kH/gH-test?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Umbriel
    • December 2007
    • 62

    kH/gH-test?

    Hej!

    Jag har testat med dropptester från Nutrafin i mitt nya akvarie (inga fiskar i ännu)

    Fick resultaten
    gH: 140mg/L (ppm) as CaCO3
    kH: 75mg/L (ppm) as CaCO3

    Jag fattar ingenting! Vad är bra? Vad är dåligt? Hur ändrar jag ifall det behövs?

    Testade även kranvatten som stått i en flaska i 24h när det gäller gH och fick 100mg/L.

    När jag läst om gh och kh här har jag sett siffror mellan 1 och 20, men dom här testerna ger tydligen inget sådant svar.

    Jag vill se om jag kan ha räkor eller äppelsnäckor.

    pH var 7.7 häromdagen (ska jag mäta igen?)

    /Umb
    --- Total newbie ---
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    #2
    Vissa tester mäter mg/l kalciumkarbonat. För att omvandla till tyska grader delar du resultatet med 20 (17,8 är det exakt vill jag minnas).
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se

    Kommentar

    • Umbriel
      • December 2007
      • 62

      #3
      Jag vet inte vad tyska grader är för ngt.

      Men jag får det till 7.9 Gh och 4.2 kH
      Är detta bra? Har hört att äppelsnäckor behöver kh minst 7. stämmer det? ska jag höja? isf. hur?
      Är gH bra värde?

      Om någon har en bra guide att dela med sig av är jag tacksam. Läser gärna själv om jag bara har informationen.

      /Umb
      Senast redigerad av Umbriel; 05 January 2008, 15:59.
      --- Total newbie ---

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        gH-värdet är inte så värst viktigt. kH höjer du genom att tillsätta bikarbonat. Ca 30 mg/liter höjer kH en grad. Det är viktigt att du byter ca 30 % av vattnet före du höjer pH/kH, annars finns det risk för att giftigt ammoniak bildas.
        Läs gärna detta: http://www.zoopet.com/index.php?opti...=169&Itemid=88
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • jubbe063
          • November 2007
          • 343

          #5
          Jens har rätt att när det gäller fiskar är inte Gh värdet så viktigt, KH är viktigare.

          Umbriel frågar om Äppelsnäckor, och när det gäller snäckor just så är GH-värdet av visst intresse, GH bör ligga mellan 10-30 och KH mellan 4-10 ungefär.

          Kommentar

          • Hagi
            • December 2007
            • 240

            #6
            140 mg/l x 0,056 = 7, 84 (gH)
            75 mg/l x 0,056 = 4,2 (kH)

            omvänt så delar man med samma faktor

            I och med det pH du har kan du kanske prova med lite kalk för att öka gH, men det är gränsfall om den löser tror jag minsann...
            Senast redigerad av Hagi; 07 January 2008, 14:18.
            "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

            Kommentar

            • Umbriel
              • December 2007
              • 62

              #7
              Jens A.: tack för inlägget! Jag har läst ska nog läsa igen för att ta till mig informationen dock. Kan inte byta vatten just nu för jag cyklar (utan fisk) - är helt ny på detta så jag vet inte om jag är på rätt väg ens. Men sen ska jag testa bikarbonat (vanlig från ica antar jag) ifall det behövs =)

              jubbe063: tack för informationen! Jag har verkligen letat efter infon =) Får se om jag bestämmer mig för äppelsnäckor då vattenvärdena inte riktigt funkar..

              Hagi: tack för det =) Fick ju ungefär samma resultat som att dela med 17.8 =)
              förstod inte riktigt det med kalk eftersom jag inte har kunskapen bakom alls. väldigt intresserad av att läsa mer om kalk och pH och hur det påverkar varandra mm. Vet inte om det blir aktuellt att höja gH men om jag bestämmer mig för äppelsnäckor vill jag ju gärna vara säker på hur jag ska göra.


              Dessa tillsatser, bikarbonat/kalk använder man de i samband med vattenbyte också? Ska jag köra ner det direkt i hinken eller vänta en stund och testa vattnet först o sen ha i det i akvariet? Antar att just de här problemen som är mer praktiska löser sig av sig själva när jag testar ;D

              /Umb
              --- Total newbie ---

              Kommentar

              • Hagi
                • December 2007
                • 240

                #8
                Kalk höjer kH och gH (om det löser i vattnet), och buffrar pH till 7,5-8

                Bikarbonat höjer kH och buffrar pH till 8-8,5

                Bikarbonat köps på affären (ICA:s kan ju vara om-märkt och ompaketerad på natten) Dosering enligt inlägg från Jens A ovan

                Kalk kan man filtrera över eller ha i inredningen (ex. kalkhaltigt grus)
                Senast redigerad av Hagi; 07 January 2008, 15:33.
                "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

                Kommentar

                • jubbe063
                  • November 2007
                  • 343

                  #9
                  Går även bra att tillsätta rent kalciumsulfat för att höja GH. ett annat sätt är att kombinera detta med magnesiumsulfat för att höga GH mer än KH och natriumbikarbonaten (mataffär) höjer man KH men inte GH.

                  Lite mer jordnära, använd krossat sepia (bläckfiskskelett) från djuraffären, krita, kalksten, äggskal (efter att hinnan tagits bort) krossat snäckskal eller gips (inte den vanliga gipsen utan den man kan köpa på apoteket, kommer inte ihåg namnet just nu)

                  Kommentar

                  • PixelHermit

                    • May 2002
                    • 105

                    #10
                    Ursprungligen postat av Umbriel
                    Jag vet inte vad tyska grader är för ngt.
                    I Sverige anges vattenhårdhet i °dH (grad deutscher Härte = tyska hårdhetsgrader), där 1 °dH motsvarar 10 mg kalciumoxid (CaO, kalk) per liter vatten. Man kan även mäta totalhårdheten. Detta anges som GH eller dGH (degrees of General Hardness), och används ibland, framför allt av akvarister, synonymt med °dH.

                    Andra måttenheter för vattenhårdhet är franska hårdhetsgrader (
                    °f)
                    , där 1° motsvarar 10 mg kolsyrad kalk (CaCO3) per liter vatten = 0,56 °dH, och engelska hårdhetsgrader (°e), där 1° motsvarar 14,3 mg kolsyrad kalk per liter vatten = 0,798 °dH. Det är någon av de måttenheterna som används av ditt test.

                    KH å sin sida är för en förkortning av det tyska Karbonathärte, och är alltså ett mått på karbonathårdheten.

                    En tabell för omvandling mellan olika enheter vid mätning av vattenhårdhet, inklusive några fler än de ovan nämnda, hittar du här: http://www.smokersclub.se/Sluss/vattenhardhet.php


                    Senast redigerad av PixelHermit; 07 January 2008, 21:57. Anledning: Rättstavning
                    X
                    X
                    Läs gärna min artikel om killis-släktet Nothobranchius:
                    http://sv.wikipedia.org/wiki/Nothobranchius

                    Kommentar

                    • jubbe063
                      • November 2007
                      • 343

                      #11
                      Ursprungligen postat av PixelHermit
                      KH å sin sida är för en förkortning av det tyska Karbonathärte, och är alltså ett mått på karbonathårdheten.
                      Karbonathårdhet är en sanning med modifikation när det gäller KH-test, den mäter inte karbonathårdheten utan mäter alkaliteten dvs vattnets buffringsförmåga av syror (sura ämnen). Det vi kallar KH-test mäter inte bara karbonater utan även bikarbonater. Det är alkaliteten som avgör vad man får för pH i vattnet. En hög alkalitet i vattnet gör att pH inte kan sjunka (alkaliteten buffrar vätejoner) och en låg alkalitet i vattnet gör att pH sjunker snabbt. När man mäter hårdheten i vatten så mäter man förekomsten av kalcium- (Ca2+) och magnesium joner (Mg2+) i vattnet.
                      Senast redigerad av jubbe063; 07 January 2008, 23:22.

                      Kommentar

                      • Umbriel
                        • December 2007
                        • 62

                        #12
                        Härligt med pålästa som diskuterar =)

                        Själv förstår jag inte vad som menas med att "filtrera över" - alltså hur det rent praktiskt går till, vad man använder etc.

                        /Umbs
                        --- Total newbie ---

                        Kommentar

                        • Hagi
                          • December 2007
                          • 240

                          #13
                          Beror på vad man har för filtersystem, men det kan ex. vara att ha kalk i filtermodulen (i en påse exempelvis)... eller så har man kanske bottenfilter och kalkhaltigt "grus", då filtrerar man ju också över kalk. Menas alltså att du har kalk någonstans i ditt filtersystem!
                          "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

                          Kommentar

                          • Umbriel
                            • December 2007
                            • 62

                            #14
                            Ah ok! Tack Hagi!

                            Jag har ett pyttigt innerfilter från aquael.. så jag kanske lägger lite kalk i det om det behövs. =)

                            /Umbsi
                            --- Total newbie ---

                            Kommentar

                            • Hagi
                              • December 2007
                              • 240

                              #15
                              Umbriel: Nä, det funkar nog inte så bra då. Den lilla filtervolym du har vill du dessutom inte minska ytterligare Vill du absolut ha kalk så lägg det i gruset, eller byt till ett kalkhaltigt bottenmaterial... eller ändå bättre -skaffa ett rejält filtersystem!
                              "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

                              Kommentar

                              Arbetssätt...