Nitrit problem *suck*

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Leo_Zvar
    • January 2008
    • 120

    Nitrit problem *suck*

    Vet inte riktigt vad problemet är men jag har bytt vattnet både igår & idag men ändå får jag inte till Nitrit halten på rätt nivå, igår bytte jag 10% & idag bytte jag 40%.

    Ligger fortfarande på 0,8mg/l, är det ok ?????

    Använt drop tester "Tetra Test"

    Fiskarna jag har är 2 st scalar 2 Platy 2 malar & 2 st Dvärggurami. i ett 70L akvarium.

    Fiskarna är fortfarande små så jag kan inte tänka mig det är överbefolkat då jag vet Scalarn blir någorlunda stor med tiden.


    Någon som har nån idé ?
    FOTOALBUM

    http://leo_zvar.fotobojan.se/visaalbum.php?vilket=6025
  • 3 guppy
    • February 2007
    • 2068

    #2
    Ursprungligen postat av Leo_Zvar
    Vet inte riktigt vad problemet är men jag har bytt vattnet både igår & idag men ändå får jag inte till Nitrit halten på rätt nivå, igår bytte jag 10% & idag bytte jag 40%.

    Ligger fortfarande på 0,8mg/l, är det ok ?????

    Använt drop tester "Tetra Test"

    Fiskarna jag har är 2 st scalar 2 Platy 2 malar & 2 st Dvärggurami. i ett 70L akvarium.

    Fiskarna är fortfarande små så jag kan inte tänka mig det är överbefolkat då jag vet Scalarn blir någorlunda stor med tiden.


    Någon som har nån idé ?
    Det e om du kanske matar för mycket.
    Hur mycket mat ger du dem?

    Kommentar

    • gizmogirl
      • August 2006
      • 2214

      #3
      Hur länge har karet varit igång?

      Kommentar

      • Leo_Zvar
        • January 2008
        • 120

        #4
        Jag ger dom 2 gånger om dagen, 1 gång på morgonen vid halv 7 innan jag far till jobbet & sedan 9- 10 tiden när jag hoppar i säng på kvällen.
        FOTOALBUM

        http://leo_zvar.fotobojan.se/visaalbum.php?vilket=6025

        Kommentar

        • 3 guppy
          • February 2007
          • 2068

          #5
          hur mycket mat förbrukar du då?
          det låter rätt mycket med 2 gånger men jag vet inte riktigt.

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Utan att veta om karet är nystartat eller ej, så är ett tips att köpa Nitrivec eller ett liknande preparat och börja använda det.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13129

              #7
              Ursprungligen postat av Leo_Zvar
              Jag ger dom 2 gånger om dagen, 1 gång på morgonen vid halv 7 innan jag far till jobbet & sedan 9- 10 tiden när jag hoppar i säng på kvällen.
              det var ganska dumma mattider med tanke på ljustiden som inte bör överskrida 12tim! ljuset bör vara tänt vid matning annars är fisken i viloläge och äter inte upp det du ger och bör heller inte släckas kort efter de fått mat så jag undrar om du har tänt från 6-23? bättre om du ger mat direkt när du kommer hem från jobbet... alt. köper en foderautomat! Men din fråga va en annan Nitrit har du antagligen pga ouppätet foder av orsaken jag skrev ovan eller att karet är nystartat eller ett för litet filter (filterpatron) eller för täta och noggranna filterrengöringar
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Leo_Zvar
                • January 2008
                • 120

                #8
                nja jag har inte rengjort filtret sen jag startade upp den för 3-4 veckor sen... har sedan använt bakterieflora eller vad det heter för att få igång allt,även efter att jag bytt vatten.. Jag tycker ändå att jag borde få ner nitriten efter 2 byten.. filtret gjorde jag rent i vattnet från karet första gången igår.

                har nu köpt Tetra Aqua NitrateMinus & få se om nån dag ifall jag får ordning på det, har då inte räknat med att byta nått vatten förrän om 2 veckor eftersom jag redan bytt 2 gånger.

                Tycker ändå jag är rätt sparsam med maten & ser att dom äter upp maten jag ger.

                Man kanske skulle gått lite fler gånger på kemikurserna då man gick grundskolan :P
                FOTOALBUM

                http://leo_zvar.fotobojan.se/visaalbum.php?vilket=6025

                Kommentar

                • elinj
                  • July 2007
                  • 1100

                  #9
                  det jag fick till tips när jag fick mitt stora nitrit bekymmer i mitt 200l kar var att byta ca en tredje del av vattnet varje dag och lägg i dubbelt av nitrevec ända tills det försvan, jag fick hålla på i ca 1 vecka.

                  Genom att stanna till med vatten byten ,, gör väl att bara blir värr och det tar längre tid.

                  Det var ett rent helvete att bli av med det, men efter att jag gjorde som ovan har jag inte haft någe problem än med vattnet. Det är ett råd som jag verkligen kan rekomendera

                  lycka till.
                  Senast redigerad av elinj; 30 January 2008, 19:26.

                  Kommentar

                  • AllaFiskar
                    • September 2007
                    • 294

                    #10
                    Snåla med maten

                    Jag tänker utan att blinka påstå att du matar för mycket.
                    Jag har motsvarande fiskar, minus malar, i ett i stort sett motsvarande akvarium, och det händer att jag faller till föga och matar dem två gånger om dagen( de ser så bedjande ut), och som ett brev på posten kommer alltid nitritproblemet.
                    Mata max en gång om dagen, kanske t.o.m bara varannan dag. Medan nitritproblemet består bör du inte mata alls. De klarar sig i allafall en vecka. Som du säkert vet är det lättare att mata ihjäl en fisk än att svälta den, och nitriten är värre för dem än att vara lite tomma i magen en dag eller två.

                    Kommentar

                    • Leo_Zvar
                      • January 2008
                      • 120

                      #11
                      Tackar för tipsen... hör av mig när jag fått iordning på vattnet... =)
                      FOTOALBUM

                      http://leo_zvar.fotobojan.se/visaalbum.php?vilket=6025

                      Kommentar

                      • toccata
                        • January 2004
                        • 1238

                        #12
                        Du kan mata var TREDJE dag tills du fått ner nitriten. Sen går varannan dag bra. 2 gånger om dagen behövs inte.. De klarar sig mer än en vecka utan att ta skada.

                        Och fortsätt med regelbundna delvattenbyten på 30% en gång i veckan. Det var onödigt att göra rent filtret så snart efter uppstart av akvariet. Bättre att låta det sitta flera månader. Om det har blivit igensatt av smuts så att vattenflödet har minskat, på bara en månad, så är det trolien ett för litet filter för ditt akvarium. Man ska inte behöva göra rent det alls, i princip, om det har tillräckligt med filteryta och styrka på flödet.

                        Hoppas du köpte rätt medel, för det heter nitrit och inte nitrat.
                        "Tetra Aqua NitrateMinus" låter som om det ska ta bort NITRAT (nitrate), och det vill du inte ta bort i ditt läge nu! Det kändaste medlet med mycket bakterier heter "Nitrivec".

                        Som sagt, mata mindre, gör regelbundna små vattenbyten, tillsätt bakterier och gör inte rent, så går det nog bra
                        / Ebba

                        Kommentar

                        • Leo_Zvar
                          • January 2008
                          • 120

                          #13
                          satan så less man blir...

                          Det dom gav mig på Djurmagazinet var NitrateMinus, nu när jag läser ordentligt så är det Nitrate den tar bort som i sin tur tar bort alger ? :S ....

                          VAD GÖR JAG?!!!!!
                          FOTOALBUM

                          http://leo_zvar.fotobojan.se/visaalbum.php?vilket=6025

                          Kommentar

                          • Hong
                            • February 2007
                            • 61

                            #14
                            Jag hade en gång med hög nitrit halt i ett 100 liters kar då en slöjdstärts stjärtfenor fick skada. Jag fick råd av Solna Zoo att 2/3 delsvattenbyte och inte mata fiskar på en vecka. Det hjälpte faktiskt. sedan dess matar jag de med väldig lite mat. någon gång lite mer. byt 1/3vatten så fort det lutkar konstigt i karet(nitrit tror jag). annars är det 1/4 vattenbyte 1 gång i veckan. rengör innerfilter som är för 300 liters 1gång/2 veckor.

                            Kommentar

                            • Hong
                              • February 2007
                              • 61

                              #15
                              snabbväxande växter(flytväxt, vattenpest) är också bra för minska nitrithalten. om dina fiskar vill äta upp växter kanske kan flytväxter i en nätfödelskasse så att fiskarna inte kan kommer åt. sedan kan man ta bort när karet har nått biobalans. Hoppas att det lilla tips kan hjälpa dig.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...