oljig yta! vad händer??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henrik.andersson2@hotmail
    • December 2007
    • 17

    oljig yta! vad händer??

    Hej!
    Jag har nu köpt lite fiskar nu efter om start av ett 400l. för tillfället finns 11 neon tetra, 3 fjärilcilkider (apistogramma) och drygt 6 pansar malar.
    Nu har vattnat fått typ en oljig yta och jag har bara matat en gång! matade jag för mycket. beror det på det? ska jag göra vatten byte? akvariet har varit igång i ca 2 veckor och jag har inte bytt vatten. är det dags kanske?
    mvh henrik
    Bloggen:
    http://henrikandersson2.blogg.se/
    Snart Amazonas 375l
    Snart Malawi 540l
  • sessan 401
    • January 2008
    • 144

    #2
    Det kan bli oljig yta med frusen mat har jag märkt. Ta ett tidningspapper och lägg ovanpå ytan så sugs det upp.
    Ett tips är att byta 20-25%/ vecka. Så slipper du göra ett större senare, det finns delade meningar om det på forumet, men jag tror större delen sköter det varje vecka.

    Kommentar

    • henrik.andersson2@hotmail
      • December 2007
      • 17

      #3
      kan det vara skadligt för fiskarna då?
      mvh henrik
      Bloggen:
      http://henrikandersson2.blogg.se/
      Snart Amazonas 375l
      Snart Malawi 540l

      Kommentar

      • sessan 401
        • January 2008
        • 144

        #4
        Nej jag tror inte det, ser mer ofräscht ut.
        Läste om det ngn annastans i forumet och då var det inte skadligt.
        Får det titt som tätt i ynglelkaren (matas bara med frusen mat). De lever och frodas gott.

        Kommentar

        • MagicFingers
          • November 2003
          • 3136

          #5
          det beror troligen på det fodret du använder...
          det är inte farligt...

          om du vill så flytta utblåset så det "vispar" ytan så försvinner ytan efter ett tag...
          Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

          Nunc Est Bibendum

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #6
            Jag tror att jag har läst att det är proteinrikt foder. Jag har ett flingfoder som jag köpte när mina firrar skulle medicineras för tarmmask. Det skulle vara extra stärkande då när de var "blodsugna" av parasiten. Jag har för mig att det var proteinrikt.
            När jag matar med det får jag oljig yta ett tag, men jag har 4 olika foder som jag varvar med så det gör mig inget, det försvinner på en halv dag.
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            Arbetssätt...