Bra/Dåliga vattenvärden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dada
    • December 2007
    • 58

    Bra/Dåliga vattenvärden

    Jag är ny på att allt med vattenvärden, har aldrig brytt mig om sånt, men efter en av min delfinciklid dog så började ja fundera om ja ska kolla så fiskarna mår bra i vattnet. köpte såna där test stickor som man doppar i vattnet 1 min å sen tittar på en tabell å gemför. Detta va mitt resultat:

    Det är alltså ett 450L startat för ca 3 veckor sedan å inte gjort några vattenbyten sen dess. Där finns 4 "electric yellow" ciklid, 2 delfinciklid, 2 eldstjärt, 2 siamesisk algätare, 10 kardinalfisk, 2 12cm fiskar med okänt märke :P

    NO3 mg/l 25
    NO2 mg/l 2
    GH >21 d
    KH 3 d
    PH 6,8

    Ser värdena Ok ut åt dom fiskar jag har eller? förstått att ciklider behöver lite högre pH, så vad är bästa sätt att öka det på? bara att köpa dyr ph höjning ur djuraffären eller finns det några billiga bond knep? har hört att man ska sätta bikarbonat e det bra? sätta lite salt kanske?

    Tack. (hoppas ja postade i rätt forum nu då) DET VAR JU FRÅGAN OM VATTEN DEN HÄR GÅNGEN

    edit:stavfel
    450L - 2 paroonhajar, 10 Golden ciklid, 1 delfinciklid, 1 papegojciklid, kardinalfiskar, 1 eldstjärt
    2x10L Kardinalfiskodling, Kampfiskodling
  • _Lena_
    • June 2006
    • 1273

    #2
    Nej det är inte okej. Så fort du får utslag på NO2 bör du byta vatten. Nitrittest ska alltid visa det lägsta på skalan annars ska man byta 50% av vattnet.

    Vissa ciklider behöver det, de från malawi- och tangangikasjön. Kolla upp artbeskrivningen av dina arter och se vad de behöver.

    Kommentar

    • _Lena_
      • June 2006
      • 1273

      #3
      Sen är teststickor opålitliga, du bör köpa ett dropptest.

      Kommentar

      • Dada
        • December 2007
        • 58

        #4
        Ursprungligen postat av _Lena_
        Sen är teststickor opålitliga, du bör köpa ett dropptest.
        Okej, tack.

        Vet du nåt om GH då som var högsta möjliga på skalan? vad är det för nåt?
        450L - 2 paroonhajar, 10 Golden ciklid, 1 delfinciklid, 1 papegojciklid, kardinalfiskar, 1 eldstjärt
        2x10L Kardinalfiskodling, Kampfiskodling

        Kommentar

        • Hagi
          • December 2007
          • 240

          #5
          Ursprungligen postat av Dada
          Okej, tack.

          Vet du nåt om GH då som var högsta möjliga på skalan? vad är det för nåt?
          Totalhårdheten i vattnet (ej att förväxlas med karbonathårdheten)
          "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

          Kommentar

          Arbetssätt...