Gh??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NMA
    • July 2006
    • 125

    Gh??

    Misstänker att det finns massa trådar om det här redan men jag vet inte vad jag ska söka på...

    Enligt mitt vattentest har jag Gh <3, och det optimala ska tydligen vara 6-16. För att höja det rekomenderas "Sera mineral salt" eller "Sera Pond bio balance". Så då undrar jag, vad är Gh och är de värden som Sera tycker vettiga? Vad gör produkterna som rekomenderas?
    www.jonika.nu
  • Hagi
    • December 2007
    • 240

    #2
    gH (general hardness) är vattnets totalhårdhet -låter som om du kanske har kommunalt vatten!

    Vilka värden som är bra beror på vilka organismer man skall hålla i vattnet! 6-16 sträcker sig från relativt mjukt till tämligen hårt vatten... Det är viktigare att kontrollera pH samt kH

    Vad produkterna innehåller och "gör" med vattnet skall jag låta vara osagt, överlämnar det med varm hand till någon som har koll på produkterna och dess verkan!
    "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

    Kommentar

    • NMA
      • July 2006
      • 125

      #3
      Aha, är det hårdheten det handlar om.. ja, då blir det kanske lite lättare att läsa på om. Att vi har mjukt vatten här i karlstad vet jag ju.
      www.jonika.nu

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        GH utgörs av antalet 2-värdiga joner i vattnet. tex Mg++, Ca++, Na++ mfl.
        Så för att höja GH ser man till att man får fler sånna joner helt enkelt.
        Seras prudukt har säkert, enl. dom, en bra balans mellan de olika.
        Om nu inte "Sera mineral salt" också höjer KH (karbonat hårdheten) så innehåller det säkert ämnen som MgSO4, CaCl2, NaCl och liknande, mineralsalter altså.
        I vanliga fall behöver man inte bry sig om man har ett GH på 3 eller 20 eller där i mellan.
        Jo, föresten, när man ska dosera tvättmedel i tvättmaskinen kan det vara bra att veta, eftersom det går åt mer tvättmedel ju hårdare vatten man har.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • NMA
          • July 2006
          • 125

          #5
          Ja, tvätten har jag koll på
          Men jag visste inte att hårdhet var Gh...

          Men tack för ett väldigt utförligt svar.
          www.jonika.nu

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #6
            Ursäkta om jag lånar tråden..

            Men går det att höja gh utan att höja kh och i sin tur höja ph????????????????
            Som räkägare är man ju intresserad av gh som man har hört är det som är viktigt för räkor...
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • NE
              • January 2004
              • 1549

              #7
              Ja, läs Heekes inlägg igen så listar han ämnen där som påverkar GH och inte KH.
              /Niklas

              Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #8
                Ursprungligen postat av NE
                Ja, läs Heekes inlägg igen så listar han ämnen där som påverkar GH och inte KH.
                Jag är kemikaliskt obildbar och får gåshud så fort jag ser nått dyligt... Hur hittar jag 2 -värdiga joner???? Menar Sera att de har en gh höjande produkt??

                Så vitt jag vet finns det bara produkter som höjer kh och ph... då förväntas även gh höjas men jag vill inte ha en höjning av de förstnämnda!!!
                Senast redigerad av Katharina; 05 January 2008, 10:28.
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • NE
                  • January 2004
                  • 1549

                  #9
                  CaCl2, MgSO4 är det du behöver för dina räkor, Kalcium och Magnesium i ett förhållande 4:1 till fördel för Kalcium. Detta är ämnen som är hyggligt lätta att få tag på och är betydligt billigare än färdiga produkter som man ändå inte vet vad de innehåller eller påverkar.
                  /Niklas

                  Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    #10
                    Ursprungligen postat av NE
                    CaCl2, MgSO4 är det du behöver för dina räkor, Kalcium och Magnesium i ett förhållande 4:1 till fördel för Kalcium. Detta är ämnen som är hyggligt lätta att få tag på och är betydligt billigare än färdiga produkter som man ändå inte vet vad de innehåller eller påverkar.
                    Men vad är då kinin som jag har hört att räkorna behöver?? Det är en djungel och jag hakar på så fort någon verkar kunna något i ämnet... Det enda jag har kommit fram till hittills är att man kan mata med små kräftdjur och på så sett tillgodose räkornas behov av ämnen att bygga skal av...

                    Men man bör ju också ha en miljö som inte är skadliga/fräter på skalet..

                    Var hittar jag kalcium och magnesium i pulverform då??

                    Jag köpte ett medel som heter Supermin Plus och som är ett mineraltillskott.. Det står att det kallas montmorillonitelera och är en flockulent och jonbytare...

                    Kemisk analys.
                    SiO2 63%
                    Fe203 1%
                    Ca0 0,2%
                    Na20 0,4%
                    AI203 24%
                    TiO2 1,6%
                    MgO 0,4 %
                    K2P 2,1 %

                    Ha ha, jag har inte en susning om vad som händer om jag häller i det

                    Ph vill jag hålla under 7 och kh ca 2... Jag vet inte vad gh bör ligga på för räkor men dock att det kan bli lite för lågt på sikt i inkört, kanske välbefolkat, kar...
                    Senast redigerad av Katharina; 05 January 2008, 12:43.
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    • Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

                      #11
                      Ingen
                      Ha dé bäst... Tina

                      Kommentar

                      • Paatsu
                        • December 2006
                        • 294

                        #12
                        Refill till Torrboll ska nog vara ren CaCL2 (kalciumklorid) pulver.
                        Sedan så ska nog den där leran höja GH rätt så bra i och med att den innehåller både kalcium och magnesium.
                        Redbee.se » // Johnny

                        Kommentar

                        • Katharina
                          • December 2006
                          • 4045

                          #13
                          Ursprungligen postat av Paatsu
                          Refill till Torrboll ska nog vara ren CaCL2 (kalciumklorid) pulver.
                          Sedan så ska nog den där leran höja GH rätt så bra i och med att den innehåller både kalcium och magnesium.
                          Tack för svaret... Men frågan är ju också vad den gör med ph och kh??? det visade sig nu när jag höjde dem att räkorna inte gillade det... nu har jag ju som sagt återigen fått 2 kullar smått av japanerna..

                          När jag startade hade jag ph 6,5 och kh 2.. då fick jag 2 kullar japaner.. sen fick jag höra att kh skulle vara 4 för stabilare ph och höjde, ph gick då upp till 7,5... då dog alla nyfödda utom enstaka...
                          Nu har kh sjunkigt till 3 och ph till 7 och nu har jag 2 nya kullar smått... Jag tycker dock att skalen är mindre "spruckna" än tidigare men det kan ju bero på att jag ger mer små kräftdjur än tidigare...

                          Återigen, ursäkta att jag lånar tråden...
                          Ha dé bäst... Tina

                          Kommentar

                          • Paatsu
                            • December 2006
                            • 294

                            #14
                            Jag ser egentligen inga problem med de vattenvärdena du hade innan, men om verkligen vill sänka PH samtidigt ha tillräckligt med buffert (jag har fattat det som att du är rädd att lågt KH ska ge dig en PH-crash?) så kan du använda ekbarksextraktet Amstra trop som sänker PH till 6.5 samtidigt som den buffrar.
                            Redbee.se » // Johnny

                            Kommentar

                            • Katharina
                              • December 2006
                              • 4045

                              #15
                              Ursprungligen postat av Paatsu
                              Jag ser egentligen inga problem med de vattenvärdena du hade innan, men om verkligen vill sänka PH samtidigt ha tillräckligt med buffert (jag har fattat det som att du är rädd att lågt KH ska ge dig en PH-crash?) så kan du använda ekbarksextraktet Amstra trop som sänker PH till 6.5 samtidigt som den buffrar.
                              Oj, jag missade ditt svar...
                              Nej, varför jag härjar med faktiskt ganska bra värden är ju att skalen ser "spruckna" ut i färgerna...
                              Vet du vad japarnerna har för vattenvärden???
                              Sen du menar på att det är räkan som saknar pigment om färgerna ser "sprukna" ut men då borde färgerna blekna, tänker jag... Jag tycker ändå att det har blivit bättre sedan kh är närmare 3, men jag är ju inte säker..

                              Men det var någon som sa förrut att man skulle se till att gh inte sjunker för lågt.. nu har jag inget gh test men det följer väl kh så om kh går ner mot 0 så kan man kanske använda det där pulvret...
                              Ha dé bäst... Tina

                              Kommentar

                              Arbetssätt...