Förbaskade Nitrat!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pannecke
    • January 2005
    • 1325

    #16
    Får hjälpa till lite med Aquatan. Jag tror att det heter så, skall vara något medel för att bereda vatten för akvarieburk vid nyuppstart.
    /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

    Gå gärna in och titta på vår hemsida.

    Kommentar

    • Annaica
      • February 2006
      • 1177

      #17
      Hur kan man få högt nitrit om man inte har fiskar i karet?
      Räkbiten


      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13133

        #18
        Ursprungligen postat av Ante93
        Hej!
        Jag startade upp mitt 54L förra onsdagen och dom jag köpte akvariet av sa att jag kunde köpa fiskar idag!
        Och innan jag for upptäckte jag att alla mina växter höll på att dö.
        Men jag for in till stan och hade med mig ett vattenprov för att vi skulle kunna se hur länge vi skulle vänja fiskarna med mitt vatten.
        Och då fick vi reda på dom tråkiga nyheterna...
        Jag hade så mkt nitrat i mitt vatten att fiskarna skulle ha dött om jag stoppade i dom.

        Dom sa att jag skulle byta vattnet och ta bort dom döda växtdelarna och det har jag gjort.

        Och min fråga är: Har ni något tips på annat jag skulle kunna göra för att få vattnet så bra som möjligt?
        Det här är mitt första akvarium så även om jag har läst väldigt mkt så vet jag inte vad jag ska göra.

        PS mitt kranvatten var det inget fel på bara det som var i akvariet! Tacksam för svar!
        Mitt råd är att göra ett byte på 20-30% av vattnet, sedan lite överdosering med nitrivec i 14 dgr och inget vattenbyte första månaden och endast ett par fiskar som matas väldigt väldigt sparsamt! efter 1 mån försiktigt utöka antalet fiskar och matningen! de första fiskarna kan man koppa in dagen efter man startat med nitrivec anledningen till att man inte bör byta vatten fösta månaden är att kvävecyceln ska kunna etablera sig: http://www.bestfish.com/newtank3.html
        Senast redigerad av åheim; 09 January 2008, 22:37.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #19
          Fisklös inkörning av karet med hjälv av en st införskaffad och avliden(okokt) räka kanske..

          Vad växterna beträffar kanske det var det vanliga köret med sumpväxter, utan kväve lär det gå rätt fort..
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • Ante93
            • January 2008
            • 15

            #20
            Hej alla och tack för tipsen!
            Jag var och kollade vattenvärdena nu på fredag och det var fortfarande nitrit i vattnet enligt testerna... MEN!
            Då trodde dom på affären att det kanske var fel på testet och jag fick hem en fisk på prov och det var en liten blå gurami hona.
            Och han sa att om det hade varit så mkt nitrit som det var enligt testerna så skulle fisken bara vara vid ytan och försöka få i sig luft...
            Men så är det inte nu, den mår bara bra tar lite luft från ytan (eftersom det är en labyrintfisk) och är sedan nere i vattnet länge och utforskar sitt nya hem.

            Och jag vet att det är lite litet med ett 54L till en blå gurami men dom på akvarieaffären sa att då den blev för stor kunde jag byta den mot en annan fisk.
            Och nu är den liten så det går bra!

            Men tack igen för tipsen så hörs vi kanske sen!

            Kommentar

            • larson
              • January 2008
              • 119

              #21
              Ursprungligen postat av Ante93
              Och jag vet att det är lite litet med ett 54L till en blå gurami men dom på akvarieaffären sa att då den blev för stor kunde jag byta den mot en annan fisk.
              Och nu är den liten så det går bra!
              Vilket lysande sätt att få dig att komma tillbaka och köpa ett nytt 200 liter inom kort :-) Jag är nog snart själv i din sits, men jag tror jag går direkt på ett större akvarium.
              /lars olof

              Kommentar

              • Ante93
                • January 2008
                • 15

                #22
                Jaa men jag har inte råd med ett större e bara en liten fattig 14 åring
                Jag ser att du e också nybörjare här på sidan.
                Har du hållit på med akvarium länge?

                Kommentar

                • larson
                  • January 2008
                  • 119

                  #23
                  I huvudet ett par år, men jag har ännu inte köpt något. Kan bli inom kort, eller så har jag det kvar i huvudet ett tag till. Jag har en bra uppfattning om hur jag vill inreda, och vilka fiskar jag vill ha, men det kan ju ändras så lätt...
                  /lars olof

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    #24
                    Ursprungligen postat av Ante93
                    Jaa men jag har inte råd med ett större e bara en liten fattig 14 åring
                    Jag ser att du e också nybörjare här på sidan.
                    Har du hållit på med akvarium länge?
                    Ja... Sen jag var liten...så det finns en känsla för när något är fel och när en fisk inte mår bra osv... Men jag är inget proffs, jag har lärt mig mycket här så läs på trådarna..
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    Arbetssätt...