Oxydator

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Brian
    • January 2007
    • 53

    Oxydator

    Hejsan!

    Har planerat att börja använda en oxydator, då jag läst att detta ska vara bra mot bl.a nitrit.

    Vill inte meka med att bygga en egen, och undrar om någon kan rekommendera en bra och prisvärd oxydator?

    När jag söker på oxydator så får jag ganska så få träffar, och undrar vad för andra namn som en oxydator går under?

    //Brian
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • Daniel Blom
      • June 2003
      • 1670

      #3
      Har aldrig sett oxydatorer av något annat märke än Söchting (finns i fyra storlekar).
      Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
      och framgången är given.
      Samuel Clemens
      Mina bilder

      Kommentar

      • Brian
        • January 2007
        • 53

        #4
        Tack för svaren!

        I beskrivningen rekommenderas att man har en väteperoxidlösning som är på 6-8%.

        Ringde till apoteket och hörde mig för om väteperoxidlösning. Detta då vi har ett litet apotek, och jag ville kolla om lösningen fanns hemma innan jag gick dit.

        Fick då veta att man inte längre säljer väteperoxidlösning som är på 6-8% eller den som är 30% till privatpersoner.
        Detta motiverar de med att det blivit strängare hantering och regler för försäljning av kemikalier.

        Däremot kunde jag få köpa väteperoxidlösning som var på ca 3%.

        Är denna väteperoxidlösning lösning för svag för att användas i syfte att minska bl.a Nitrit i akvariumet?
        Om den är för svag, har ni då något förslag på hur jag får tillgång till väteperoxidlösning som är på 6-8%?

        Mvh
        Brian

        Kommentar

        • Whistler84
          • November 2007
          • 850

          #5
          Anledningen till att det inte går att få tag på väteperoxidlösningar som är så koncentrerade är för att det går att göra sprängämnen med det. Ju högre koncentration, desto mer potent sprängämne.

          Högkoncentrerad väteperoxid säljs därför numera endast till målarfirmor (och dylikt) och i viss mån frisörer. De sistnämnda har 12% om jag inte minns fel.

          Kommentar

          • Brian
            • January 2007
            • 53

            #6
            Ok, då förstår jag.

            Finns det något annat man kan använda än väteperoxidlösning, om 3-procentig väteperoxidlösning inte är tillräcklig? Eller är det bara att lägga ned projektet?

            Kommentar

            • Daniel Blom
              • June 2003
              • 1670

              #7
              Den väteperoxid man får med oxydatorn verkar vara 3-procentig.
              Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
              och framgången är given.
              Samuel Clemens
              Mina bilder

              Kommentar

              • Brian
                • January 2007
                • 53

                #8
                Har nu varit och köpt 19-procentig väteperoxid på måleriet här i staden.
                (Lite märkligt att man inte får köpa på apoteket, men att det går bra på målerifirman. Men, men...)

                Det står att lösningen är till för att användas som desinfektions- och blekningsmedel.
                Låter lite läskigt att ha ned det i akvariumet, men det är väl rätt sorts väteperoxid jag köpt?

                Ursprungligen postat av Daniel Blom
                Den väteperoxid man får med oxydatorn verkar vara 3-procentig.
                Tack för svaret! Då spär jag ut den 19-procentiga så att den motsvarar 3%.
                Senast redigerad av Brian; 04 January 2008, 17:11.

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Rätta mig någon om jag har fel, men enda skillnaden mellan olika koncentrationer väteperoxid är väl att reaktionen går olika fort? Svagare lösning långsammare reaktion med silvret och mindre syre per tidsenhet i karet?

                  För övrigt så kommer ju inte väteperoxiden ut i akvariet, den är bara i oxydatorn. Det som kommer ut i karet är syre.
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • Brian
                    • January 2007
                    • 53

                    #10
                    Har jag gjort något fel?

                    Skapade av oxydator av en liten barnmatsburk i glas på ca 3 dl.
                    Spädde ut väteperoxid med vatten enligt anvisingen på zookoll.se. (http://www.zookoll.se/dp_artiklar.ph...t&id=59&site=1)

                    Gjorde sedan sex små håll i burklocket med hjälp av en liten spik.
                    Lade ned en bit silver i burken, satte på locket, och hängde därefter burken upp och ned i akvariumet.

                    Det bubblar friskt i burken utav reaktionen som blir, och ca 20-25% av burkens vätska har nu försvunnit ur burken. Däremot har jag inte sett en enda "bubbla" lämna burken. Om allt står rätt till, borde man inte se "syrebubblor" lämna burken?
                    När jag läser andras berättelse om deras hemmagjorda oxydatorer, så verkar växter och inredning relativt omgående bli fulla med "syrebubblor".

                    Är det någonting som blivit fel, eller har jag missuppfattat hur händelseförloppet med reaktioner och vätska går till?
                    Senast redigerad av Brian; 04 January 2008, 21:38. Anledning: Rättade ett stavfel

                    Kommentar

                    • mayday
                      • November 2005
                      • 2085

                      #11
                      alltså bara en fundering ... din barnmatsburk ,, är inte locket på den gjord av metall? inte bra då peroxiden reagerar på den.

                      samt om du har burken upp och ner med locket o hålen ner ,,, hur har du tänkt att de ska bubbla ur den?
                      hela prinsipen bygger ju på att peroxiden reagerar med metalen o skapar ett tryck som i sin tur doserar ut peroxiden i vattnet som sen reagerar med biologiskt avfall..

                      för va ja vet kan inte syrebubbler åka ner på botten utan dom stiger
                      ______________________________________________

                      "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                      Kommentar

                      • Brian
                        • January 2007
                        • 53

                        #12
                        I artikeln jag hämtade instruktionerna ifrån står det:
                        (http://www.zookoll.se/dp_artiklar.ph...t&id=59&site=1)
                        "...Häng nu upp din anordning upp-och-ned i akvariet. Hålen skall alltså vara nedåt. Nu startar oxidationsreaktionen och du kan se bubblor av ren syrgas tränga ut ur hålen och ut i akvarievattnet..."
                        Utan att fundera närmare över hur det hela fungerade, så hade jag förväntat mig att få se bubblor av ren syrgas tränga ut ur hålen och ut i akvarievattnet.

                        Men då är det rätt som jag har gjort, och det känns ju bra.

                        Visst har du rätt angående metallocket, och det ska jag åtgärda.
                        I beskrivningen stod att man kunde använda en glasburk, och då jag nästan aldrig sett en glasburk med plastlock utgick jag från att metallock fungerade bra.
                        Men visst har du rätt där. Ska ordna en plastflaska och ta nya tag.

                        Kommentar

                        • Brian
                          • January 2007
                          • 53

                          #13
                          Några följdfrågor som dök upp när jag satt och funderade:

                          Hur många ml väteperoxidlösning på 6-8% kan man ha ned i ett akvarium på ca 300 liter, och hur under lång tid bör det fördelas i akvariumet?

                          Hur länge dröjer det innan jag kan se effekt och förändringar i akvariumet?

                          Hur länge ligger effekten kvar i vattnet, och när är det dags för en ny laddning väteperoxidlösning?

                          Finns det ingen risk att filter eller annat tar bort effekten av doseringen?

                          Kommentar

                          • mayday
                            • November 2005
                            • 2085

                            #14
                            Risken är att du har i för mycket vilket är skadligt för alla levande organismer
                            Men ditt filter kan inte filtrera bort något ,, möjligtvis om du kör med aktivt kol
                            ______________________________________________

                            "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                            Kommentar

                            • Tropfrog
                              • October 2002
                              • 8078

                              #15
                              Om väteperoxiden mot förmodan klarar sig utan att oxidera innan den når filtret så kommer den deffinitivt att göra det då. Filtret är fullt av organiskt material som slukar massor av syre, detta oavsett om du kör oxydator eller inte. Den största vinningen enligt mig med oxydator är mindre slambildning i karet.

                              Söchyings oxidatorer funkar i princip som en svindyr syresten, den hemmagjorda varianten oxiderar nitrat och organiskt material direkt genom en kontrollerad dosering av väteperoxid till karet.
                              MVH
                              Magnus
                              min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...