Mjukt/Hårt Vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spartak
    • February 2007
    • 53

    Mjukt/Hårt Vatten

    hmm. vad jag har förstått så innehåller hårt vatten mer kalk än mjukt vatten, men, är de som gör vattnet hårt eller är de flera saker? Enligt djuraffärsnissen så ska diskusar trivas i mjukt vatten och här i skåne har vi ganska hårt vatten.. så hur förvandlar man hårt vatten till mjukt ? ska nämligen satsa på diskus fiskar och jag försöker läsa o lära mig så mkt om dem ..

    jag är nybörjare inom detta med akvaristik så ni vet de nu också
  • Solid
    • August 2007
    • 734

    #2
    Jag har aldrig haft diskus, men funderade ett tag på att skaffa och frågade då om de här på zoopet.

    Vad jag fick veta, av Ansjo, var att diskus faktiskt går att ha i hårt vatten, och att det varit någon som födde upp diskus i Uppsalas "kalkstens-vatten". Så det borde nog funka i ditt kranvatten också

    Men självklart är det bästa att ha det vatten de helst vill ha, alltså mjukt.

    Kommentar

    • Spartak
      • February 2007
      • 53

      #3
      hehe okej tack så mkt för ett bra svar

      Kommentar

      • Solid
        • August 2007
        • 734

        #4
        Av det jag fått reda på här på zoopet så är vattenkvalitén viktigast, pH och hårdhet är inte lika viktigt. Men som sagt, kan du få pH & hårdhet till det naturliga för diskusarna utan allt för mycket problem så är det ju ingen nackdel.

        Vill du få noggrannare/bättre svar så är det bara att vänta på att någon med bättre koll än mig svarar

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Det går att koka bort hårdheten, men se upp- kalken lägger sig som stenhårda beläggningar på insidan av kastrullen! Det går att ta bort det också, med Kalkbort och och många fula ord.
          Du kan också försöka sänka med hjälp av syror eller medel från butiken.

          Till sist så har ni inte mega-hårt vatten överallt i Skåne...i Osbytrakten, och uppe på åsarna lär man ha mjukt vatten istället, det finns inte kalkberggrund på de ställena. Kanske du skulle åka iväg med en bunte dunkar?

          I övrigt, läs denna artikel: http://www.zoopet.com/index.php?opti...=169&Itemid=88
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • Alvis
            • January 2008
            • 10

            #6
            Vi använde torvextrakt i vårt akvarie. Kan vara ett alternativ
            *Heippa å HaDbra*

            //Alva

            Kommentar

            • Spartak
              • February 2007
              • 53

              #7
              ok ok tack för svaren allihopa.. inget att oroa sig för då

              Kommentar

              Arbetssätt...