För hög vatten temperatur.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LadyM
    • December 2007
    • 96

    För hög vatten temperatur.

    Hej!
    Jag har ett nystartat 110L och jag kan inte sänka temperaturen
    Som det är nu så ligger det runt 28-29C.
    Jag har 3 gupysar, 2 svärdisar och 2 ancistor(???) malar.

    Ska jag byta ut vattnet mot kallt eller finns det något annat sätt att göra?

    MVH
    Malin
  • Guest

    #2
    Hur stort är karet?
    Har du en glödrampsramp?
    Har du täckskivor i glas?
    Doppvärmare?
    Rumstemperatur?

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Hej och först vill jag hälsa dig välkommen till Zoopet och gratulerar till ditt första inlägg.
      Det du kan akut göra är att byta ut 10 liter vatten mot kallt vatten.
      Sedan är det mest effektiva för att få ner tempen att ha bra ytcirkulation då det kyler ner vattnet.
      Har du doppvärmare i karet så kontrollera vad den står på för gradantal, och prova att skruva ner den några snäpp.
      Hjälper inte detta så känn på pumpen så den inte är väldigt varm så det är den som avger värmen till karet.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • LadyM
        • December 2007
        • 96

        #4
        Weee.....Ni var snabba.

        Jag har ett 110L kar, med hel lysrörsramp...så där är inga täckskivor. Utan 2 stycken luckor i armaturen.

        Dopvärmare finns men den har vi provat skruva ner i ett par omgångar. Vet inte riktigt vilken temp den står på.

        Rumstemp. är väl c:a 20-22

        Har en juwel rekord 110 pump (tror jag iaf) och den håller bra fart på ytan.

        Kommentar

        • Emmma
          • January 2007
          • 340

          #5
          Prova stänga av värmaren helt (när du fyllt på med lite kallvatten), jag har bara värmare i ett kar just nu och det är för att jag medicinerar där. I mina andra ligger värmen runt 22-23 ändå

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ursprungligen postat av LadyM
            Som det är nu så ligger det runt 28-29C.
            Jag har 3 gupysar, 2 svärdisar och 2 ancistor(???) malar.
            Den temperaturen är inget problem med de fiskarna, men det är klart, det akvariet kan bli besvärande varmt till sommaren.

            Börja med att dra ur kontakten på värmaren. Har den kanske hängt sig i på-läget?

            Prova sen att palla upp täck-glaset på ena sidan med t.ex. suddgummin eller liknande, så det blir lite luftväxling under glaset. Hjälper det är det rampen som står för det mesta av uppvärmningen.

            Om inget av de sakerna gör att temperaturen dalar, så bör du ha ett innerfilter eller cirkulationspump som värmer ovanligt mycket.

            Men, som sagt, så länge temperaturen inte stiger över 30 är det inga problem för fisken.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Fuzzop
              • July 2007
              • 2380

              #7
              Ursprungligen postat av LadyM
              Weee.....Ni var snabba.

              Jag har ett 110L kar, med hel lysrörsramp...så där är inga täckskivor. Utan 2 stycken luckor i armaturen.

              Dopvärmare finns men den har vi provat skruva ner i ett par omgångar. Vet inte riktigt vilken temp den står på.

              Rumstemp. är väl c:a 20-22

              Har en juwel rekord 110 pump (tror jag iaf) och den håller bra fart på ytan.
              Gör som i tidigare råd att du drar ut sladden till värmaren och byter lite vatten, sen om det iaf stiger så kanske du ska fundera över att sätta in en fläkt i lysrörsrampen.

              Kommentar

              • patdah
                • November 2007
                • 659

                #8
                Står akvariet vid ett element kanske?
                /Patrik

                I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

                Kommentar

                • LadyM
                  • December 2007
                  • 96

                  #9
                  Värmaren är urdragen och lite svalare vatten tillsatt. Tempen ser ut att vara på rätt väg

                  Tack alla så jättemycket!!!!

                  P.s Nej, karet står med fri luftcirkulation på alla håll. D.s

                  Kommentar

                  • Guest

                    #10
                    Bra ju!
                    Ta ur värmaren o kolla/justera tempen med hjälp av en hink o termometer.
                    Du kan även lyssna på när den slår av o på o sen titta vilket gradantal den visar.
                    Med den rumstemperaturen borde du få 23-24º i karet, vilket borde räcka bra till dina fiskar.
                    Kyl inte vattnet mer nu utan låt det själv bli svalare.

                    Kommentar

                    • Zanders
                      • December 2007
                      • 177

                      #11
                      jag ökade också värmen med ca 2 grader direkt när jag satte i mina reflektorer men ska göra en del ventilationshåll i locket. undra hur det blir i sommar (Shrug)
                      Min blog : http://zanders.apics.se

                      Kommentar

                      • LadyM
                        • December 2007
                        • 96

                        #12
                        Ville bara lite snabbt tacka för all hjälp. Tempen ligger nu på bra nivå. Utan värmare så den kopplas inte in igen (om det inte går ner allt för mycket alltså) Tack tack tack!

                        Kommentar

                        • Norpis
                          • November 2004
                          • 305

                          #13
                          Vill man få ner temperaturen ytterligare så kan man bygga in en PC fläkt i locket.
                          Sen så är det bara att koppla den till en 12V transformator.
                          Letar man lite i olika dataaffärer så kan man hitta fläktar som är i stort sätt tysta.
                          Den jag har hör man först när slår av filtret. Och då bara när man står inom nån meter från akvariet.
                          Men en nackdel är att det avdunstar lite mer vatten men det är ju bara att hälla i lite mellan varven.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...