Vad är Microsiemens...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ramnissan
    • October 2007
    • 514

Vad är Microsiemens...

och vad har det värdet för betydelse i akvariet?

Jag har letat i trådar här och hittar inget vettigt skrivet om det.

Kan någon hjälpa mig att hitta info om det eller kanske svara på det själv, på ett lättbegripligt sätt?
  • Hagi
    • December 2007
    • 240

milliSiemens per meter (mS/m) elller microSiemens per cm (uS/cm) är ett mått på vattnets ledningsförmåga, brukar benämnas som KONDUKTIVITET

Det orsakas så vitt jag förstått i princip bara av mängden/koncentrationen av salter i vattnet
    "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

Kommentar

• Metalmaid
      • September 2006
      • 815

Ursprungligen postat av Ramnissan
      och vad har det värdet för betydelse i akvariet?

Jag har letat i trådar här och hittar inget vettigt skrivet om det.

Kan någon hjälpa mig att hitta info om det eller kanske svara på det själv, på ett lättbegripligt sätt?
      Kanske detta gör det mer begripligt?
      Hare bäst...och simma lugnt
      Besök gärna nått av mina nystartade forum:
      http://mariahalsoforum.forum24.se/
      http://www.helpdesken.forum24.se/

Kommentar

• heeke
        • April 2003
        • 5033

Oftast helt ointressant i ett sötvattens kar dock.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• Ramnissan
          • October 2007
          • 514

Ursprungligen postat av heeke
          Även om man har Discus?

Kommentar

• Ramnissan
            • October 2007
            • 514

Ursprungligen postat av Metalmaid
            Kanske detta gör det mer begripligt?
            http://www.saltvattensguiden.se/foru...ad.php?t=15678
            Tack för länken!
            Gav några svar men inte alla..*S*..

Den mäter alltså salterna i vattnet..

Kommentar

• Ramnissan
              • October 2007
              • 514

Om en sån mätare nu mäter salterna, eller ledningsförmågan, så antar jag att ju högre värde desto mer salter. Om man nu har sötvatten och får ett högt värde, vart kommer då salterna ifrån?
              Hur påverkar ett högt värde fisken och vad är egentligen ett "bra" värde?

Eller är jag ute och cyklar(som vanligt*S*)?

Kommentar

• Ramnissan
                • October 2007
                • 514

Ursprungligen postat av Hagi
                milliSiemens per meter (mS/m) elller microSiemens per cm (uS/cm) är ett mått på vattnets ledningsförmåga, brukar benämnas som KONDUKTIVITET

Det orsakas så vitt jag förstått i princip bara av mängden/koncentrationen av salter i vattnet
                Tackar för svaret!
                Så konduktivitet är samma sak som uS, det är ju bra att veta.

Kommentar

• heeke
                  • April 2003
                  • 5033

Nja ska man vara riktigt ordentlig så är Siemens (S) SI-enheten för konduktans, dvs elektrisk ledningsförmåga.
                  uS är alltså en miljondels Siemens.

Konduktivitet är konduktans per längdenhet, tex uS/cm eller kanske vanligare angett som mS/m

Så håll i sär konduktans och konduktivitet

Kommentar

• Ramnissan
                    • October 2007
                    • 514

Nja ska man vara riktigt ordentlig så är Siemens (S) SI-enheten för konduktans, dvs elektrisk ledningsförmåga.
                    uS är alltså en miljondels Siemens.

Konduktivitet är konduktans per längdenhet, tex uS/cm eller kanske vanligare angett som mS/m

Så håll i sär konduktans och konduktivitet
                    *S* Okidok, lika bra att lära sig rätt från början..
                    Konduktivitet är alltså elektrisk ledningsförmåga per(tex.) uS/cm?
                    Konduktans är... Nej vänta nu...*plågar de små grå*..

Konduktivitet är alltså resultatet av konduktans(den elektriska ledningsförmågan) och det skriver man med uS/cm eller mS/m?

Nä, tror inte jag fick grepp om det ändå..*S*..

Kommentar

• Azur
                      • March 2003
                      • 12946

Oj, nej, det är det verkligen inte. Salthalten, dvs det ledningsförmågan är ett mått på, är ett värde som egentligen har mycket större betydelse för fiskens hälsa och lekvillighet än pH, men som oftast ignoreras för att det är mycket svårare att mäta: man måste ha en elektronisk konduktivitetsmätare.

Om jag måste välja mellan att mäta pH, temperatur, ledningsförmåga, nitrit, eller KH i mina akvarier, skulle jag välja ledningsförmåga.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• heeke
                        • April 2003
                        • 5033

Se det så här,

När man mäter både konduktans och konduktivitet har man ett mätinstrument med två elektroder.

För att göra en enkel förklaring så säger vi att avståndet mellan elektroderna är 2cm
                        Måtinstrumentet visar en konduktivitet (det är vanligare än konduktans) på säg
                        100 mS/m vilket är det samma som 100uS/cm.
                        Dä är konduktansen (mellan elektroderna med ett avstånd på 2cm från varandra) 200uS

Kommentar

• heeke
                          • April 2003
                          • 5033

Ursprungligen postat av Azur
                          Oj, nej, det är det verkligen inte. Salthalten, dvs det ledningsförmågan är ett mått på, är ett värde som egentligen har mycket större betydelse för fiskens hälsa och lekvillighet än pH, men som oftast ignoreras för att det är mycket svårare att mäta: man måste ha en elektronisk konduktivitetsmätare.

Om jag måste välja mellan att mäta pH, temperatur, ledningsförmåga, nitrit, eller KH i mina akvarier, skulle jag välja ledningsförmåga.
                          Iofs är ju en konduktivitets mätare en relativt billig pryl, och krångligt att mäta är det ju inte heller, betydligt lättare än att tolka en legend till ett pH test tex.

Min fråga blir då (sötvattenskar), miklar du med RO-vatten om du tycker konduktiviteten blir för hög, och tillsätter du mineralsalter om du tycker den är för låg.
                          Eller gör du bara ett vattenbyte i båda fallen?
                          Då jag inte har någon aning vad lämplig konduktivitet i ett sötvattenskar är så är min undran om man inte hamnar rätt bra till bara genom att göra veckovisa vattenbyten på säg "dom vanliga" 30 procenten?

Kommentar

• Ramnissan
                            • October 2007
                            • 514

Ursprungligen postat av Azur

Jag har en sån mätare(microsiemensmätare står det på den), men har inte förstått vitsen med den. Köpte med den när jag köpte pH-mätaren.

Kommentar

• Ramnissan
                              • October 2007
                              • 514

Se det så här,

När man mäter både konduktans och konduktivitet har man ett mätinstrument med två elektroder.

För att göra en enkel förklaring så säger vi att avståndet mellan elektroderna är 2cm
                              Måtinstrumentet visar en konduktivitet (det är vanligare än konduktans) på säg
                              100 mS/m vilket är det samma som 100uS/cm.
                              Dä är konduktansen (mellan elektroderna med ett avstånd på 2cm från varandra) 200uS
                              Aha, då är jag med!

Kommentar

Arbetssätt...