 6 i PH-värde och jag har inte gjort något med akvariet förutom att låtit det stå med växter och sand med pump och värmare igång, en månad innan jag släppte ner fiskar.
    I min andra tråd sa de att det troligen var väldigt lågt KH som gjorde att mitt PH-värde blivit så lågt. Ancistrus mal vill enligt Akvariefisk.com ha 6-8 i Ph-värde. Blev tipsad om kalksten, och har några frågor som ni kanske kan besvara bättre här:

    - Är PH-7 (Neutralt) bäst att ha eller? Och hur klarar sig min fjärilsciklid då som vill ha 5.5-6.5?
    - Hur kontrollerar jag PH-stigningen om jag lägger i kalksten, och hur mycket (Kilon) sten behöver jag ha till mitt 60 liters.
    - Har tänkt införskaffa mig ett Tropic Marin Nitrit/Nitrat Test, mest för säkerhetens skull. Borde jag skaffa mig några mer test-kit och i så fall, vilka?
    - Finns det andra sätt att stabilisera PH- och KH-värde?

    Tacksam för svar.
    Senast redigerad av ErikHalldin; 14 February 2008, 17:22.
  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

    #2
    Gör en sökning på alkanitet så får du en del svar,

    MVH Lasse
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      1) Hur har du fått så lågt pH? Så lågt som till 5 kommer man inte utan att tillsätta någon kemikalie - torvextrakt eller annan syra.

      2) Ja, pH 5 är dödligt för en del fiskar. Jag är väl lite skeptisk till att det skulle döda ancistrus, men det är väl inte helt otänkbart. Hur har du mätt pH? Är det med en sticka eller med ett papper har du ingen aning om vad pH är - det kan vara 3, det kan vara 7.

      3) Fjärilsciklider går lika bra, eller rättare sagt lika dåligt, oavsett pH. Det är extremt känsliga och kortlivade fiskar hur man än gör. Jag är faktiskt förvånad att en så skottsäker fisk som Ancistrus dött när Fjärilar överlevt - använder du destillerat/RO vatten? Om du gör det skulle jag tippa att konduktivitets-chock snarare än lågt pH dödade ancistrusarna. Dvs att de kom ur kranvatten och hamnade i RO vatten utan tillräcklig tillvänjning.

      4) Kalksten höjer pH långsamt och kontrollerat, och endast till 7.5 - 7.7. Det går med andra ord inte att överdosera kalksten.
      Ett alternativ är bikarbonat, som direkt påverkar KH, men då går ändringen mycket snabbare, och är tillfällig, så jag skulle hellre rekommendera kalk.

      5) Om du inte tänkt dig att odla fjärilarna är mitt råd att du använder kranvatten och inte micklar med vattenkemin. Det blir nästan alltid bäst så.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • ErikHalldin
        • February 2008
        • 58

        #4
        Ursprungligen postat av Lasse
        Gör en sökning på alkanitet så får du en del svar,

        MVH Lasse
        Okey, har kollat upp tester nu. JBL? Är det bra skit? Runt 300 för pH, GH, KH och Nitrit.

        Kommentar

        • ErikHalldin
          • February 2008
          • 58

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          1) Hur har du fått så lågt pH? Så lågt som till 5 kommer man inte utan att tillsätta någon kemikalie - torvextrakt eller annan syra.

          2) Ja, pH 5 är dödligt för en del fiskar. Jag är väl lite skeptisk till att det skulle döda ancistrus, men det är väl inte helt otänkbart. Hur har du mätt pH? Är det med en sticka eller med ett papper har du ingen aning om vad pH är - det kan vara 3, det kan vara 7.

          3) Fjärilsciklider går lika bra, eller rättare sagt lika dåligt, oavsett pH. Det är extremt känsliga och kortlivade fiskar hur man än gör. Jag är faktiskt förvånad att en så skottsäker fisk som Ancistrus dött när Fjärilar överlevt - använder du destillerat/RO vatten? Om du gör det skulle jag tippa att konduktivitets-chock snarare än lågt pH dödade ancistrusarna. Dvs att de kom ur kranvatten och hamnade i RO vatten utan tillräcklig tillvänjning.

          4) Kalksten höjer pH långsamt och kontrollerat, och endast till 7.5 - 7.7. Det går med andra ord inte att överdosera kalksten.
          Ett alternativ är bikarbonat, som direkt påverkar KH, men då går ändringen mycket snabbare, och är tillfällig, så jag skulle hellre rekommendera kalk.

          5) Om du inte tänkt dig att odla fjärilarna är mitt råd att du använder kranvatten och inte micklar med vattenkemin. Det blir nästan alltid bäst så.
          Har testat med papper, och var lite skeptiskt till det hela. Nej till frågan angående destillerat/RO-vatten. Har ej mixat med vattnet, allt jag gjort är:
          Hällt i grus, stenar och växter.
          Låtit akvariet stå och pumpa runt vattnet i ungefär en månad.
          Stoppat i 3 fiskar för 1 vecka sen, varav en fortfarande lever.

          Kommentar

          • Lilibet
            • June 2007
            • 346

            #6
            Fiskdödar i nystartade akvarier hänger ofta ihop med att de goda bakterierna i karet inte är tillräckligt många än. Det krävs fisk för att dessa ska komma igång. Dock inte för många fiskar den första månaden.
            Håller med Azur om att du nog inte behöver mickla så mycket med vattnet. Var noga med dina delvattenbyten och mata snålt första månaden, så kommer karets balans att bli bra.
            Du borde kanske skaffa 1-2 fiskar till (en ciklid till?), men sedan vänta med övriga inköp tills akvariet blivit litet äldre.
            Lycka till med ditt akvarium!
            Den som har flest saker när han dör vinner!

            Kommentar

            • ErikHalldin
              • February 2008
              • 58

              #7
              Ursprungligen postat av Lilibet
              Fiskdödar i nystartade akvarier hänger ofta ihop med att de goda bakterierna i karet inte är tillräckligt många än. Det krävs fisk för att dessa ska komma igång. Dock inte för många fiskar den första månaden.
              Håller med Azur om att du nog inte behöver mickla så mycket med vattnet. Var noga med dina delvattenbyten och mata snålt första månaden, så kommer karets balans att bli bra.
              Du borde kanske skaffa 1-2 fiskar till (en ciklid till?), men sedan vänta med övriga inköp tills akvariet blivit litet äldre.
              Lycka till med ditt akvarium!
              Ska beställa testkiten först så jag vet om mina värden måste stabiliseras eller ej. Idag ska jag köpa kalksten för att få upp pH till en normal nivå.
              Sen när jag vet att de inte är något fel köper jag mer fisk.

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #8
                Var i landet bor du och har du egen brunn?
                Har du kontroll mätt ditt kranvattens PH eller bara akvariets?
                Är det du själv eller din zoobutik som utför vattentesterna?
                Vad har du för filtrerings kapacitet?
                Vilken belysning använder du?
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • ErikHalldin
                  • February 2008
                  • 58

                  #9
                  Ursprungligen postat av Gaffel
                  Var i landet bor du och har du egen brunn?
                  Har du kontroll mätt ditt kranvattens PH eller bara akvariets?
                  Är det du själv eller din zoobutik som utför vattentesterna?
                  Vad har du för filtrerings kapacitet?
                  Vilken belysning använder du?
                  Jag bor i Nykvarn strax utanför Södertälje och jag har inte en egen brunn.
                  Jag fick ett pH-remsa test av min NO-lärare idag och båda visade runt 6 i både Akvariet och i kranen. Det är alltså jag som utför testerna.
                  Jag ska beställa JBL-test kit:
                  Nitrit
                  pH
                  KH
                  GH

                  Filtreringskapacitet vet jag faktist inte, jag har en EHEIM mp set 60 iaf.
                  Har ett 45 cm långt PHILIPS Master TL-D 15W/840 som belysning.

                  Kommentar

                  • Fuzzop
                    • July 2007
                    • 2380

                    #10
                    Ursprungligen postat av ErikHalldin
                    Jag bor i Nykvarn strax utanför Södertälje och jag har inte en egen brunn.
                    Jag fick ett pH-remsa test av min NO-lärare idag och båda visade runt 6 i både Akvariet och i kranen. Det är alltså jag som utför testerna.
                    Jag ska beställa JBL-test kit:
                    Nitrit
                    pH
                    KH
                    GH

                    Filtreringskapacitet vet jag faktist inte, jag har en EHEIM mp set 60 iaf.
                    Har ett 45 cm långt PHILIPS Master TL-D 15W/840 som belysning.
                    Fakta från din kommun:

                    Varifrån kommer vattnet?



                    Vårt kommunala dricksvatten levereras från Djupdals vattenverk i Södertälje via en cirka 10 kilometer lång överföringsledning till Nykvarn. Vattnets pH-värde är cirka 8,4. Vattnets hårdhet är 4-5 o dH. Stödklorering sker i Djupdal enligt Livsmedelsverkets krav.
                    För att säkerställa att dricksvattnet är av hög kvalitet tas vattenprover i Djupdals vattenverk en gång/vecka och i minst två fastigheter i Nykvarn en gång per kvartal.







                    Så du borde nog be din NO lärare skaffa nya remsor, vad jag kan se borde du ha bra vatten så skippa kalket
                    Satsa på ett bra nitrit test och skippa dom andra för om du bara låter bli att påverka vattnet behövs dom inte riktigt.

                    Kommentar

                    • ErikHalldin
                      • February 2008
                      • 58

                      #11
                      Ursprungligen postat av Fuzzop
                      Fakta från din kommun:

                      Varifrån kommer vattnet?



                      Vårt kommunala dricksvatten levereras från Djupdals vattenverk i Södertälje via en cirka 10 kilometer lång överföringsledning till Nykvarn. Vattnets pH-värde är cirka 8,4. Vattnets hårdhet är 4-5 o dH. Stödklorering sker i Djupdal enligt Livsmedelsverkets krav.
                      För att säkerställa att dricksvattnet är av hög kvalitet tas vattenprover i Djupdals vattenverk en gång/vecka och i minst två fastigheter i Nykvarn en gång per kvartal.







                      Så du borde nog be din NO lärare skaffa nya remsor, vad jag kan se borde du ha bra vatten så skippa kalket
                      Satsa på ett bra nitrit test och skippa dom andra för om du bara låter bli att påverka vattnet behövs dom inte riktigt.
                      Hmm, lite skumt iaf att två stycken olika remsor visar samma resultat. Om jag nu skulle ha kalksten i (Det funkar väl som dekoration med?), sjunker pH-värdet till runt 7 då? Eftersom fjärilscikliden vill ha runt 6, så kan man ju ha så lågt som möjligt utan att det blir skadligt för andra fiskar.

                      Kommentar

                      • NiXoN
                        • December 2003
                        • 2068

                        #12
                        Vi har samma vatten troligen, och mitt tipps är att låta bli att meka med ph.
                        Det är mycket bättre att ha ett mindre optimalt men stabilt värde än ett värde som ibland kommer att vara optimalt.
                        Vill du absolut ha i nåt så prova med PMDD, gör garanterat mer skillnad/nytta än en liten ändring på ph.

                        Att fixera sig på ph då man har vanligt "svensson" kar är rätt onödigt oftast om man inte har nåt extremt brunnsvatten.
                        Jag har odlat diskus utan problem med vårt kranvatten så din fjärilsciklid kommer nog inte att ha några problem heller.

                        //NiXoN

                        Kommentar

                        • ErikHalldin
                          • February 2008
                          • 58

                          #13
                          Ursprungligen postat av NiXoN
                          Vi har samma vatten troligen, och mitt tipps är att låta bli att meka med ph.
                          Det är mycket bättre att ha ett mindre optimalt men stabilt värde än ett värde som ibland kommer att vara optimalt.
                          Vill du absolut ha i nåt så prova med PMDD, gör garanterat mer skillnad/nytta än en liten ändring på ph.

                          Att fixera sig på ph då man har vanligt "svensson" kar är rätt onödigt oftast om man inte har nåt extremt brunnsvatten.
                          Jag har odlat diskus utan problem med vårt kranvatten så din fjärilsciklid kommer nog inte att ha några problem heller.

                          //NiXoN
                          Så jag ska skita i kalksten?

                          Kommentar

                          • NiXoN
                            • December 2003
                            • 2068

                            #14
                            Tycker du det är snyggt så kan du ha i de...
                            Men kalkstenen höjer kh ph och det var väl inte de du var ute efter.

                            //NiXoN

                            Kommentar

                            • Fuzzop
                              • July 2007
                              • 2380

                              #15
                              Ursprungligen postat av ErikHalldin
                              Så jag ska skita i kalksten?
                              Jo skippa kalkstenen för den gör bara ditt vatten hårdare och det finns tex en del växter som inte gillar så det gör inte så stor nytta, jag gjorde det som nybörjare och önskar nån sagt åt mig att låta bli kalkhaltiga saker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...