Tetra dropptester - tolkningshjälp...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikmoose
    • November 2005
    • 120

    Tetra dropptester - tolkningshjälp...

    Har införskaffat mitt första dropptest och det vart Tetratest Laborett.

    Har dock lite frågor ang. testerna.
    • GH och KH mäter i 1grad dH
      Varje droppe motsvarar 1 dH.
      Jag antar att 1 dH är motsvarande skalan 1-20 som man brukar ses anges på dom som skriver testresultat här?
      Hur kraftig färgförändring får ni som använder detta test när ni använder det?
      Jag får en lätt färgning redan vid första droppen, men det är inte mkt.
      Och då skall jag ha under 1 dH enligt boken.
      Men droppar jag i flera blir det ju lite mörkare varje gång, hur länge skal jag hålla på och droppa? Jag skall droppa tills färgen slår om i röret.
    • Nitrit eller (NO2-) :
      Mäts i mg/l.
      Testet mäter Nitrit-jon-koncentrationen (?)
      Om man delar resultatet med 3,3 får man Nitrit-nitrogen-koncentrationen i mg/l
      Lägsta mätbara är under 0,3 mg/l.
      Vad är dessa 2 värden och hur tolkar jag dom mot 1-10 skalan man brukar se.
    Vore bra att få lite hjälp då mitt huvud står still!
    MVH
    Erik Tinnerwall

    http://www.eriksgallery.com
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Hur ser testet ut? Går det från gult - brunt- grönt eller går det från blått till rött? Jag kör Tropic Marines dropptest för kH, och den går från blått till rött...man kan inte gå fel.

    Jag vet inte vilken 1-10 skala du menar?
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • erikmoose
      • November 2005
      • 120

      #3
      Den går från blått till gult.
      Provade på kranvattnet igår som jag hittade skall ha en KH på 3,4, då slog det om till blått på första och till gult på 2a droppen.
      Så är nog jag som missuppfattat det hela. Trodde det skulle vara klart till det vart blått.

      Vet du dock vad det är för skillnad på Nitrit-jon-koncentrationen och Nitrit-nitrogen-koncentrationen?
      MVH
      Erik Tinnerwall

      http://www.eriksgallery.com

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Ursprungligen postat av erikmoose
        Vet du dock vad det är för skillnad på Nitrit-jon-koncentrationen och Nitrit-nitrogen-koncentrationen?
        Det är bara två olika sätt att beskriva samma sak (därav en enkel omräknings faktor mellan de två).

        Det absolut vanligaste är att man anger Nitrit som Nitrit-jon-koncentration, dvs NO2-

        Nitrit-nitrogen-koncentrationen egentligen samma sak men man anger mängden N (kväve) som kommer i från NO2-, detta värde är det sällan man pratar om.

        NO2 ska som sagt vara 0 mg/l i ett välfungerande kar. Är man uppe 1mg/l så bör man redan börjat med åtgärder (så någon skala 1-10 är det inte frågan om)
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          För KH/GH testet är det väldigt enkelt att få ett nogrannare mätresultat.

          För det första, se till att inte slarva med mängden vatten för provet.
          Om du dubblar mängden vatten så kommer varje droppe att motsvar 0.5dH istället för 1dH. Tar du fyra gånger mer vatten så motsvarar varje droppe 0.25dH osv.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          Arbetssätt...