evigtjat om grumligt jag har oxo det

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PipiRull
    • January 2008
    • 18

    evigtjat om grumligt jag har oxo det

    heh.. ne ska skriva kort fattat då bara orkar inte rabla upp allt d jag skrev nyss... SOM BARA FÖRSVANN!!
    då så.... grumligt vatten.....fan oxo.. aja ska försöka skriva då
    fluval1 och eheim heter mina pumpar har lagom med växter 2 syre grejs startade upp akvariet för ca 1mån sen
    har läst här inne om problemet... men vad e bäst?
    200l akvarium har jag ca 30 fiskar i ( va inte så många från början)
    temp har vart 23-25C men höjt nu till 27, testade med flytande filter medium oxo men funkade inte
    har tvättat pumparna ganska ofta1-2 ggr i veckan.. vikket verkar inte va o rekomendera? av allt man läst
    gjort delvattenbyten 1 ggr i veckan ca 1/4 o sen har jag gjort nu byti 50% av vattnet 1gång...
    vart ju bättre efter det men inge bra för det... den där flytande filtermediumet funkar inte heller skulle ju bli klart vatten
    så frågan är lite vad ska man göra? eller ska jag bara vänta typ i 2-3 veckor o inte gö nåt... d klarar jag av..
    ända är kommer fiskarna må bra av det.... dom är jätte pigga o krya nu iaf äter som dom ska osv.
    så nån expert kan ju säga vad man ska gö... man kan ändra flödet på ena pumparna iaf... den e på max nu.. kanske dra ner det eller nåt?
    när jag starta akvariet la jag i aquasafe oxo...
    tacksam för några ideer... utan att skada fiskarna.
  • PipiRull
    • January 2008
    • 18

    #2
    aja orkade inte

    orkade inte vänta på svar... så bytte 40% av vattnet
    sög liksom från botten allt jag kunde.... stängt ner lilla pumpen o drog ner på effekten i stora pumpen.... matar nästa gång imorrn pytte lite, om fiskarna börjar må dåligt ska jag dra köpa lite tester, annars får d va, dom e ju inte billiga precis, men frågan e lite nu ska jag fortsätta med vatten byten nu varje dag i några dar eller vad anser ni?

    Kommentar

    • Grodlund
      • January 2008
      • 560

      #3
      Använd radbrytning för att dela in texten i stycken så kommer fler folk orka läsa vad du skriver

      Kommentar

      • morphriz
        • October 2005
        • 875

        #4
        Grumligt är sällan något fiskarna mår dåligt av. Både brunt gumligt och grönt grumligt beror på brister i filtrering. Kort förklaring, brunt = dålig mekanisk filtrering, grönt = dålig biologisk filtrering. Källan till der bruna kan vara att filtrena spottar ut micropartiklar till fällningar i vattnet från substratet. Grönt grumligt beror på ammonium som tas upp av friflytande alger.

        Om pumparna rör upp saker från botten du fungar det nog att stänga av dem men det är nog en mycket bättre ide att bara rikta om dem så de blåser längst ytan. I alla andra fall gör du det nog bara värre. Dra igång dem igen så fort du kan.

        För att kunna hjälpa dig mer berätta hur dina filter ser ut, vad har du för material i dem och i vilken ordning osv.
        mvh Mattias
        --
        #define QUESTION ((bb) || !(bb))
        - Shakespeare.

        Kommentar

        • PipiRull
          • January 2008
          • 18

          #5
          Ursprungligen postat av Grodlund
          Använd radbrytning för att dela in texten i stycken så kommer fler folk orka läsa vad du skriver
          haha ja nästa gång.. vartså lack bara skrev sen i anteckningar för det andra 5 gånger längre fösvann bara.

          Kommentar

          • PipiRull
            • January 2008
            • 18

            #6
            Ursprungligen postat av morphriz
            Grumligt är sällan något fiskarna mår dåligt av. Både brunt gumligt och grönt grumligt beror på brister i filtrering. Kort förklaring, brunt = dålig mekanisk filtrering, grönt = dålig biologisk filtrering. Källan till der bruna kan vara att filtrena spottar ut micropartiklar till fällningar i vattnet från substratet. Grönt grumligt beror på ammonium som tas upp av friflytande alger.

            Om pumparna rör upp saker från botten du fungar det nog att stänga av dem men det är nog en mycket bättre ide att bara rikta om dem så de blåser längst ytan. I alla andra fall gör du det nog bara värre. Dra igång dem igen så fort du kan.

            För att kunna hjälpa dig mer berätta hur dina filter ser ut, vad har du för material i dem och i vilken ordning osv.
            mvh Mattias
            dom e riktade uppåt, satte igång den igen...
            ja bra fråga i den lilla pumpen finns, vet inte hur man ska beskriva den..
            platt ihopvikt ganska liten filter enligt mig.
            i vikken ordning? heh ska d finnas mer saker än filter i dom?
            i den stora finns en rund filter halv grov i mina ögon iaf... samma sak där...hur menar du i vikken ordning? *orolig här nu*
            ps. runda menar jag då... avlång runt hål i mitten
            Senast redigerad av PipiRull; 07 February 2008, 11:28.

            Kommentar

            • saltbiff
              • December 2006
              • 607

              #7
              Släng i en näve malaysiska sandsnäckor! Efter ett tag kommer det grumliga på bottnen minska

              5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

              Kommentar

              • morphriz
                • October 2005
                • 875

                #8
                Ursprungligen postat av PipiRull
                dom e riktade uppåt, satte igång den igen...
                ja bra fråga i den lilla pumpen finns, vet inte hur man ska beskriva den..
                platt ihopvikt ganska liten filter enligt mig.
                i vikken ordning? heh ska d finnas mer saker än filter i dom?
                i den stora finns en rund filter halv grov i mina ögon iaf... samma sak där...hur menar du i vikken ordning? *orolig här nu*
                ps. runda menar jag då... avlång runt hål i mitten
                Om du bara har innerfilter har du troligen bara skumfilter eller möjligen filtervadd. Då finns ingen ordning efterssom det bara finns en sak. Andra saker man kan ha i sina filter, oftast bara ytterfilter, är biobollar, keramiska makaroner, biomedia och dylikt. Aktiva kol kan finnas i skumfilterform men är då oftast ganska dåligt.
                mvh Mattias
                --
                #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                - Shakespeare.

                Kommentar

                • PipiRull
                  • January 2008
                  • 18

                  #9
                  allt verkar va i sin ordning nu iaf.... ska bara iväg o köpa filter som inte e så grov bara... lite grumligt e d men.. man över lever.... kanske...

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13133

                    #10
                    Ursprungligen postat av PipiRull
                    allt verkar va i sin ordning nu iaf.... ska bara iväg o köpa filter som inte e så grov bara... lite grumligt e d men.. man över lever.... kanske...
                    du skrev att du har en eheim pump och har du en eheim orginal filterpatron i den så är den absolut inte för grovporig! nu får du skaffa dig tålamod och låta akvariet komma i balans för i och med det så kommer vattnet att klarna! vilken eheimpump har du?
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    Arbetssätt...