Hjälp, Ser inte fiskarna!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olands
    • February 2008
    • 3

    Hjälp, Ser inte fiskarna!!!

    Hej har startat en burk för ca 2 månader sedan. Först kom brunalgerna sedan blev vattnet alldeles grumligt. Mörkläggning samt indragen mat för fiskarna i ca en vecka. vattnet blev bättre inte helt klart men man kunde börja njuta av fisken. Tände lampan mer sparsamt samt matade i mindre mängd. Efter ca nån vecka blev vattnet grumligt igen, nu ser man knappt fisken. Inga spår av bruna eller gröna alger.

    Vad ska jag göra, desperationen börjar att komma.
    Mvh/Bosse
  • MrN
    • January 2008
    • 79

    #2
    inte för jag säkert vet mer än dig ..men du har ingen rot i akvariet som är ny och färgar av sig lite?

    Kommentar

    • elinj
      • July 2007
      • 1100

      #3
      Ursprungligen postat av olands
      Hej har startat en burk för ca 2 månader sedan. Först kom brunalgerna sedan blev vattnet alldeles grumligt. Mörkläggning samt indragen mat för fiskarna i ca en vecka. vattnet blev bättre inte helt klart men man kunde börja njuta av fisken. Tände lampan mer sparsamt samt matade i mindre mängd. Efter ca nån vecka blev vattnet grumligt igen, nu ser man knappt fisken. Inga spår av bruna eller gröna alger.
      Vad ska jag göra, desperationen börjar att komma.
      Mvh/Bosse

      Hade sånt problem för ett tag sedan,, då hade släkt i ca en vecka precis som du,, matade inget på hela veckan, när jag kollade så vart det lite grumligt kvar, då fick jag råd här ifrån att göra en vatten byte, och det räckte.

      lycka till

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        billig uvlampa från claes-ohlson lamphållare av en 50 cl petflaska och silvertejp..

        Vad vet jag..
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • hambli
          • December 2004
          • 508

          #5
          Ursprungligen postat av Gaffel
          billig uvlampa från claes-ohlson lamphållare av en 50 cl petflaska och silvertejp..

          Vad vet jag..
          bra tips, ska genast springa iväg och testa det.

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Det uv ljuset påverkar inte vattnet.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Det finns 3 sorters UV-ljus, UVA, UVB och UVC. Det är UVC som används för att ta kål på tex svävalger och infusorier.
              En sk. Blacklitght eller UV-lampa/rör kan omöjligt ge något UVC ljus då själva lampan/röret är gjort av "vanligt" glas. UVC kan inte tränga igenom "vanligt" glas. Det är därför själva kapslingen till ett UVC rör är gjort av kvarts glas.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #8
                Hur ser grumlingen ut föresten, vit, grön eller brun/gul.
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • olands
                  • February 2008
                  • 3

                  #9
                  Gjorde alldeles nyss ett 30% vattenbyte.
                  Har varit grumligt nästan från uppstarten. Min vän som ser lite bättre än enannan säger att det är grönt, själv tycker jag att det ser mer gråaktigt ut!?!
                  Får nu hoppas på det bästa.
                  /Bosse

                  Kommentar

                  • Abergoner
                    • December 2007
                    • 86

                    #10
                    Hoppas det löser sig nu, du borde dock ha gjort ett vattenbyte på cirka 30-40% innan du ens la upp ämnet. Det verkar ju vara ett bra sätt att börja om man tänker logiskt? Så skulle nog jag gjort iaf menmen

                    Kommentar

                    • olands
                      • February 2008
                      • 3

                      #11
                      För mycket vattenbyten i uppstarten av en burk rubbar gärna bakteriebalansen, vilket man gärna vill undvika.
                      /Bosse

                      Kommentar

                      • andersfiskar
                        • March 2007
                        • 384

                        #12
                        Sök på infusorier och svävaralger så finns massor av svar.
                        Jag löste det med att sluta med vattenbyten, Hålla koll på nitriten, Överdosera Nitrivec i några veckor för att få ordning på balansen för att få bort infusorierna. Och sedan köra i ett flockningsmedel som klumpade ihop svävaralgerna. Det tar tid men det går.
                        Mörkläggning funkade dåligt för mig. Du måste få balans i tanken och få igång bakterierna. Vattenbyten förvärrar bara grumlet.
                        //
                        Mvh
                        Anders

                        Kommentar

                        • mayday
                          • November 2005
                          • 2085

                          #13
                          UVC tar sig igenom glas hur lätt som helst ...Därför de inte säljs så vanligt då det även Dödar hudcellerna och ger bränskador ganska snabt
                          ______________________________________________

                          "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                          Kommentar

                          • Gaffel
                            • December 2007
                            • 6200

                            #14
                            Men frågan var om det tog sig igenom silvertejp..
                            Life's a bitch and then you die..
                            "I might be right handed but im always left-winged"
                            Skriv på!

                            Kommentar

                            • mayday
                              • November 2005
                              • 2085

                              #15
                              troligtvis inte .. .men den knäcker nog limmet i den
                              samt knäcker de mesta efter ett tag måste va uv beständigt
                              ______________________________________________

                              "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                              Kommentar

                              Arbetssätt...