Nitratvärden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marcus79
    • August 2007
    • 146

    Nitratvärden?

    Köpte hem ett nitrattest idag. Nu när jag testat vattnet ser jag att testet visar på max. Har problem med cyano o grönalger kan detta ha nåt sammanband? Och varför denna höga halt nitrat? Tillsätter pmdd (en fulldos + två halvdoser) har hyfsat med växter i karet o kör med 4x30w/200l.
  • morphriz
    • October 2005
    • 875

    #2
    Hej,
    hur ofta byter du vatten och hur mycket?
    //Mattias
    --
    #define QUESTION ((bb) || !(bb))
    - Shakespeare.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Jag hade precis detta problemet med cyano och kollade mitt nitratvärde som visade sig vara skyhögt. Jag har i ett flertal omgångar försökt göra mig av med cyanon och de flesta trix och tips har testats utan någon långvarig frånvaro av den gröna skiten.
      Jag gjorde några vattenbyte inom ett par dagar så jag kom ner i normala nivåer av nitrat och cyanon var som bortblåst.
      Så testa att byta vatten så nitratvärdet kommer ner och ta det lugnare med gödningen ett tag och håll tummarna att det är samma fel hos dig som hos mig.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Anna_mvb
        • September 2007
        • 436

        #4
        Jag är bara en nybörjare men hade nitrat på max. på Tetras dropp tester (100 ml/l). Fiskarna verkade trivas ändå (men 2 pansarmalar dog), växterna växte med. Och inga alger har jag upptäckt då.

        Jag bytte 50 % vatten direkt och nitrat minskade till 50 ml/l. Sedan var det 2-3 gånger i vecka med ca 20 % vattenbytte. Ingenting hjälpte. Nitrat minskade, sedan åkte upp igen. Jag köpte andra tester som visade samma sak.

        Till slut plockade jag bort en rot som jag trodde var boven i det hela. 30 %vatten bytte efteråt och nitrat hamnade på 50 %. Efter att par dagar bytte jag ca 25 % vatten igen och dagen efter var nitrat på 25 ml/l.

        Just nu har jag inga problem med nitrat. Testerna visar 12,5 iblan 25 ml/l.
        Men algerna har kommit nu på rutorna i stället.

        Det var min erfarenhet av höga nitrat värden. Roten som tydligen vill einte ligga i vatten. Och den köpte jag i akvariebutiken.

        Kommentar

        • Marcus79
          • August 2007
          • 146

          #5
          Byter ca 30% vatten en gång i veckan. Ska testa o byta vatten varje dag i två tre dar. Hur gör man med gödningen efter vattenbytena? Göda med mikro och kh2po4?

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Jag gav mindre dos av dessa båda och slutade med KNO3 helt under perioden tills jag fick ner nitratnivån i karet.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Marcus79
              • August 2007
              • 146

              #7
              Tackar för svaren. Förresten vad är rimliga nitrat värden?

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                Om du håller dig under 100 så skada det inte fiskarna.

                Cyano är kvävefixerande och behöver inte nitrat för att växa, det förekommer oftast i akvarium med mätbara nitrathalter efterssom de inte har någon konkurrans då.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

                  #9
                  Ursäkta mig men under 100 vadå?

                  De flesta avlade akvariefiskar uppvisar enl alla rön en högre tolerans mot nitrat men bör inte hållas i vatten överstigande 50 ppm(ungefär 50ml/liter)under längre tid, faktum är att överallt jag läser hittar jag önskan att hålla nitratet under 25 ppm.
                  Life's a bitch and then you die..
                  "I might be right handed but im always left-winged"
                  Skriv på!

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #10
                    Det finns generaliserade råd och det finns vetenskaplig literatur att gå till. Jag har under lång tid letat både själv och uppmanat andra att leta också efter pålitliga källor som bekräftar ett samband mellan hög nitrathalt och fiskhälsa på något sätt. Det en jag hittat var en undersökning på laxyngels tillväxthastighet, där nitrat över 100 ppm verkade hämmande, undersökningen kunde dock inte fastställa negativa häsoaspekter. Jag har bildat min uppfattning om nitrats giftighet genom att plöja tonvis med referenser, så innan någon kan komma upp med en trovärdig källa så är jag inte orolig för lite höga värden. Nitrat har ju också en hel del positiva effekter.
                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    • Gaffel
                      • December 2007
                      • 6200

                      #11
                      Jag hävdar inte att jag alltid har rätt(man är ju inte mer än gud..) alltså delar jag inte ut tvärsäkra råd som faktiskt i värsta fall kan riskera att beröva en akvarist sin hobby, dessutom hävdar jag inte att allting som står att läsas är den enda sanningen, vad jag däremot gör rent konkret här och nu är att länka en Wiki..
                      Life's a bitch and then you die..
                      "I might be right handed but im always left-winged"
                      Skriv på!

                      Kommentar

                      • Tropfrog
                        • October 2002
                        • 8078

                        #12
                        Jag är inte ett dugg rädd för att beröva någon akvarist hans/hennes hobby, förhoppningsvis gör jag tvärtom.

                        Wikilänkar ger en ganska så bra bild över ett fenomen och folks attityder kring det. Det ger dock sällan vidare bra källmaterial. I Nitratlänken du använder dig av finns det en länk angående giftighet och den är från en läkarsite. Den bekräftar vad jeg redan visste, nämligen att nitrat i mycket höga doser kan hämma ett barns (under 4 månader) utveckling. Det var denna vetskap som gjorde att kvävereningen i vattenverk kom igång på allvar i sverige på 70talet. Senare vetenskap har dock belyst att algblommningarna i östersjön kan ha sin orsak i alltför väl kväverenat utsläppsvatten, men det är en annan historia.

                        Trots att jag under lång tid inte hittat någon vetenskapligt baserad artikel som kan fastställa samband mellan nitrathalt och fiskhälsa så har jag tvingats vara mycket försiktig i mina försök, dvs "bara" ca 250ppm i 8 månader i ett växtakvarium. Växterna ser bättre ut än aldrig förr och inga fiskar har skadats, blivit sjuka eller dött. Jag ser i dagsläget ingen anledning att avbryta detta försök då det fallit ut över all förväntan.
                        MVH
                        Magnus
                        min zoon

                        Kommentar

                        • Gaffel
                          • December 2007
                          • 6200

                          #13
                          Nu struntade jag fullständigt i andra delar av wikilänken än just den delen som belyser "Effects on aquatic life", att du sen har mage att påstå att ORSAKEN till östersjöns och kattegatts algblommning skulle bero på vattenverkens kväverening och inte jordbrukens övergödning av kväve får mig att undra om du är riktigt klok..

                          Vad vi däremot kan se är att när gödslingen med kväve minskade och reningsverken började med kväverening av avloppsvattnet så påverkades vattenvärdena längs våra kuster precis som dom gjorde när bönderna såg möjligheten till ökad profit genom användandet av dyr konstgödsel, och är det någonting som vi med akvarier lär oss så är det att en hastig algblommning är den första indikationen på en rubbad vattenbalans.

                          Sen är det ju också som så att en hög nitrifikation ökar vattnets surhet och när PH värdet sänks ökar ammonium värdet i förhållande till ammoniaken, låter kanske som någonting positivt men i samma stund som vi ger oss på ett större delvattenbyte så höjer vi på ett ögonblick vattnets PH och myntets baksida innebär en ammoniak spik.

                          Om du ger någon rådet att alla värden under 100 (jag antar att du menar ppm) är oskadligt för deras fiskar så förutsätter du att dom har samma kunskaper som du själv, att veta hur man kan förändra ett vattens PH och att ett dagligt delvattenbyte på runt 20% den första veckan är att föredra för att senare öka takten till runt 50% var tredje till var fjärde dag för att just hålla vattenvärdet så balanserat som möjligt samtidigt som man får ner de för höga halterna av skadliga ämnen i vattnet.

                          Better safe than sorry..
                          Life's a bitch and then you die..
                          "I might be right handed but im always left-winged"
                          Skriv på!

                          Kommentar

                          • Tropfrog
                            • October 2002
                            • 8078

                            #14
                            Nu struntade jag fullständigt i andra delar av wikilänken än just den delen som belyser "Effects on aquatic life", att du sen har mage att påstå att ORSAKEN till östersjöns och kattegatts algblommning skulle bero på vattenverkens kväverening och inte jordbrukens övergödning av kväve får mig att undra om du är riktigt klok
                            Anledningen att jag inte godtar wiki som källa är att det bygger på privatpersoners egna uppgifter och just det påståendet har källats till ytterligare en länk som precis som diskuterat innan diskuterar tillväxten hos organismer, i det här fallet krabbor. Låt se, nu har vi Lax, mäniskor och Krabbor. Skulle inte förvåna mig ett dugg om det dyker upp fler källor som diskuterar tillväxt.

                            Angående östersjöns algproblem så är stora delen av forskarvärlden idag överns om att de algblommningar som vi idag ser på somrarna i östersjön är från släktet blågröna alger eller mer korrekt cyanobakterier. En av cyanons starkaste konkurensmedel är att den är kvävefixerande och kan klara sig i vatten som är helt och hållet befriat från löst kväve. Fantastiskt va? Det finns flertalet forskare som förespråkar att man skall godkänna större kväveutsläpp för att lösa problematiken. Vad jag har hört så experimenteras det redan nu med mindre kväverening i sthlms trakten.


                            Vad vi däremot kan se är att när gödslingen med kväve minskade och reningsverken började med kväverening av avloppsvattnet så påverkades vattenvärdena längs våra kuster precis som dom gjorde när bönderna såg möjligheten till ökad profit genom användandet av dyr konstgödsel,
                            Låt se, minskad kväveanvändning och ökad rening påverkade vattenvärdena på samma sätt som dom gjorde när bönderna använde dyr konstgödning. Du får nog förklara närmare.


                            och är det någonting som vi med akvarier lär oss så är det att en hastig algblommning är den första indikationen på en rubbad vattenbalans
                            Det är bra, vi börjar att närma oss något viktigt här, men du måste hjälpa mig på traven här....Vilken balans pratar vi om här??

                            Sen är det ju också som så att en hög nitrifikation ökar vattnets surhet och när PH värdet sänks ökar ammonium värdet i förhållande till ammoniaken, låter kanske som någonting positivt men i samma stund som vi ger oss på ett större delvattenbyte så höjer vi på ett ögonblick vattnets PH och myntets baksida innebär en ammoniak spik.
                            Det verkar som om du och jag inte känner varandra tillräckligt bra, men för sakens skull måste jag ändå inflika. Jag förespråkar inte vare sig amonium eller amoniak i ett akvarium, jag förespråkar effektiva biologiska filter och att man tar bort den begränsande faktorn för primärproduktion. För det krävs kväve i nitratform och ett högt ph. Baksidan med en hög nitrifikation håller jag dock med om, men det är baksidan av nitrifikationen inte baksidan med en förekomst av nitrat. Det måste man skilja på.

                            Om du ger någon rådet att alla värden under 100 (jag antar att du menar ppm) är oskadligt för deras fiskar så förutsätter du att dom har samma kunskaper som du själv, att veta hur man kan förändra ett vattens PH och att ett dagligt delvattenbyte på runt 20% den första veckan är att föredra för att senare öka takten till runt 50% var tredje till var fjärde dag för att just hålla vattenvärdet så balanserat som möjligt samtidigt som man får ner de för höga halterna av skadliga ämnen i vattnet.
                            Ja, jag menar alla värden under 100, kan du motbevisa mig så gör det, jag har letat alldeles för länge efter vetenskapligt baserade källor på motsatsen, men kammat noll. Egna erfarenheter har dock gjort gällande att ett akvarium med något högre nitrathalter ger både lägre fosfat och lägre amonium, vilket i sin tur ger mindre alger, finare växter och friskare fiskar.

                            Jag förutsätter aldrig något om mina läsare, jag förutsätter inget om dig heller, det vore dumt. Men du verkar dra rejält förhastade slutsatser om mina kunskaper. De vattenbytesregim som du så fint kallar för min kunskap är rent förkastliga enligt mitt sätt att se det, då får man aldrig igång den ack så viktiga nitrifikationen och får aldrig rätt på den initiala algtillväxten. Vilka skadliga ämnen det är som kräver dessa vattenbytesregim har jag ingen aning om, sist jag kollade steg nitrat 10 ppm i veckan vid maxbelastning i recirkulerande laxodlingar. Jag hoppas verkligen inte att någon på zoopet kör med sådanna belastningar. Mer troligt är väl 2-3 ppm i veckan minus eventuellt växtupptag, vill du hålla dig under 30 ppm så har du ändå minst 10 veckor på dig.

                            Better safe than sorry
                            Jag kan inte hålla med dig mer.
                            MVH
                            Magnus
                            Senast redigerad av Tropfrog; 30 January 2008, 21:40.
                            min zoon

                            Kommentar

                            • morphriz
                              • October 2005
                              • 875

                              #15
                              Intressant diskution.

                              Problemet med att släppa ut saker överhuvudtaget är att det får en effekt på djur och växtliv. Om vi släpper ut fosfor men inte kväve i östersjön så kommer cyano att blomma. Släpper vi ut fosfor och kväve kommer något annat att blomma. Visst cyano kan producera direkta toxiner och bör kanske undvikas lite extra. Annan algblommning får ger dock samma effekt i slutändan när överskotts algerna bryts ner, dvs syrebrist.

                              Jag har aldring i först person sett nitratförgiftning i ett akvarium. Stå på huvvet sjukan och liknande är bara teori för min del. Har hört på flera ställen folk som har haft flera hundra ppm utan att fiskarna verkar lida mycket. Nitrat får ju ofta "klä skott" för hur mycket skit som finns i ett akvarium. Med modrna gödningsmetoder kan man ha mycket nitrat som inte har sitt ursprung från fisk och nedbrytning.

                              En intressant artikel av RHF på reefkeeping, teorin är den samma för sötvatten.


                              Slutsatsen för dem som inte orkar titta på fina grafer. Många små eller ett stort vattenbyte i månaden(eller veckan då kanske) följer ungefär samma kurva. Dvs slutkoncentrationen, det värde som kurvan konvergrar mot, i akvariet är densamma över tid. Efter ett stort vattenbyte hamnar värden lägre men mot slutet av bytes perioden ligger de på samma ställe som om man bytt lite varje dag.

                              Min tolkning, många små byten ger bättre miljö i karet genom att det blir stabilare.
                              mvh Mattias
                              --
                              #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                              - Shakespeare.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...