Sötvatten och saltvatten, skillnaden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Temeraire
    • January 2008
    • 385

    Sötvatten och saltvatten, skillnaden?

    Vad är skillnaden mellan sötvatten och saltvatten? är det saltvatten som kommer från våra kranar? hur får man sötvatten i så fall?
    En del fiskar vill ha saltvatten, och en del sötvatten, eller?
    " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "
  • Tors hammare
    • April 2007
    • 572

    #2
    Ursprungligen postat av Temeraire
    Vad är skillnaden mellan sötvatten och saltvatten? är det saltvatten som kommer från våra kranar? hur får man sötvatten i så fall?
    En del fiskar vill ha saltvatten, och en del sötvatten, eller?
    Sötvatten är det som kommer i från kranarna och finns även i våra insjöar, saltvatten finns i havet. Om du vill blanda till saltvatten så tar man sötvatten från kranen och blandar i "salt", det finns färdiga blandningar (torr substans) i akvarieaffären att köpa.

    Om du skall ha ett vanligt akvarium (som de flesta av oss har) med tex gyppy, platy mm så räcker det med sötvatten och det går utmärkt att ta det vatten som kommer ur kranen.
    Senast redigerad av Tors hammare; 05 January 2008, 16:22.
    Mvh Peter

    Kommentar

    • Temeraire
      • January 2008
      • 385

      #3
      Vad händer om man har saltvattenfiskar i sötvatten och tvärtom? dör de?
      " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

      Kommentar

      • Tors hammare
        • April 2007
        • 572

        #4
        Ursprungligen postat av Temeraire
        Vad händer om man har saltvattenfiskar i sötvatten och tvärtom? dör de?
        Ja de klara sig inte nån längre stund i den typ av vatten som de ursprungligen inte lever i. Tex clownfiskar överlever inte i sötvatten.

        Det finns dock några få undantag.
        Mvh Peter

        Kommentar

        Arbetssätt...