Vad kan det bero på?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pontulf
    • November 2007
    • 480

    #16
    Fast om jag tar bort dom bladen har ak inga växter kvar

    Kommentar

    • pontulf
      • November 2007
      • 480

      #17
      VÄxterna har tatt sig väldigt bra.

      Men har fått väldigt mycket alger.
      Hur unviker jag dom?

      Kommentar

      • toccata
        • January 2004
        • 1238

        #18
        Alger kan komma om du göder lite för mycket. Men det kan också ha att göra med att du byter för lite vatten, då blir ju en massa näringsämnen kvar i vattnet, och göder man sen mera så blir det lite för mycket.

        Men det finns också andra saker som kan göra att växterna inte trivs. Har du delat upp PMDD i tre olika flaskor nu? Du tar exakt lika mycket av alla blandningarna? För oftast kommer algerna när något näringsämne finns lite för lite, det räcker med ett ämne så kan det bli problem.

        Det kan också ha att göra med att man har tänt lite för länge. 10 timmar med tänd lampa är lagom.

        Men om det är svarta tofsalger så har det troligen att göra med koldioxid, det är svårt att få bort dem, de gillar koldioxiden som kommer med kranvattnet när man byter vatten.

        Bäst är att försöka finjustera gödningen tills växterna får exakt den mängd de vill ha, och på samma sätt finjustera vattenmängden du byter (prova dig fram, ge det kanske 2-3 veckor med varje sak du prövar). Sen kan du köpa algätande fiskar som Ancistrus...

        Kontrollera också att du inte matar för mycket, för det gynnar ju alger.

        Men i ett akvarium med bra näringsbalans SKA algerna minska till slut. Ge det lite tid innan du börjar försöka justera, det tar ett tag att hitta balans.
        / Ebba

        Kommentar

        • Zanders
          • December 2007
          • 177

          #19
          Det viktigaste är nog att du doserar tillräckligt och att du gör det likadant hela tiden. minsta ändring triggar alger.

          Dvs glömmer du att dosera 2 gånger så blir det lite knasigt.
          Dosera snällt och öka om det behövs. det kan du se på tester du tar i början.

          Co2 samma sak (om du nu ska använda det) en jämn tillförsel som är tillräcklig. Går den upp och ner för mycket triggas alger igen.

          Tro mig jag vet!
          Sen måste du ha i åtanke att det du ändrar idag syns inte imorgon. Det tar ett tag

          Bra läsning. http://fins.actwin.com/aquatic-plant.../msg00244.html
          Senast redigerad av Zanders; 13 February 2008, 16:52.
          Min blog : http://zanders.apics.se

          Kommentar

          • pontulf
            • November 2007
            • 480

            #20
            Jag gör som det står. Det beror kanske på lyset då.
            Har det tänt från när ja vaknar tills jag inte ser akvariumet mer.

            Tror det är 12 timmar.
            Kan en sånn sak göra så mycket?
            Har börjat byta 50% nu. ska börja med 40% sedan ha det lite...
            Ska räkna ut akvariumets exakta liter utrymme.
            Kan vara för mycket gödning.

            Växterna trivs i alla fall
            Algerna är långa trådar som är på algerna, slängde i min javaormbuske till cikliderna så var algerna borta på den

            Kommentar

            • toccata
              • January 2004
              • 1238

              #21
              Mina alger minskade iallafall när jag minskade ljuset från 12 timmar till 10 timmar per dag.

              Har man mycket växter så kan det mycket väl hända att man måste ha högre dos än "det normala". Till exempel så räcker nog inte 10 ml till 100 liter akvarievatten, om man har mycket växter. Men självklart kommer du behöva se över din dos och kanske justera den lite.

              Jag tror trådalger och annat kommer minska när du fått ordning på ljuset, näringen, och kör med väldigt regelbundna delvattenbyten, ge det tid så kommer det ordna sig (och mata inte för mycket)

              Lycka till
              / Ebba

              Kommentar

              • pontulf
                • November 2007
                • 480

                #22
                Nej dom växer inte minskar. Jag ska skaffa en mal till det snart.

                Kommentar

                Arbetssätt...