ph 7,5 och kh 2?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nilsrolf
    • November 2006
    • 549

    ph 7,5 och kh 2?

    Hej, vad bäst att göra för att få upp kh en bit?
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Bikarbonat, men då höjs även pH.

    I många fall få man större problem när man börjar justera värden upp eller ner än om man låter det vara som det är.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Nilsrolf
      • November 2006
      • 549

      #3
      antog att b. höjer ph, lagt en del kalk i filtret, inget resultat ännu av det i alla fall, å andra sidan är "det som det är" är det ju ok, men känns osäkert med så lågt kh

      Kommentar

      • Hagi
        • December 2007
        • 240

        #4
        kH 2 är riskabelt lågt, om jag var du skulle jag ta upp det till ca 4. Det är inget problem, dosera 30mg bikarbonat per liter vatten för att höja med 1 i kH. Men gör det i samband med delvattenbyte så att du inte får ammoniakförgiftning. Hur du ska gå tillväga om du vill höja beror ju iofs på vilka fiskar du håller. Kalken torde höja ditt pH marginellt men det är en osäkerhetsfaktor huruvida kalken löser och efter en tid finns risk för att det blir en "hinna" (biofilm) på kalken vilken förhindrar att den löses.

        Bikarbonat är en enkel/billig och säker pH-buffert (buffrar vid dryga 8 i pH)
        "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Vill man ha ett pH på drygt 8 (tror det är pH 8.3 bikarbonat buffrar vid) så är ju bikarbonat enkelt, men vill man hålla ett pH på runt eller under 7 blir det knepigt.
          Istället för att använda en karbonatbuffert kan man då använda en fosfatbuffert (buffrar vid ph 6.5 har jag för mig)
          Fostfatbuffert ger ju då naturligtvis andra problem.

          För egen del så har jag väl ca pH 7 och KH 2.5 om jag låter kranvattnet lufta ur. Jag har aldrig upplevt några problem med det, och då kör jag dessutom CO2 via mäsk vilket ytterligare ger en möjlig risk för pH dipp.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • ize
            • May 2004
            • 612

            #6
            Hm.. är Waterlifes "6,5 bullseye" en fosfatbuffer? Det kan ju förklara en hel del av algexplosionen jag fick när karet var nystartat...
            Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

            Amor vincit omnia

            Kommentar

            • Nilsrolf
              • November 2006
              • 549

              #7
              jag har bara kardinaltetra i det, ca 30 st på 70 l, så jag ville hålla ned ph lite, men alla säger att kardianlerna är svåra, men mina mår bra, har kört i gång det sakta/succesivt, de sista släppte jag i för tre veckor sedan, första 10 för 5 månader sedan, intressent stimningen, när nya kommer upphör det, sedan lär de sig igen efter ett tag, men om nu de fixar 7,5, men höjer jag kh via bikarb åker ph upp, hur mkt klarar de

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #8
                Jag tror inte att kardinalerna har några problemmed pH 8.3, det skulle vara reproduktionen som ev kanske kan hämmas men vad jag vet är det ju inte direkt vanligt med reproduktion av kardinaltetra i ett sällskapskar.

                Jag ställer mig ändå frågande till att öka KH med pH ökning som följd i detta fall. pH sjunker inte av sig självt det måste till en syra (eller vätejoner iaf) för att pH ska sjunka, trots lågt KH. Skillnaden vid lågt KH är att det behövs mindre mängd för att pH ska sjunka.
                Denna "syra" kan komma från olika håll, tex pga av rötter osv.
                Men mina egna erfarenheter av lågt KH säger mig att, åtminstonne med regelbundna veckovisa vattenbyten, så ska det inte behöva betyda något problem att KH är lågt.
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • Hagi
                  • December 2007
                  • 240

                  #9
                  Det är nog oftast inga problem som heeke säger, men man måste vara medveten om att marginalerna är små med så pass lågt kH. Sen beror det alltid på vilken typ av vatten man har. Jag har en källa till min fastighet (inte dricksvatten) där jag har ett pH på 5,6 och låg hårdhet 1,17 dgH utan någon mätbar förekomst av karbonatbuffert men den är rätt stabil ändå, antagligen beroende av annan buffert såsom något av de humusämnen som förekommer skulle jag tro...

                  Men jag skulle helt klart föredra bikabonat före kalk om du står mellan de alternativen, dels blir skillnaden i pH inte speciellt stor (tror kalk buffrar strax under 8, bikabonat strax ovan) och framförallt så får man kontroll och kan lita på bikarbonatmetoden.

                  Filterbakterier och växter "äter" väl i viss mån av kolkällan i vattnet, dvs att alkaliniteten (kh) riskerar minska med tiden och ett pH fall kan närma sig, men sköter man sina vattenbyten så tror inte heller jag att problem uppstår i normalfallet...
                  "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

                  Kommentar

                  • Nilsrolf
                    • November 2006
                    • 549

                    #10
                    tack, har lärt mig mycket, min slutsats blir att ha det som jag har, men hålla bevakning och byta regelbundet med vatten, är gbg vatten d v s mjukt 3-4 och nästan alkaliskt uppemot 8, brukar sänka det lite vid vattenbyte, men kh gått ned sista tiden från ca 4 till 2, men som sagt får hålla kollen på det

                    Kommentar

                    Arbetssätt...