Stor städning i akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • martin brüsin
    • February 2007
    • 54

    Stor städning i akvariet

    jag hade tänkt att stor städa mitt akvarium, men hur bevarar jag bäst bekterie floran i vattnet?
    Skall jag stunta i att rengöra filtret till pumpen eller spara det mästa av vattnet?
  • jubbe063
    • November 2007
    • 343

    #2
    Första frågan är varför ska du storstäda akvariet, helt onödigt i det flesta fall. Jag har aldrig storstädat akvarie annat än nar jag haft parasiter som inte gått att medicinera bort eller om akvariet totalkvaddat.

    Kommentar

    • macke_fisk
      • December 2005
      • 4442

      #3
      storstäda inte de....gör bara vattenbyten som vanligt...du bara sabbar bakteriekulturen om du börjar rota runt för mycket.
      MVH macke_fisk

      Kommentar

      • martin brüsin
        • February 2007
        • 54

        #4
        Okej då stuntar jag i stor städningen och bara tar ett vatten byte.
        Tack för inläggen

        Kommentar

        • toccata
          • January 2004
          • 1238

          #5
          Du kan självklart ta bort alger på rutorna, ta bort döda blad på växterna, och slamsuga litegrann med en sughävert på det översta lagret i gruset (utan att virvla upp för mycket), det skadar inte, det kan kallas för mini-städning

          Men gör man rent mer så skadar man bakteriefloran som sagt, särskilt om man gör rent filtret för ofta, för där sitter många nyttiga baktierer. Man kan faktiskt säga att man får ett renare och mer välmående akvarium om man låter lite "skit" vara kvar i bottensanden och även lite "gegga" i filtret
          / Ebba

          Kommentar

          • alg_oa1
            • May 2007
            • 473

            #6
            Jag gör rent filtret varje vecka, är det alltså inte bra?
            "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

            Kommentar

            • addo
              • January 2007
              • 609

              #7
              Jag tror personligen inte att det gör någon skillnad i ett väl inkört akvarium, men det är samtidigt onödingt arbete.

              Kommentar

              • mayday
                • November 2005
                • 2085

                #8
                Ursprungligen postat av alg_oa1
                Jag gör rent filtret varje vecka, är det alltså inte bra?
                Nej det är inte bra.
                gör rent de när de slammat igen så mycket att du får för lite cirulation
                annars tvättar du bara bort alla nyttiga bakterier

                nu kör jag iofs med ytterfiler men har alldrig gjort rent de sen ja starta de nu för 1 år sedan
                Senast redigerad av mayday; 20 January 2008, 13:40.
                ______________________________________________

                "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                Kommentar

                • toccata
                  • January 2004
                  • 1238

                  #9
                  De flesta nyttiga bakterier sitter som sagt i filtret (flest) och i sanden (många). Det är därför man inte ska göra rent så ofta. I själva vattnet finns det inte alls lika många bakterier.

                  Som mayday sade, så brukar man vänta med att göra rent filtret tills man tydligt SER att vattenflödet från pumpen har minskat i styrka... Det brukar ta lång tid! Tar det mycket kort tid så har man troligen ett för litet filter för den akvariestorlek man har.

                  När du väl känner för att göra rent filtret, skölj det försiktigt i ljummet vatten (ej för varmt!), eller ännu bättre: i en hink med gammalt akvarievatten! Krama ur den värsta smutsen, men gör aldrig rent det så att det blir kliniskt rent. Sen snabbt tillbaka i akvariet.
                  / Ebba

                  Kommentar

                  Arbetssätt...